Elbil, laddhybrid, hybrid eller kriga på med den gamla?

Och byta barnvagn istället för bil ?
Vi bytte barnvagn mellan första och andra barn pgavden första var så klumpig. Trenden var då att stora barnvagn för att lilla bebisen skulle må så bra som möjligt. Egentligen mådde hon jätte bra i en mindre barnvagn.
Ni kan även ha två barnvagn om ni vill. En för resa ch en hemma.
Dessutom är barnvagnstiden ganska kort även om det är vanlig i Sverige att se treåringar i en barnvagn (mest pga föräldrarna).
Men byta barnvagn eller köpa en till blir billigare. Även köpa en ny bilstol.

2 gillningar

När barnen var små hade vi under 5 år en en Nissan leaf där vi åkte 2 vuxna och 3 barn + barnvagn så visst funkar det med en mindre och billigare bil även pm det var något trångt i baksätet men absolut ingen katastrof.

För 280000 kan ni idag köpa en lätt begagnad kia e niro med kanske 5000 mil på mätren vilket ger otroligt mycket bil med låga ägandekostnader för pengarna, vilket är mitt tips om mni tycker att en model Y kostar för mkt som för övrigt är en fantastiskt trevlig bil

3 gillningar

Svårt val! Vill man ha riktigt stort bagage är XC90 ett bra alternativ, men vill man ha något relativt bränslesnålt är det ett otroligt dåligt köp. Vi har en nu, en 2018 som ska bytas in i veckan mot en Kia sorento plug in ( vilket jag förstått ska vara en bra bil (7 sitsig & plug in med stort bagage). Volvon är en suverän bil men en förbrukning som är sinnessjuk. Aldrig legat under 1.2l/ mil så den går kanske helt bort för dig då:see_no_evil::blush:

Nya toyota Rav4 hybrid/plug in är annars en vettig bil. Hade en sån innan vi fick 3 barn & 2 hundar…driftsäker & bränslesnål. Rekommenderar den👍.

Man står alltid i valet mellan att ha en bil som man slipper lån på, men som eventuellt ger en huvudvärk för den ska in på verkstäder osv, även om man kan dragit vinstlotten o fått en vettig också…
Mot att ha en ny eller några år gammal & betala 5000-6000 i månaden för men då i gengäld eventuellt få en driftsäker bil med kanske nybilsgaranti, och diverse lull lull man tycker är kul. Allt har ju också med vilken standard man är van med & vad man tycker är värt att betala varje månad, även om man har råd så kan det vara mycket pengar.

Jag har bara varit i billetandet i 2 veckor & har finkammat begagnatsidor & bilförsäljare och håller också på att bli smått galen, så jag förstår ditt problem :grin:

Nä dom begagnade kostar ju nära en ny, idag är ju dessutom en M3 LR dyrare än MY LR. Vi kör MY pga att den har bättre utrymmen och högre markfrigång, dock något högre förbrukning.
Skulle inte köpa en som är några år gammal, dels att dom blivit väsentligt bättre på senare år, slippa halvslitna däck och utan vagnskadegaranti.
Annars om jag vore dig skulle jag kolla på en 1 år gammal typ octavia med stänkskydd och 1,0 manuell om du vill fraktas någorlunda billigt och lite bekymmer.

Räkna ut bensinkostnader och servicekostnader. Jag kör 4-8 mil per dag. Jag funderar på en hybridbil som Prius, som även har ett stabilt andrahandsvärde på marknaden. Ett alternativ är att satsa på en Kia E-Niro från 2019, som går att få till ett väldigt bra pris.

1 gillning

Vi körde på ungefär den varianten 2017 när jag blev av med tjänstebilen. Behöll en 12 år gammal stor bekväm kombi som fick agera andrabil och på långfärd. Jag köpte då en Nissan Leaf som pendlarbil. Leafen blev vår första bil, användes till alla resor upp till 30 mil i början. Vi hade dock passerat barnvagnsstadiet då, enbart sulky var med.

3 år senare fick jag tjänstebil igen och då valde vi bort kombin till förmån för en E-Niro. Leafen fick då agera andrabil. E-Niron är en helt ok bil om man kan acceptera att det ibland blir lite trångt när man ska ha med mycket saker. Framförallt blev det ett pyssel när vi skulle ha med skidutrustning och kläder till 4 personer för 3-4 dagars skidåkning.

1 gillning

Hm… Nja, vi väljer nog i första hand den större bilen om vi ska åka på en längre tur för en weekend. Fast det beror mest på att vi har elbilen på leasing och behöver vara lite sparsamma med milen. Men det skulle bli trångt i e-Niron om båda hundarna och barnvagnen ska med.

Även om Tesla återigen har sänkt priset på MY är det fortfarande krasst sett ett dyrt alternativ. Då vinterdäck (och någon mindre avgift av oklart ursprung) inte ingår kryper ändå priset upp till drygt 560k.

Tänkt också på att de låga siffrorna du ser i kalkylatorn inte inkluderar restvärdet på ett antal 100k som ska betalas vid avtalstidens slut.

Du kan lugnt räkna med iaf +10k i TCO/mån för en MY. Trevlig bil men nja.

1 gillning

Aaa kul att du gillade Lynk o co 01.
Frugan kör den i tjänsten o när jag lånar bilen så blir jag glatt överraskad, pigg att köra o lagom i storlek .
Det enda minus e nog att den inte har rattvärme som e ett krav från min sida , o jag kör en etron 55 samt en bmw g30 i jobbet .
Laddad så kör du 70 km med Lynk .

