Upplever ni att ni kan åka på weekend tur utan att ni måste ha massa packning inne i bilen?
Bra input!
En fråga maler än. Finns det några starka argument till att byta bil annat än villhöver? Visst är golfen tight i baksätet men det funkar. Tittar vi enbart på ekonomi lär det billigaste bara att sitta still i båten, eller hur?
Det finns en stark orsak för mig personligen.
Säkerheten.
Både att ha en primär familjebil som är säker vid olyckor, men också driftsäker. Jag vill ha en trygg och stabil bil som kan rulla på om våran andrabil har problem.
Mitt val föll på en toyota med säkerheten i focus. Och eftersom säkerheten i drift är så bra på dem så fick det till en naturlig ekonomisk fördel. (Bra garantier, billiga försäkringar, bättre andrahandsvärde, bättre körekonomi).
Det var viktigt för mig med trygghet i första hand, sen tittade jag på ekonomin för att välja bland de 3 som jag listade i min post ovan. Alla hade olika styrkor som gjorde att de stack ut. Och det är en värderings fråga som man får göra och prioritera mellan.
Precis som du körde jag omkring med VW en gång i tiden. Precis som alla andra bilar som kommer ut ur VW’s fabriker (Skoda, Audi, VW) lyste den där gula motorfelslampan precis hela tiden. Jag dumpade den när de årliga reparationerna blev dyrare än att bara köpa en ny bil.
Alla lågmilade begagnatbilar står hos återförsäljare av en orsak och alltid är det nåt mangel med dem.
Själv är jag supernöjd med två fabriksnya Toyotor senare. Man kan argumentera att de tappar 30% andrahandsvärde så fort man startat motorn ut från bilhandlarn, men andrahandsvärdet är irrelevant om du inte tänker byta bil vartannat år och då kan du lika gärna leasa.
Kostnaderna för bilunderhåll har minskat kraftigt efter vårt “strategibyte”. Vi använder båda bilarna i jobbet, så båda går uppemot 3.000 mil per år.
Nu har jag och sonen varit på turné! Tagit med barnstol och måttband och testat Corolla TS, Raw4, Lync 01, Kia Ceed SW plug in, Kia Optima plug in, samt Kia E-Niro.
Corollan hade sämst utrymme i baksätet med bakåtvänd barnstol så den går bort. Ceeden bättre, likt golfen vi har nu.
Lync väldigt luftigt men mindre bagage, dock oväntat bra. Samma med E-Niro men där var bagaget mindre än i lyncen. Dock svår jämförelse i övrigt då en är en tung laddhybrid från Volvo med dyr service (och mer problem?!) och en erkänt stabil med bra nybilsgaranti.
Optiman bra på alla sätt. Både rymlig och rätt prisvärd. Men jag ser så många 8-10 åriga Kia bilar på vägarna som redan börjat rosta. Det talar emot.
Nu vet vi iaf att det inte blir Toyota
Vilken rundtur!! Hoppas junior bjöds på massa kul saker från säljarna. Som mössor, leksaker,suddgummin, pennor …
Ska bli spännande att följa om du landar i något beslut
Inom rimlig tid framåt
Det är skillnad på säljare och säljare. Toyota otroligt bra medan Hedins bil är tröttare än en växande tonåring. Noll engagemang. Men det är inte dem man ska köpa, det är bilen. Men segt när man får dra ut vettig info ur säljaren.
Jag sitter i exakt samma sits…typ.
Köpt radhus 5 mil ifrån storstan och en bebis på g och letar bil nu.
Pendlar från dag till dag om jag ska köpa bensin eller hybrid.
Är idag insnöad på Octavia som gått typ 10k mil som håller tillräckligt länge så elbil blir försvarbart.
Men suttit och testat Kia Ceed, 22 (facelift) hybrid och den känns mysig.
Men på Ceed vill man ju ha kupe och motorvärmare och drag, det är tillval som jag förstår det.
Inte lätt att välja, följer tråden med spänning.
Jag är skrämd av VAG bilar. Min egen har haft tre-fyra stora reparationer på 5 år och min svåger och pappa har Octavia. Båda från 2015 och börjar redan rosta trots ok omhändertagande.
En bubblare på listan. Avensis. Går att få en 2016 med 10000 mil för rimlig peng. Dock tar den mig längre från elektrifieringen och ökar snarare bränslekostnaderna vilket känns som helt fel riktning att ta. Men bilen är bra, stor och driftsäker som en pansarvagn.
