Lönar det sig att byta bil?

Jag har en Skoda octavia 2018, automat, 1.2 tsi - bensin alltså. Köpte bilen kontant med vinterdäck från Skoda för ca 150000 år 2020. Den hade då gått 5000 mil.

Kör mycket privat typ 1500 mil per år och inget i tjänsten. Trivs bra med bilen, inga fel på den och låg förbrukning.

Nu är jag egen företagare och har stort överskott i bolaget så jag funderar på att ta en bil på firman.

Jag har inte tillgång till elstolpe.

Skulle det löna sig att ta en firmabil av typen hybrid eller liknande? Jag kör oftast under 20 km.

Verkar ekonomiskt vettigt att behålla den bil du har flera år till tycker jag kanske fram till maskinskadegaranti etc går ut ,12000 mil ?. Blir nog mer ett “vill ha” baserat beslut om du ersätter den i närtid.
PS: kolla gärna villkoren för maskinskadegarantin. Min försäkring hade >30% självrisk runt 10.000 mil.
Dom skadorna KAN dra iväg långt över 50.000 Kr om man har otur. Bytte till annat bolag med normal självrisk.

2 gillningar

Tack för bra input @Mikael8. Ska kolla försäkringen (IFs skodaförsäkring).

Håller med föregående talare.
Du har en bra bil. Jag skulle behålla Octavian alla dagar i veckan.
Elbilar är väldigt dyra. Den dagen batteriet ska bytas ut får man betala en rejäl slant för det också.

Därtill med dagens elpriser så tror jag inte det är värt det. Som det ser ut kommer elpriserna att bli dyrare framöver.

2 gillningar

Tack @Mattias_Suryoyo för värdefull input. Kände tidigare att jag kanske missat nåt när andra i min situation kör Tesla och Taycan… självförtroendet får jag jobba med på annat sätt än att uppgradera bilen :grinning:

3 gillningar

Elen kommer bli dyrare, absolut. Vad tror du om bensin och diesel? :slight_smile:

Behåll bilen långsiktigt.
Glädjekalkylen här på forumet när Jan kom fram till att en Tesla (som kostar 11 000:-/månad tror jag nämndes i nåt avsnitt) är en bra deal delar jag inte. Man måste räkna mer än 3 år! Precis som vid investering i indexfonder. Kolla videos på youtube avseende Teslas kvalitet utöver mjukvara och batteri, svåra att laga etc, rena skräpet! Så du behöver inte vara avundsjuk på dina kompisar :wink:

2 gillningar

Tack @PetterViktig :pray:

1 gillning

Det lönar sig om utgifterna blir lägre :wink:.

Med andra ord, har du räknat på det? Vi valde att hoppa på elbilsleasing för ca 5.500 kr/mån (allt inkluderat, vinterdäck, drivmedelskostnad, försäkring etc.) efter att jag räknade fram att vår Volvo V70 från 2012 kostar oss strax över 6.000 kr/mån på sista raden med dagens dieselpriser. Nyare, billigare bil - ja tack.

Nu vet vi inte mycket om dina förutsättningar, och jag vet inte om företagsleasing är bättre eller sämre än privat dito, men det går inte att svara på frågan utan att räkna på de ingående parametrarna. Som bieffekt frigör övergången från ägd till leasad bil lite kapital, vilket vi ser som positivt.

Drivmedelskostnaden blir förstås potentiellt hög om “ingen tillgång till laddstolpe” inte går att lösa, men de kostar inte många tusenlappar om det är möjligt att få upp en där bilen står parkerad om nätterna. Vi planerar hemmaladdning när elen är billig, timdebitering.

2 gillningar

Tack @7NT för kloka synpunkter. Jag ska räkna lite noggrannare och frågan om laddstople har jag inte utrett ordentligt.

Varför skulle batteriet behöva bytas?
Tänk om motorn eller växellådan i en bil med förbränningsmotor behöver bytas. Inte billigt det heller.
Inget av det är särskilt troligt.

2 gillningar

Jag trodde att batteriet just i elbilar hade ganska begränsad livslängd. Har fått den uppfattningen från historier om gamla Toyota prius och batteribyte på dessa. Antar att nya batterier är av helt annan kvalitet.

Nu har jag ganska dålig koll på hur toyotas hybrider har fungerat gällande livslängd.

Men batteriernas livslängd beror mkt på hur de används (gäller alla lithium-batterier, bilar, telefoner, allt). Det optimala om jag minns rätt är att ha så nära 50% laddning som möjligt under så mycket av tiden som möjligt.

Det är när bilen är mellan 0-20% och mellan 80-100% laddning som batterierna slits mest. Och de slits med snabbladdning, och temperaturer (både låga och höga).

Bilar med små batterier (plug in hybrider etc) gör fler cykler och är oftare i de slitsamma zonerna (0-20% och 80-100%) vilket bör tyda på att batterierna i rena elbilar bör hålla bättre över tid. Så det beror på hur de används.

NEJ hela elbilsbatterier kommer INTE att behöva bytas ut på löpande band. Det finns en stor enighet bland insatta och kunniga att själva batteriet kommer hålla längre än bilarna. Sen planeras de återanvändas i ett ”Second life” på olika sätt.

Sen kan man byta ut ”sektioner” av de allra flesta elbilsbatteri om något skulle gå sönder i de. (Finns ju kretskort, givare, kylning, kontakter mm utöver själva battericellerna). Ungefär som att man byter en trasig generator, en trasig turbo, trasigt topplock osv på en vanlig motor. I stället för att tänka att man måste montera en utbytesmotor när något fallerar på en traditionell bensin/dieselbil.

