Elbil, laddhybrid, hybrid eller kriga på med den gamla?

I 1,5 år har jag lag på tok för mycket tid på bilfrågan. Jag har läst, ältat, sovit dåligt, gett upp letandet och börjat leta igen. Hjälp mig tänka klart!

Villkoren:
Fru och 2 barn, varav en framåt och bakåtstol. Så kommer det se ut i 2-3 år till iaf. Barnvagn lika länge.

Både jag och min fru har 2 mil till jobbet tor. Vi åker rätt ofta 40 mil på helgerna till släkt och vänner. Totalt snittar vi på ca:2000 mil/år.

Vi har en golf kombi från 2012 som är vår första bil. Den har gått 16000 mil och är värderad till 60000-70000kr i dagsläget.
Andrabilen är en Toyota Prius från 07. Gått 37000 mil. Den fick vi nyligen av svärfar när behovet av två bilar är stort pga jobben, hämtning och lämning på förskola samt helgjobb på oss bägge. Vi bli rätt låsta med en bil, men för ekonomins skull hade vi gärna haft en och löst resten med buss/cykel men det är rätt bökigt med två så små barn, spec vintertid.

Jag är inne på Toyota Corolla Sports Touring men är osäker på om baksätet räcker till för bakåtvänd barnvagn. Minus för bensin. Vi har solpaneler och elbilsladdare så allt är som upplagt för elbil egentligen men de som är nog stora är ju så sjuukt dyra.

Men så såg jag att Tesla kör kampanjränta på Model Y nu. 1.99%. Då slipper jag låsa massa kapital men principiellt tar det emot att låna till en bil. Feedback på den? De har ju väldigt bra andrahandsvärde än så länge så det kanske är en mindre dålig affär iaf?!

Sista tanken är en Kia optima eller Kia Ceed SW laddhybrid. Optiman är stor men ful, Ceed snyggare med tight. Likt corollan. Båda drar rätt mycket soppa ändå har jag läst mig till. Blir skillnaden mot en Corolla marginell så känns Toyotas andrahandsvärde stabilare.

Ja ni hör ju, såhär ältar jag fram och tillbaka.

En sista möjlighet är att köra på med bilarna vi har tills de är slut. De är bägge billiga i drift. Men det är småfel på golfen ofta och verkstadstid med småbarn är ett gissel. Då betalar jag hellre för en stabilare kärra. Men inte vad som helst. Allt tyder ju på att elbilarna kommer bli fler och konkurrensen större med tiden. Bör vi sitta still och vänta 2-3 år tills en stor kombi säljs till en rimlig peng?

Snälla RT, hjälp mig göra slut på billetandet. För min och hela familjens skull :pray:t4::nerd_face:

4 gillningar

Du kan ju kika på leasingkostnaderna för Tesla MY för att få ett hum kring vad leasingbolagen bedömer att de ska kosta. Typ 2-3 ggr så mycket som en Kia Ceed.
Allt annat blir ett bet på andrahandsmarknaden. En bil för 700’ kan hinna tappa 1 hel Toyota i värde innan du hinner säga ”snabbladdare”. :grin:

7 gillningar

Är det 2 bilar som ska åka 4-5 mil per arbetsdag eller kommer ni samåka? :slight_smile:

Vi kan ej samåka utan behöver två bilar. Men det är en förstabil som jag kommer köpa, bilen måste vara nog stor för barnvagn och rejält med packning. Andrabil får Priusen agera.

Sant! Men Toyota erbjuder ej bilar som jag kan tanka från solpanelerna. Jag räknar ej Bz4X som ett alternativ.

Har ni dålig-medel eller god ekonomi?

Om ni inte bor i skogen som mig är det nog mest en bekvämlighetsfråga. Jag utgår nu från att det är det med följande:
Hur dyr bekvämlighet vill ni unna er?

Jag hade kört på med bilarna något år till.

1 gillning

Nej, men många andra märken har ju både laddhybrider och elbilar som kostar något helt annat än Tesla. Sen beror det också på hur länge ni tänker behålla bilen. Försäkringskostnaderna för helförsäkring på Tesla verkar inte roliga.
Kolla en tre år gammal Model 3 vad den skulle kosta dig. Inte ovanligt att folk får betala 20000:-/år. Eller mer.

Vi bor i ett mindre samhälle, med 2 mil till mellanstor stad. Bra buss och tågförbindelser. Men nu när det snöat och blåst så mycket känns distansen på 2km till förskolan som ett smärre marathon om vi ska köra cykelvagn. Så bekvämlighet kan man absolut kalla 2 bils behovet. Snudd på ett måste, iaf de kommande 4-5 åren.