Mvh Michael

Vad har du insett efter letandet? Jag har enbart knarkat blocket, finns inte alla bilar där? (Aka finns mer knark?:massage_man:t4::see_no_evil:

Hahah. Jag har insett att man nog inte blir klokare😁. Man kan ju gå in på alla bilhandlares sidor, då allt inte verkar hamna på blocket, men det gör en faktiskt inte klokare heller😁

Håller med denna plan, men du bör också fundera på Hyuandai Kona electric, Kia e-Niros systerbil.

I princip samma bil, men fördel är att man får 5 år nybilsgaranti/8år batterigaranti istället för vad Kia erbjuder.

Man kan hitta en begagnade från 2019 för mindre än 300k nuförtiden. Jag har köpt begagnade för 1,5 år sen själv och är såå nöjd.

På sommaren kommer man lätt 40mil på en laddning, men kanske inte under vintern med värmen på.
Sommarförbrukning i snitt 13kwh/100, med vinterdäck 18kwh/100 och minusgrader med värmaren på 22kwh/100km.

I och med ni kan ha en Golf som reservbil så ger det chansen att skippa krångla med laddhybrid helt hållet och ser om en elbil med bra range faktiskt passar till 99% av resorna.

1 gillning

Vi köpte nyligen en Passat laddhybrid, mycket bra val. Vi hade tidigare än äldre Golf bensin men då det blev väldigt höga bensin kostnader då vi flyttat utanför storstaden så blev hybriden ett bra alternativ. Elbilen kostar alldeles för mycket pengar just nu, ingen större lust att lägga en halv förmögenhet på det.

Vi provkörde även en nyare Kia Ceed hybrid men var som att sitta i en plåtburk, hörde inte vad vi sa till varandra.

Kollade även på en Kia Niro hybrid men bagageutrymmet var löjligt litet.

Du kan även kolla in sidan Wayke

1 gillning

Lutade åt passat GTE också innan vi bestämde oss för annan. Men efter vad jag hört och läst till mig så hade 40-50% av alla gte ägare fått lämna in den för diverse fel under garantitiden, vilket fick mig lite avskräckt. Men oavsett en jäkligt fin, rymlig & bränslesnål bil​:+1::blush:

Från en som har samma familjesituation som du, 2 barn i bilbarnstol men dock ej behov av två bilar. Hade en v50 från -10 talet tidigare, med återkommande reparationer, osäkerhet vid långfärd. Kör ca 2000 mil per år, mindre i vardagen men fler längre resor. Funderade på laddhybrid, ny begagnad eller eller elbil. Landade tillslut i en Tesla Model Y, då kan jag inte ens ladda hemma särskilt enkelt men billigt på jobbet (5 km färd så cyklar för det mesta). Har varmgarage.

Tycker själv det känns läskigt att köpa annat än elbil i dagsläget utifrån hur trenden ser ut på marknaden. Men detta är en personlig spekulation.

TCO/mån för 3 års ägande ligger, med nuvarande prisbild, på 5482 för en SR och 6170 för LR. Detta med skatt (360/år), försäkring (4400/år) och laddning (2000 mil, 3000 kr). Det är dock exklusive de 110/130 k som utgörs av kontantinsatsen. Då räknar jag med ett försäljningspris på 53% restvärde, sannolikt får du tillbaka de 110/130 du lagt ut initialt och mer därtill. OM man nu önskar sälja. Då har jag inte heller räknat med en sjunkande ränta. Service är 0 kr. Mitt försäkringsbolag bedömde att helförsäkring blir 1000 kr/mån efter 3 år på vår LR.

Vad jag ångrar med bilen är nog mest att vi inte köpte en SR, behöver egentligen inte de där extramilen med tanke på rastfrekvensen man ändå har med småbarn.

Sammantaget inte så fasligt dyrt för en supermodern bil med högsta säkerhetsklassning och hög driftsäkerhet. Jag är ingen fanboy men tycker absolut det är värt de extra 2-3 tusen jag betalar varje månad jmf med alternativen.

• andra större EV: ej prisvärt
  • Niro: för liten och dålig räckvidd vinter
  • Ceed/optima: vettigt alternativ men jag skulle köra för mycket på bensin utifrån körmönster vilket förtar poängen med PHEV. Mindre tekniska funktioner, lägre driftsäkerhet utifrån dubbel drivlina.
  • Valfri gammal bensinare/ diesel: vill slippa fossilt generellt och avskyr behovet av oförutsägbara verkstadsbesök.
2 gillningar

Den feedbacken har jag faktiskt inte hört förut. Har testat en Optima och den upplevde jag ej bullrig.

Blev väldigt förvånad faktiskt. Vet inte om det har med själva elmotorn och det att göra men vi provade två st Kia Ceed hybrid, modell 2020 och 2021 men gick inte att sitta i någon av dom.

Har bekanta som har vanliga Kia Ceed bensin och diesel men dom har inte varit med om något sådant.

1 gillning

Gedigen genomgång! Tack!

Jag tänker att det hade varit en annan sak om vi bara behövde en. Då hade MY varit ett måste om vi valt el.

Jag har en optima 2018 och är väldigt nöjd, inte sett något rost ännu så vi får väl se :scream:

1 gillning