Elbil, laddhybrid, hybrid eller kriga på med den gamla?

Till att börja med så står T i TCO för total, det blir väldigt svängigt om man bortser från hundratusenlappar.

Och visst kan du ha råflyt med andrahandsvärdet på en Model Y, men det kan precis lika gärna visa sig att din verkliga ägandekostnad över 36 mån landar på 10 000:-/mån. Ingen vet, det är väl det som är lite läskigt?

I övrigt är din kalkyl lite konstig. Om du verkligen räknat med 53% restvärde över 36 mån så blir ju bara värdeminskningen typ 630000*0,47/36=8225:-/mån.
Sen kan man önska, gissa, tro och hoppas att bilen faktiskt kommer vara värd mycket mer efter bara 36 mån (det tror jag) men du får gärna visa hur du kommit fram till din superlåga ”TCO”.

2 gillningar

Ja restvärde är ju alltid ett gissande men sannolikheten kan vara mindre och större. Tex är ju andrahandsvärdet alltid bättre på Toyota än Volkswagen eller Seat. Om bilen skulle va värd 270 tkr efter tre år är det tidernas klipp. Kan det ske? Ja. Är det sannolikt? Njaa.
Ser vi till Model 3 så har ju värdet gått ner typ 40-50% på tre år. Men det har ju snarare berott på Tesla själva än själva bilen. Kan det fortsätta neråt och att Tesla om tre år säljer stora bilar för 150-200 tkr mindre än idag? Ja. Är det sannolikt? Njaa.

Vart har jag kommit med detta? Ingenstans, annat än att en kalkyl med 53% värdeminskning är att ha både hängsle och livrem. Blir det så blir TCO säkert minst 10000kr/mån.

TCO=total cost of ownership.
Restvärdet är det som lånegivaren (DNB) baserar slutfakturan på efter att jag amorterat och betalat ränta på bilen. I detta fall 53% av ursprungsvärdet, dvs 340 000 för en LR (641 000 x 0,53). Om jag då väljer att sälja bilen efter 3 års innehav, får jag ett TCO på:

totalkostnad försäkring+totalkostnad bränsle+totalkostnad bil (ränta+amortering+kontantinsats+slutfaktura-försäljningspris). För att erhålla månadskostnaden på detta divideras totalsumman med 36 (12 mån i 3 år).

per år
försäkring: 4400
drivmedel: 3000
ränta+amortering: 5520x12=66240
skatt: 360
service: 0

4400+3000+66240+360=74000
74000/år

74000x3 (3 år) =220 000
220 000 + 340000 (slutfaktura) + 130 000 (kontantinsats) = 692 000
Dagens pris för model y long range beg (billigaste jag hittade med ca 6000 mil, XXP02K | Tesla Model Y Long Range AWD | Autopilot Pano Drag V-Hjul | Wayke) 509 000 dvs ca 500 000

692 000 - 500 000 (kostnad 3 år minus försäljningspris) = 192 000

192 000/ 36 (månader med bilanvändning)= 5333

dvs en TCO på 5333 OM du säljer bilen efter 3 år till dagens begpris. Jag räknade med ett försäljningspris på något mindre i mitt första exempel.

Där har du beräkningen av mitt “superlåga” TCO över 3 år. För en TCO på 10 000 kr, förutsatt att kostnad försäkring, bränsle och service är detsamma, kräver att begpriset landar på 332 000. Klart möjligt, men då är faktiskt möjligheten att inte sälja bilen ett alternativ (vilket jag själv planerar nyttja).

1 gillning

Det är rätt många om och men i ditt exempel.
Bland annat kan du knappast räkna med att du får samma peng betalt för din bil som de priser som idag begärs på Blocket. Det brukar finnas en rejäl spread mellan köp/sälj.

Om du ”nyttjar” möjligheten att ha kvar bilen längre kan du säkert få ner värdeminskningen/mån men å andra sidan är helförsäkring och potentiella reparationer på en äldre Tesla inte särskilt lockande.