Man kan INTE jämföra driftsförutsättningarna för en enstaka battericell i en elbil med hur den jobbar i en mobiltelefon/dator/skruvdragare. Så därav ska man inte dra för mycket liknelser därifrån. I en elbil jobbar de utifrån helt andra förutsättningar. Uppbyggnad, buffert, kylning, styrning, övervakning osv.

Som svar på TS initiala fråga. Det beror på men antagligen inte lönsamt byta då du sitter i en ganska ekonomisk bil om du är nöjd med den i övrigt OCH du kan inte ladda billigt hemmavid.

Dock finns en ledtråd som kan förändra situationen. ”Har ett stort överskott i bolaget”. Då är frågan kommer du kunna skatta fram de förmånligt framöver? Om inte, så kan det väga över mot företagsbil eftersom företagsbilens kostnader i mycket tas från bolagspengarna. (Som alltså är lite ”värda” netto pga hög skatt). Men det finns inget generellt svar utan man måste räkna på det utifrån den specifika situationen för att kunna avgöra det.

5 gillningar

Olika batterier/buffert/mm på hybrider och elbilar som gör att det inte riktigt går att jämföra på det sättet angående ”cykler”. Sen råder det mycket missförstånd omkring tänket/bakgrunden med ”cykler” också.

Så min bild är att batterierna generellt kommer hålla lika bra på de olika biltyperna i moderna bilkonstruktioner.

2 gillningar

Men tack för mycket omfattande svar! :grinning::+1::pray:

Överskott är så stort att jag i så fall måste ligga långt över brytpunkt. Dessutom skattar jag en hel del i bolagsskatt trots periodisering.

Vad jag inte riktigt förstått är hur jag ska räkna på bolagskostnaden för en bil. Om jag från mitt privata konto betalar förmånsvärdet månadsvis till bolaget så borde övriga kostnader helt ligga på bolaget och då tänker jag att leasingkostnader mm tas av bolaget och minskar resultatet. Drivmedel tar jag privat liksom boendeparkering.

Är många saker att väga in. Därför många vill ha min hjälp med att räkna på sånt :wink:

Handlar inte bara om ren matematik eller ekonomi utan även om skatteregler, förmånsvärden, förväntat 2:a värde på olika specifika bilar man jämför, regelverk omkring olika slags leasing, bilkunskap och bilmarknadskunskap, fordonsskatteregler och förmånsvärden koppladet till olika registreringsdatum på begagnade bilar, förväntat service/slitage/reparationer och kostnader förknippade med det på olika bilar osv.

Sen behöver man då också förstå och kunna räkna på hur ekonomi i bolag funkar. Kunna räkna på hur pengar kan/får skattas fram på olika sätt med olika regelverk. T ex 3:12 regler, bolagsskatt, milersättningsregler framåt, marginalskatteeffekter, regler omkring och effekter av och hur man rent praktiskt gör nettolöneavdrag osv.

Är det begagnade bilalternativ så handlar det även om ren bilmarknadskunskap om vilka alternativ som finns, tekniska specifikationer, deras +/-, hur prisbilden ser ut osv. Är det sen elbilar tillkommer väsentlig kunskap inom det specifika området och de bilalternativen.

Sen måste du då utifrån ovanstående välja/hitta VILKA olika bilalternativ du vill räkna på. Där även bedömd leveranstid och innehavstid kan ge olika ekonomiskt utfall vad som är mest förmånligt i din unika situation.

Man kan ungefär jämföra det med att även om du har ett dataprogram för att dimensionera hustak. Så måste du fortfarande förstå hur de olika knapparna i programmet fungerar OCH vilka värden du ska lägga in i olika situationer. Sen kanske du vill väga i kostnader för olika konstruktioner och olika material osv.

Så därav att jag alltid förenklat säger att ”det beror på den unika situationen”.

Förr <2018 var det mycket lättare att säga mer generellt hur det brukade bli. Sen dess har det hänt så mycket inom området att få har hängt med i alla svängar och ännu mindre kan räkna på det.

2 gillningar

Var mycket killgissningar ang Tesla från @PetterViktig :joy: Lyssna på de som istället äger en eller fler.

@Janibrommahttps://teslakalkylen.se kan du räkna på olika bilar och olika ägarförhållanden. Men att jämföra en betald äldre bil mot en ny är inte riktigt jämförbart.
Möjligtvis om du hela tiden beställer nya elbilar och säljer efter 6-12mån så kan du med marknaden som varit sista åren åka utan värdeminskning hela tiden.
Men laddning hemma eller på jobbet är en förutsättning för att vara nöjd elbilsägare enligt mig.

1 gillning

Bra input @Fredrik75 , tack :pray:.

Bero på vad man menar med livslängd på bilen. Hörde nån Elbils-fabrikant som tyckte att 10 år var normal livslängd för en deras bil. Lämpligt att avstå det fabrikatet !. Läste någonstans att i Sverige skrotas bilar typiskt efter 17 år. Min bensinbil jag använder mest och dagligen är över 20 år och har gått ca 20.000 mil. Helt pålitlig och snygg med några får rostprickar. AC funkar, Varför skulle jag byta eller skrota den?.
Jag tror nog att även dagens EL-bilar med stora batterier kommer ha ett ganska trött batteri efter säg 13-14 år pga att även åren åldrar dom och vissa dör i förtid med stor ekonomisk snyting efter 8 års garantin ?. Skulle inte förvåna om smarta företagare hittar rimliga fixar för de allra vanligaste El-bilarna. TESLA i alla fall.

1 gillning