Nu har jag följt bilmarknaden och allt som skrivits här på forumet det senaste året. Nu behöver jag er input i denna snåriga djungel.
Förutsättningar:
Tyvärr har vi hamnat i läget där familjen behöver köpa en andrabil. Har idag en golf kombi, diesel från 2012. Funkar ok, inte mer. Billig i drift, vilket är högt värderat. Vi har två barn(1 och 4 år), båda i barnstol.
Både jag och min fru vill leva lokalt men tyvärr ligger våra jobb på 2,5 mils avstånd, båda jobbar ca:80% under småbarnsåren.
Vi har solceller och en elbilsladdare installerat. Tanken är att nästa bil vi köper är ren elbil alt laddhybrid. En bil måste ha dragkrok då vi kör mkt cykel. Går ju på taket men med mer krångel.
Nu till frågorna!
Leasing av elbil har blivit rätt attraktivt igen nu när priserna droppat rejält. Har du någon erfarenheter av
Nissan Leaf 62 kWh eller
MG 5?
Innan har jag varit inställd på köp men tycker inte det är värt att lägga över 300.000 för en bil. Alla elbilar under 300.000 är för små att ta med barnvagn alt går för kort för att ha som förstabil, eller missar jag någon pärla?
Bör jag vänta några år och köpa en till fossilbil i väntan på bättre priser?
Laddhybrid kan va ett alt men andrahandsvärdet på dessa inom några år känns tveksamt.
Har några erfarenheter av Kia Ceed eller Kia Optima, eller annan laddhybrid med 5-7 mils räckvidd som passar en barnfamilj?
Problemet med både elbil och laddhybrid är att de nästan aldrig har drag. Hur har ni löst det på semester med cyklar, alla resande barnfamiljer?
Båda bilarna måste ej va kombi. Men en måste va stor nog för resande genom Sverige under somrarna.
Allt som rör dessa frågor är bra input så KÖR! Låt oss slå ihop våra kloka huvuden.
Vi hade en liknande situation och landade efter mycket om och men i en Kia Niro EV beg från 2019. Den är helt okej som familjebil och känslan av att köra på el tycker jag personligen är ovärderlig.
De senaste dagarna har jag läst mycket om Niro. Gillar den! Men är bagaget nog stort? Vi ska ha vagn och väskor för semester. Och drag finns inte på någon Niro.
Ett alt är att behålla golfen och köra längre resor med den och de tillfällen vi behöver drag. Den krånglar en del så helst hade jag sålt den medans vi ändå får något för den.
Leasa en Nissan Leaf och köpa en Kia Ceed eller Lync är ett alternativ. Nån som har input på Lync och CO 1. Den går för ca:300.000 med bra räckvidd.
Jag vet inte var du fått detta från, jag har haft ett par tyska laddhybrider och nu en elbil som alla haft förmånliga dragpaket och ofta inkluderat i vanlig tjänstebilsutrustning. Andrahandsmarknaden borde svämma över av t ex Passat GTE med drag.
Andra exempel är Tesla Model Y som jag tror har det som standard fortfarande.
Men visst, småbilar brukar inte ha det som standard och privatleasing brukar vara ganska snik.
Har faktiskt inte kollat på Passat GTE för att jag inte är jättenöjd med golfen. Mitt förtroende för vw är därmed sådär. Kanske obefogat. Är passar GTE en bra bil i sammanhanget?
Tesla Model Y och Model 3 har jag kollat på men då landar vi på 400.000-550.000. Försäkringen på en begagnad Model 3 är nästan det jag blir mest skrämd av, samt pris över vad jag tycker en bil är värd. Men finns skäl att omvärdera så lyssnar jag gärna till era argument!
Vi hade en Kia Optima laddhybrid innan vi bytte till Ioniq 5 och jag älskade den bilen. Optiman är en mycket bra bil och köper du en 5 år gammal drygt 200 000:- så har du ju dessutom nybilsgaranti i två år till.
Vet inte riktigt ang. rostskyddet eftersom vi bara hade vår i 5 år och då var det inga problem.
Tror vår drohäg ca 0,6 på långresor. Vi åkte till sälen varje vinter under 4 år eller något. Annars så har vi iäaldrig längre än 3 mil till jobb, stuga, vänner mm så den gick i princip bara på el
Vi kör e-Niro 2021 och är nöjda. Har ingen bild med barnvagn i, så håll till godo.
Har en Bugaboo Fox 2 och den ryms med ett par mjuka väskor. När vi åkt på långresa har vi haft 2 stora hårda väskor och flera mjuka, utan barnvagn då. Den rymmer mer än vad vi trodde, så testa.
Vi har en Nissan Ariya 87kW och en Nissan Leaf 62kW, Leafen är köpt (300kkr) och Ariyan leasar vi på företag.
I Leafen går en Emmaljunga NXT90 in utan problem, nu har vi bara en unge men andra bilen är ju större så bör ju lösa sig. Har alltså två elbilar och roadtrips inom Sverige har än så länge inte varit ett problem, man måste ju ändå stanna hela tiden med barn så ska man köra där elbilsladdning är otillgängligt får man väl hyra en bil tänker jag.
Fruktansvärt nöjd med båda bilarna, förutom infotainment men kör ändå Android Auto så det spelar ingen större roll.
Har ni tittat på MG ZS EV long range? Den finns för privatleasing just nu från 3195kr/mån. Dragkrok finns som tillbehör, men vill minnas att det är typ max 500kg. Funkar för cyklar dock.
Edit: vill ni ha en riktigt billig andrabil för kortare pendling (max 7-8 mil) så är en ca tio år gammal 1:a gen Nissan Leaf med låga mil ett riktigt kap. Går att få tag på för under 100 kkr. Driftsäker, billig i service, låg värdeminskning och skatt. Jag räknade på en sån som andrabil med våra förhållanden och landade på ca 2500kr/mån i TCO vilket är makalöst lågt.
Hur ska man tänka om begagnade elbilar? Vilka är bra, vilka är dåliga? Kan man göra en bra affär genom att köpa en elbil som varit leasinbil (dvs. ca tre år gammal)?
Nu har jag ju ingen elbil själv än men samma princip för värdeminskning gäller för elbilar som fossilbilar så att köpa en 3 år gammal bil är bra utifrån ekonomi. Tänker du hur dessa år har påverkat batterihälsan så bör du ej vara orolig. Batterierna håller hela bilens livslängd så efter tre år kan de ha tappat några procent i kapacitet, ej mer.
2025 spås en elbil och en fossilbil kosta lika mycket, dvs produktionskostnaden för elbilar har minskat så pass drastiskt att bilarna ej nödvändigtvis kommer kosta 5-600000 i nypris. Om det blir så återstår att se!