Jag tror att den verkliga TCOn för din MY kommer ligga betydligt närmre 10’ än 5’. Den som lever får se.

4 gillningar

Vilken bil hade du förespråkat om vi bytte barnvagn? Vår är inte enorm på något sätt utan rätt normal.

Det är inte många om och men. Hur ska jag annars räkna på TCO om jag inte går på de faktorer jag kan se till i dagsläget? Jag är såklart medveten om att priset inte kommer ligga på exakt 500 000 om jag nu väljer att sälja, men utifrån de förutsättningar jag har att ta i beaktande kan jag inte göra mer än så i nuläget. Samma osäkerhet kring andrahandsvärde föreligger oavsett bil.

Nej, det skulle jag inte säga.
En begagnad Toyota för 200’ kan inte tappa 250’ på tre år :wink:

En elbil i en generation som står inför en massiv facelift (Juniper), från en tillverkare med minst sagt labil prissättning, på en marknad som är volatil och omogen… låter det som det ”tryggaste valet”?

Tänk såhär då för att få nån form av rimlighetsuppfattning - vad kostar privatleasing av en Tesla MY? Inte 5-6000/mån utan det dubbla. Och leasingbolagen har inte 50% bruttomarginaler…

2 gillningar

Service 0 är bara larvigt. Ska du aldrig byta bromsar, däck etc?

3000 kr i el ser väldigt lågt ut också i min ögon.

3 gillningar

Klart att man inte behöver serva om man byter bil som andra byter kalsonger.
Och elkostnader kan ju vara så låg om man har el från SE1 och kör superlite och aldrig ens tänker tanken på att nyttja en snabbladdare…

Men för alla andra är detta en ren glädjekalkyl, ja.

4 gillningar

Vi har också just gjort på det viset efter att ha velat runt länge..landade i att behålla vår stora Passat som agerar drag & långfärds-bil och bytte sedan upp andra-bilen till en Kia X-ceed Plug-in från 2021 3k mil med 4 års nybilsgaranti kvar. Riktigt nöjd med bilen förutom klen värme nu när det varit ovanligt kallt..
Snittar 0.3l/mil efter första månaden, räknar med att kunna köra 95% på el under varmare delen av året då vi pendlar 35km tor varje dag till jobb

2 gillningar

Är det inte märkligt att DNB sätter restvärdet på 53% och du sätter det på 78%? Vore det inte i deras intresse att sätta högt restvärde för att få ut fler lån? Sanningen ligger någonstans mittemellan, såg 6k i månaden bara värdeminskning.
Ingen säger att du har gjort ett dåligt val av bil, bara att du gjort en glädjekalkyl och kallar det tco vilket inte stämmer…

1 gillning

Två utav de hetaste spåren, Kia Ceed eller Optima laddhybrid har en hake som känns rätt stor.
Båda drar både el och bensin, även när körsträckan är under 6 mil, iaf okt-mars. Om vi räknar med ca:2 kWh/mil och kostaden är ca 2k per kWh samt som många skrivit ca:0.3-0.4 l/mil så landar jag på liknande siffror som jag betalar för min golf Diesel just nu. Ca:9-11 kr milen i bränsle.
Då blir ju den ekonomiska faktorn att byta till laddhybrid inte särskilt stark. Eller missar jag något väsentligt , alla ni som kör laddhybrid?!

Flera har tipsat om Leaf. Kort räckvidd men funkar för vår jobbpendling. Några som har erfarenhet av den? Driftsäkerhet?

Hade en Leaf 2016 årsmodell i 6,5 år. Noll problem/reparationer utom att bromsarna slits lite konstigt eftersom de används för lite på elbil, vid 7 år/6700 mil fick vi byta både skivor och belägg fram pga rost.

