Börjar tvivla på att behålla en bil från 2013 är rätt val / sneglar på privatleasing

Har följt många biltrådar här på sistone. Inte minst Jans egna tråd om bilval, men även andra trådar och olika diskussioner kring privatleasing eller ej. Detta har fått mig att fundera kring mitt egna billval.

Kör idag en betald Audi A4 2.0tdi 2013.

Mitt tidigare resonemang: att bara behålla denna några år är ett ekonomiskt rationellt val. Har sett alla dessa nya små/medelstora privatleasade bilar och tänkt för mig själv att “shit vad mycket mer indexfond jag kan köpa än de som lägger en massa onödiga tusenlappar i månaden på att leasa en liten skitbil.”

Nu går jag istället och tvivlar på mitt tidigare resonemang och har istället börjat snegla på privatleasing av en elbil. Typ MG SZ EV, Kia e-niro eller Nissan leaf. Skulle kunna få tillgång till gratis laddning på jobbet, pendlar ca 2 mil om dagen och kör mindre än 1000 mil om året.

Håller ni med om att jag borde sälja Audin och privatleasa en elbil istället?

Om ja - vilken elbil ska jag satsa på?

1 gillning

Svar ja :slightly_smiling_face:
Jag valde e-Niro pga räckvidd och att den känns som mer bil än de andra två.

MG:n är kanske rätt val helt rationellt men jag är inte redo att köra kinesiskt, och den kändes lite B inuti. Kan vara förutfattad mening som jag förstärkte, men jag vet inte… Hade du köpt en kinesisk bensinbil? Jag hade inte det.

Nissan övervägde vi aldrig riktigt. När man läser på känns det som att det är e-Niro som gäller.

e-Niro verkar schysst. Tänkte ev. åka och kolla/provköra lite i helgen.
Vad blev priset per månad för e-Niro? Ser ut att nu ligga på priser från 3295 kr, vilket skiljer en del från MG på 1990kr.

Och gällande frågan om MGn så helst inte, samtidigt är ju mycket kinesiskt idag.
Oavsett lär jag missa deras 1990kr/månads-kampanj som går ut på lördag. Undra vad deras pris blir efter kampanjen?

Vi provkörde Kia e-Niro idag. Superfin rationell bil, blev dock bara väldigt svårt för mig som kollat på bilar i helt andra prisklasser. Här är offerten som vi fick på en fullutrustad extra-allt Kia e-Niro med helförsäkring, service, egen färg etc. Summa 53 000 kr per år eller 159 000 kr på 36 månader med 1500 mil per år. Med tanke på all utrustning så var det genuint bra. Dessutom, 14 dagars leveranstid. :+1:

Där är mitt pris för mellanmodellen (Advance Plus), då ingår: service, försäkring, assistans, vinterdäck, svart lack, gummimattor.

Jag fick med svart lack och gummimattor utan extra kostnad, samt 200 kr ca i rabatt på vinterdäcken. Det som tillkommer är däckskifte och förvaring samt årsskatt på 300 någonting.

Du hittade en bättre kampanj än mig :joy: i ditt pris ingår dock inte vinterdäck va?

Det är sant, dock skulle jag säga att Kian är mycket mer bil. Den känns mer gedigen och räckvidden är nästan dubbelt så lång enligt WLTP, och vidare har jag läst recensioner om att MG:s räckvidd halveras vintertid, medan Kian tappar ca 20 %.

Jag tror att du blir nöjd med båda, men jag ångrar inte att vi valde Kian, trots den extra pengen.

Nej, är ganska säker på att de inte ingick…

Jag utgick från dessa två kampanjer som alla Kia-handlare verkar ha just nu:

Kian blev årets familjebil 2018:

När jag köpte i våras var kampanjen 4295 kr för toppmodellen och 3995 för mellanmodellen, som jag körde på.

1 gillning

Kan vara att jag hade otur när jag tänkte och pillade på skärmen i Kia:n - för det jag aldrig kommer att glömma från vår åktur är “naturljuden”. Alltså, vad är grejen? :joy:

Vad är det? Helt missat? :joy:

Allvar? Det var typ det enda vi lyckades få igång på stereon förutom en navigationsröst med alldeles för hög volym som vi inte lyckades sänka. :joy:

Från manualen:

Se där, jag har pillat runt som bara den men missat/förträngt detta… Ska testas imorgon :slightly_smiling_face:

1 gillning

För att komma tillbaka on-topic. Så här gjorde jag:

1. Jag räknade ut vad min befintliga bil kostade i skatt, värdeminskning, försäkring, service, etc. Se gärna @keros fantastiska inlägg här.. Sedan summerade jag det för den kommande 36 månaders perioden.

2. Fundera verkligen på vad kravspecifikationen är. T.ex. för oss fungerande inte en 2-dörras liten citybil som jag hade gillat, t.ex. Honda E eller Fiat 500 eftersom vi ha småbarn i bilbarnstol. Sedan ville jag ha Apple Carplay eller motsvarande och så vidare.

3. Sedan började jag surfa på alla leasing-sajter och jämförde kampanjer och bilar som uppfyllde min kravspecifikation. Här är dessa jag har använt de senaste dagarna:

4. Sedan räknade jag på vad respektive erbjudande var. Det är lite pyssel eftersom de kan vara olika längd (24 eller 36 mån) samt olika körsträckor och innehålla olika saker (service, försäkring, däck etc). Sedan kan man skippa vissa saker - t.ex. jag vill ha mycket teknik men är helt ointresserad av fälgar och färg.

5. Sedan jämförde jag mellan det jag har idag, vad jag eventuellt är villig att lägga mellan och sedan var det bara att ge sig ut att provköra.

6. Notera att du även kan få rabatt hos säljarna (fick rabatt nästan utan att fråga på alla).

3 gillningar

I listan hade jag lagt till räckvidd, väldigt dumt att låsa upp sig med en bil med kort räckvidd baserat på ens vanor, då blir ägandet inte så roligt.

Observera att man inte kör till 0%, samt att laddningen går hyfsat snabbt upp till 80 %, sen går det mer långsamt. Så exempelvis med MG:ns WLTP på 263 har man (i bästa fall):

• 20% laddning: 50 km kvar
  • 80% laddning: 210 km kvar

Vintertid kan man då eventuellt halvera de siffrorna i MG-fallet. Jag har som sagt bara läst om det, vet inte om det är så illa.

1 gillning

Bara lite nyfiken, vet du vad kostnaden var för 2500 mil eller vad straffet är om man kör över 1500 per år?

Vet inte tyvärr, men min upplevelse är att det ligger någonstans ca 6 kr milen per år om man väljer från början och ca 12 kr om man kör mer än man får. Nästan oberoende bilmärke och avtal. Så jag skulle gissa 6 000 kr / 12 mån, dvs mellan 500 - 1000 kr extra i månaden.

Från mitt kontrakt gällande övermil. Jag tog inte offert på mer än 1500 mil så det vet jag inte.

Tack, lät dyrt med övermilen :scream: Tänkte räkna lite på vad nuvarande månadskostnaf är, får se om det går ihop sig.

Går det att ladda mot ett vanligt 230 uttag hemma? Inte sugen på att installera snabbladdare då vi ska flytta snart så det får bli på det nya stället.

Körde hem Teslan igår under provningen och utan box laddade den ca 15 km/timme i intervallet 10-80 %. Vet inte effekten eller så tyvärr så i princip är ovan värdelöst svar särskilt eftersom det beror (om jag förstår rätt på tillgängligt styrka på den fasen dessutom) :cry:

De flesta rekommenderar laddbox. Någon annan kanske vet?

1 gillning