Vi har god ekonomi men ej så att vi vill prioritera att lägga 550000kr på en bil. Vi hade kunnat göra det men vi har dem hellre i aktier.

Nej det avskräcker helt klart. Men hur gör barnfamiljer som behöver space och vill köra elbil?! Kia E-Niro ligger bra i pris men är för tight. Alla MG modeller likaså. Kvar är Model Y, Id4, Enyaq typ. Alla över halvmiljonen.

Intressant! Vilka är de bästa argumenten till det?
Det är rätt mycket småstrul med Golfen och Priusen har gått 37000 mil.

Måste det vara en sprillans ny bil? En begagnad E-tron (ej Q4) är väl hyfsat rymlig och går att få för runt 400 tkr med inte alltför många mil på mätaren. Räckvidden är väl dess akilleshäl, i varje fall 50-modellen (som också är billigast), men i vardagen är den antagligen väldigt trevlig.

Hur skulle era 40-milsturer funka med den tro? Ni kanske gör nåt stopp på vägen ändå?

Det blir billigare. För kostnaden (per år ) av en ny bil får ni en del verkstad inkl lånebil om det strular.

2 gillningar

Laddhybrid alla dagar i veckan. Haft elbil i över två år nu och det är det största misstaget i mitt liv så lång. Kom inte ens 20 mil häromdagen när det var -10 trots att den ska gå 51 på pappret. Bara strul.

Leasar genom jobbet och ska lämnas tillbaka i förtid nu och ge rum åt en hybrid som jag hade innan tack och lov.

1 gillning

Eftersom ni bor som ni bor så blir det givetvis en helvetes*** *** ski**dag när bilen rasar men ni kommer snabbt vidare tillfälligt med andra färdmedel/andra bilen i några dagar…

Varför ödsla så mycket tanke på något när man redan har ett verktyg för andamålet är min melodi. Bilarna gör det dom ska.
Ja de måste repareras ibland… så är det.

Om man inte vill byta såklart för bekvämligheten. Som att byta till mjukare kudde eller åka första klass istället för andra.

3 gillningar

Vilka snarlika bilar sticker ut som mycket billigare?

Verkar ju överraskande dyrt. Men också ganska adress-beroende verkar det som?

Tror du övertänker bara köp en bil som du har råd med. Alla de alternativen du nämnt är bra. Handlar i slutändan om preferens och det är bara du som kan veta vad som är bäst för dig.

Fastna inte för mycket i andrahandsvärde etc etc. Lätt hänt man gör det. Ingen kan se in i framtiden ändå.

3 gillningar

I vårt fall så har jag förmånsbil och just elbil blir något lite billigare. Men det är ju inte gratis att köra en bil för 6-7-800’. Inte heller är det en mänsklig rättighet. Som med allt annat handlar det om prioriteringar. Många med helt vanliga kneg verkar tycka det är vettigt att lägga 50% av nettolönen på att finansiera en svindyr bil för de ser ju att grannarna gör det…

Jag hade nog inte köpt en elbil i den prisklassen privat utan förmodligen köpt något osexigt och praktiskt typ en Skoda Superb eller möjligen en Kia Ceed el Toyota av något slag. Och då har jag ändå råd med både en och två Teslor.

2 gillningar

Snarlika och snarlika, Tesla gör ett par saker riktigt riktigt bra. Det ena är infotainmentsystem och det andra är effektiva eldrivlinor.
Inget av det behövs för att frakta familjen från A till B.

En ny Model Y kan bli halvhyfsat prisvärd om man har tur med andrahandsvärdena och hur marknaden utvecklas. Men om man inte har tur blir det väldigt fort väldigt dyrt.

1 gillning

Vi har Kia e-Niro och barnvagnen går in i bagaget. Om vi inte hade haft hundar så hade vi fått plats med två barn också, men nu får vi plats med hundar och ett barn… :slight_smile:

2 gillningar

Åk till handlare och testa följande bilar, Toyota Corolla TS(och även nya cross) Skoda Octavia, Kia Ceed SW.

Sen väljer du om du vill ha en ny på lease/cash eller om du vill köpa en 3år gamal som varit ute på en lease snurra.

Ta med en barnstol och testa att placera i bilen och se hur det funkar med “arbetsyta” och sittplatser.

Min bror kör idag också en Golf Combi med 2 små barn. Han är väl inte helnöjd med utrymmet och framförallt platsen i bagaget när de skall ut och resa och få plats med packningen och barnvagn.

Han har testa min corolla och den sväljer en hel del mer packning…

2 gillningar