Bilen i sig kändes gedignare än den E-Niro vi hade samtidigt. Båda var fullutrustade för modellen. Vi sålde den enbart pga att vi skulle gå ner till att bara ha en bil och då funkar det inte med räckvidden i en 24kwh bil. Chademoladdning är för övrigt inte optimalt över huvud taget om man planerar att snabbladda med bilen.

1 gillning

Har inte så bra koll nu. Men vi hade sålt en Saab 9.5 och hade endast en Ford focus. Sonen lärde sig snabbt att inte ha en barnvagn och det blev en paraplybarnvagn som inte tar nån plats allt.
Men typ en Renault megane borde passa till två barn.

Vad tänker ni ang att köpa en ny MY standard med billån hos tesla med 1.99% ränta alt att köpa en MY Long range begagnat(2022, 3000 mil) och slippa värsta värdetappet men missa att kunna låna till väldigt bra ränta?

2 gillningar

Bara du som kan svara på den frågan utifrån din egna specifika situation. Finns för och nackdelar med båda sätten.

1 gillning

Många biltrådar verkar mest gå ut på att få det bekräftat att det är rationellt och en bra idé att köpa flång ny dyr bil. Det är det oftast inte.

Men vill man ha en ny Tesla är det väl bara att köpa. Pengar är faktiskt till för att användas.
Dock är det viktigt att vara ärlig mot sig själv. Handhjärta.

5 gillningar

Riktigt pangerbjudande här annars, 100 triss ingår😂

Riktig “säljtorka” om man kör det för att sockra annonsen.

1 gillning

Okey, nu har jag landat i en slutsats.
Jag fick god hjälp av er och en släkting som jobbar på ett stort bilmärke i Sverige.

Summa summarum (kanske kan detta hjälpa andra i liknande situation :slight_smile:

• Toyota Corolla TS är en bränslesnål, driftsäker och lagom tråkig bil för mig som ej måste åka i ett vrålåk. Men den är för tight i baksätet för bakåtvända barnstolar. Så den gick bort. Tråkigt, för det hade varit en bra bil för oss med två små barn.

• Kia Ceed och Optima. Ceed typ samma mått som Corollan, kanske liiiite större men ändå tight.
    Optiman rätt tung så den drar en del soppa både när elen är slut men också när det är kallt ute. Tekniken kändes också lite passé samt tråkigt utseende. Men rymlig, den ska den ha. Hade den gått 6 mil enbart på el hade vi nog tagit Optiman.

• Tesla MY. För dyr att köpa ny och för högt andrahandsvärde på MY i nuläget. Om 2 år kan den vara högintressant. Men då har säkert räckvidden på elbilar fördubblats och vi skrattar åt bilar som går 20-30 mil på vintern.

• Lync 01. Trevlig bil. Större bagage än väntat. Men tight med barnvagn och rejält med packning vid långresor. Går 7 mil på el. Den skulle vi också kunnat satsa på meeen den drar uppåt litern när elen är slut. Det går bort. Andrahandsvärde väldigt oklart med. Hårda stolar :see_no_evil:
    Nepp, blev inget med det.

• Kia E-Niro. För tight bagage för aktiv barnfamilj, enligt oss. Bra annars!

• Nissan Leaf. Fick ej plats med bakåtvänd barnstol om jag (190cm lång) skulle sitta framför i passagerarstolen. Så den gick bort (som andrabil)

Vad blev det då?

Jag lyder min släkting som gav oss rådet, vääänta. Ska ni ha elbil kommer bra lägen de kommande två åren. Bra leasing erbjudanden kommer också 2024 om ni vill ha en billig andrabil. Så vi gör slut med letandet. Jag sparar enorma mängder tid som jag kan spendera med fru och barn eller andra intressen. Vi är ej häftigast på gatan men vi har två bilar som rullar, billigt. Mer pengar in i fonderna så hörs vi igen om 1,5-2 år! TACK för all input. Ovärdeligt!!

15 gillningar

Grattis till att ha kommit fram till ett beslut och tack för återkopplingen! :heart:

1 gillning