I 1,5 år har jag lag på tok för mycket tid på bilfrågan. Jag har läst, ältat, sovit dåligt, gett upp letandet och börjat leta igen. Hjälp mig tänka klart!
Villkoren:
Fru och 2 barn, varav en framåt och bakåtstol. Så kommer det se ut i 2-3 år till iaf. Barnvagn lika länge.
Både jag och min fru har 2 mil till jobbet tor. Vi åker rätt ofta 40 mil på helgerna till släkt och vänner. Totalt snittar vi på ca:2000 mil/år.
Vi har en golf kombi från 2012 som är vår första bil. Den har gått 16000 mil och är värderad till 60000-70000kr i dagsläget.
Andrabilen är en Toyota Prius från 07. Gått 37000 mil. Den fick vi nyligen av svärfar när behovet av två bilar är stort pga jobben, hämtning och lämning på förskola samt helgjobb på oss bägge. Vi bli rätt låsta med en bil, men för ekonomins skull hade vi gärna haft en och löst resten med buss/cykel men det är rätt bökigt med två så små barn, spec vintertid.
Jag är inne på Toyota Corolla Sports Touring men är osäker på om baksätet räcker till för bakåtvänd barnvagn. Minus för bensin. Vi har solpaneler och elbilsladdare så allt är som upplagt för elbil egentligen men de som är nog stora är ju så sjuukt dyra.
Men så såg jag att Tesla kör kampanjränta på Model Y nu. 1.99%. Då slipper jag låsa massa kapital men principiellt tar det emot att låna till en bil. Feedback på den? De har ju väldigt bra andrahandsvärde än så länge så det kanske är en mindre dålig affär iaf?!
Sista tanken är en Kia optima eller Kia Ceed SW laddhybrid. Optiman är stor men ful, Ceed snyggare med tight. Likt corollan. Båda drar rätt mycket soppa ändå har jag läst mig till. Blir skillnaden mot en Corolla marginell så känns Toyotas andrahandsvärde stabilare.
Ja ni hör ju, såhär ältar jag fram och tillbaka.
En sista möjlighet är att köra på med bilarna vi har tills de är slut. De är bägge billiga i drift. Men det är småfel på golfen ofta och verkstadstid med småbarn är ett gissel. Då betalar jag hellre för en stabilare kärra. Men inte vad som helst. Allt tyder ju på att elbilarna kommer bli fler och konkurrensen större med tiden. Bör vi sitta still och vänta 2-3 år tills en stor kombi säljs till en rimlig peng?
Snälla RT, hjälp mig göra slut på billetandet. För min och hela familjens skull