Största argumentet att byta i mina ögon är att bilen sannolikt inte omfattas av maskinskadeförsäkring (kolla efter villkor i din försäkring men oftast är det som mest 10 år/15 000 mil).
Det är möjligt att den tuffar på i 16 000 mil till och att bara service- och slitagedelar (typ bromsar och däck) blir det du behöver bekosta.
Men- inträffar nåt trist mindre eller större fel så får du inte hjälp att bekosta att laga det eller lösa ut bilen. Du kanske står inför att bilen värd 70 tkr behöver en reparation för 35 tkr alternativt att sälja den som reparationsobjekt.
Njae, vagnen tar upp i stort sett hela bagaget men man kan ju prega in lite till ändå. Övrigt får vara i “kupén”. Men vi har en större bil också, båda bilarna måste ju inte vara så stora, om vi måste packa mycket och köra långt så tar vi den större bilen.
@Skogstomten - skulle du kunna komma med något bra inspel här?
En ny tanke!
Eftersom stora elbilar är för dyra och små ej har nog stort bagage så behåller jag golfen och säljer Priusen och köper en E-Niro. Den håller för 90% av alla turer och alla långresor kan vi använda golfen som har drag för cyklar och ev laddningsångest ej existerande. Eller sälja golfen med och köpa en Avensis för under 100.000 för att förbättra driftsäkerheten på den stora bilen.
Om två år behöver vi ingen vagn eller barnstol bakåtvänd. Då kanske det räcker med E-Niron även på längre turer
Eller bara betala reparationen på 35 000 kr ändå. Det är ju mycket billigare än alla andra alternativ som tagits upp. Och efter det skulle det vara en extrem otur om ett så dyrt fel uppstod igen inom kort. Jag funderar så om min bil. I värsta fall köper jag en begagnad motor även om bilen “bara” är värd 100 000. Den är så bra i övrigt. Allt annat blir dyrare.
På ett sätt kan jag köpa ditt resonemang @Anders001. Men det finns ju andra värden än enbart pengarna. Tid är en sådan. Och tankar när man är på semester om man ska komma upp för backarna. Förra året gick EGR ventilen på sommarresan till Öland (för andra gången på två år). Då fick jag lägga 2 heldagar på att leta mekaniker på norra Öland. Sånt är ju inte jättekul. Ännu värre hade det varit med ett motorhaveri, även fast andra alternativ må vara dyrare i långa loppet.
Denna tanken slår mig först nu. Att behålla golfen som ”storbil” vid semester och storhandling och köra 90% av alla resor med en E-Niro. Tack för tipset!
Det funkar superbra för oss, hoppas att det blir ett vinnande koncept för er också
Sälj båda bilarna och köp en MY standard range med den räntan, billigt drivmedel och servicekostnader så blir nog inte totalkostnaden så mycket högre än att prenumerera på verkstadsbesök, säg att totalkostnaden blir 500:- mer i månaden så är det värt det alla dagar i veckan. Den av er som tar bilen till jobbet sköter skjuts till förskola, så har vi gjort. Sia om andrahandsvärde går att göra tills vi är gråhåriga och säkert längre än så, ingen av oss kommer förmodligen ha rätt😀
Niron kostar ju nästan som en MY och sämre utrymmen, billigare försäkring har niron, men 8% ränta istället för 2%.
Har haft niro EV av senaste modellen, behändig och bekväm bil i stan(om dom fått till zombie mode), mycket sämre vid längre körning, laddade bara 40kw. Den funkade precis med 1 barn som behövde vagn, men när vi blev med en liten pudel också så fick inte både vagn och buren plats i bagaget.
Jag har faktiskt tänkt denna tanken med. En del av mig tycker detta vore det bästa. Räntan lockar men emotionellt tar det emot att lägga över en halv miljon på en bil. Steget från golf 2012 till MY känns hissnande stort. Kan också vara orolig att jag kommer vara för noga med bilen och varje skråma kommer ältas. Med två kids i förskoleålder kommer ju både det ena och andra hända.
Hade hoppats på en prisdropp på en 2-3 år gammal MY men den droppen lyser med sin frånvaro. Kanske får vi plats i en Model 3?! Där är ju prisbilden en helt annan…