Hur räknar de på övermil egentligen?
Är 11kr/mil verkligen så mycket om vi räknar kostnad för övermil?
Ponera 1500 extramil. Det blir ju 16500 spänn.
Slår man ut det över de ingående milen är det ju billiga mil?
Eller missar jag något i en enorm tankevurpa?
Hmm jag förstår. Vår el här är från typ 70-talet och säkringar går om man kör mikro och kaffebryggare samtidigt. Kanske inte ens kan ladda en bil då nu när jag tänker efter. Men man får alltså med en laddare som man kan koppla in i vanliga 230v uttag? Snnsrs så behöver man en laddbox?
Kanske bäst att vänta ändå.
Vi skulle främst ha bilen för jobbpendling vilket idag är ca 3 mil enkel resa. Så laddar man 12h hemma borde det räcka.
Nej inte utan att ha räknat noga på vad du har för månadskostnad idag. För din bil idag är ju tämligen avskriven men ändå modern och du litar på den samt med tanke på miltalet du kör så är bränslevalet mindre utslagsgivande.
Har en liknande situation och som contrarian har jag inga problem med att “gå mot strömmen”
Om jag jämför din kalkyl med min V70 från 2009 så konstaterar jag att diffen är:
jag har inte kompetens / intresse / energi att göra själv. Bara i år har jag lagt:
7000 kr felsökning och byte lambdasond
3000 kr service
950 kr bärgning
hyrbil
jag har en högre milkostnad, min bensinarw drar mer, räknar 1300 kr månad för bensin, eller ca 15 kr ish milen.
Då har jag inte räknat in timkostnad för strul och att jag fick ta hyrbil etc. Det gjorde att jag snabbt klättrade över de 2500-ish kr där man börjar hitta privat leasing kampanjer.
Sedan tänkte jag även i kronor vs energi. Dvs om jag lägger till 700 kr så får jag en HELT ny bil med massa saker som jag inte har på min plus ett relativt bekymmerslöst bilägande.
Exemplet i det fallet var Kia e-Niro på 3295 kr i privat leasing som dessutom blev årets bil 2018.
Kontentan tror jag att det kan bli lite samma diskussion som med renovering. Man får räkna med sin egen tid och kompetens och intresse samt värdera energin.
Om du laddar hemma i vägguttaget så beror det på hur det är uppsäkrat. Vanligtvis 10 A. Med denna kabel kan man styra det själv. Här förklaras laddningen pedagogiskt.
Så om jag på 10A enfas ska ladda e-Nirons 64 kWh batteri från 20% till 80% (38,4 kWh) så tar det ca 16,6 timmar (38,4/2,3).
Med trefas 16A, som man brukar ha i laddbox, hade det tagit ca 3,5 timmar (38,4/11).
Man råds inte att ladda i vägguttaget pga brandrisken vid överbelastning av ledningarna, men med sån kabel jag länkar till så tänker jag att den risken minimeras.
Har räknat lite grovt nu efter att ha granskat bensinkostnader och sträckor vi kör med vår nuvarande S70 (1999).
Kör ca 165 mil i månaden till jobbet och nöjesresor, familjebesök etc, om vi höjer det till 175 så blir det 2100 mil om året.
Månadskostnad S70:
3000Kr bränsle (Drar ca 1l milen)
131Kr skatt
189Kr försäkring
250Kr reservdelar (Jag gör allt skälv så arbetskostnaden är 0)
3000+131+189+250=3570Kr/mån
Om eniro (har jobbat på Eniro tidigare så det är vad den heter för mig ) Nu har jag inte frågat runt men om det stämmer att det skulle kosta 500-1000Kr mer för ett avtal på 2000 mil så skulle kostnaden för eniro bli ca 4500-5000Kr/mån (fullutrustad) så det skulle bli lite dyrare. Och då har jag inte räknat med elen heller vilket kostar ca 1Kr kwh, lite grovt räknat blir det ytterliggare en hundring där. Sen har vi laddboxen också, men om vi säljer S70 får jag ju loss åtminstone 5000Kr så det kanske jag kan räkna hem.
Så eniro skulle bli ca 1000Kr mer i månaden…vet inte om det är värt det.
Var är värdeminskningen och däcken? E-niron kommer garanterat bli bättre med den bränslekostnaden. Service och reparationer för 250 kr låter väldigt optimistiskt för mig, såvida du har bra koll och gör det mesta själv, samt har flyt att inget dyrt går sönder.
Jag gör allt själv, köper reservdelar från Tyskland, min far har verkstad med billyft, verktyg etc så det är rätt enkelt då. Men absolut kan det komma en kostnad som pajar hela kalkylen, har ändå 30 000 mil på den nu. Sen är det ju lite andra småproblem med den, läcker olja, centrallåset strular med mera men det går att leva med.
Ok, i ditt fall kan du nog inte räkna hem en elbil, eller något nytt för den delen. Kanske Seats lilla, blev utnämnd till Sveriges lägsta milkostnad, om man nu vill köra väldigt billigt
Haha, så länge AC:n fungerar, den kan jag inte leva utan alltså Jag vet var läckan är men måste plocka ut hela motorn och växellådan för att byta en packning och jag orkar inte göra det. Läcker väl 1dl om året eller så så länge det inte blir värre är det ok för mig.
Haha jo det är väl så, när man väl vant sig kan man inte gå tillbaka.
Vår förra bils AC fungerade aldrig och jag tyckte inte det var något problem då. Men nu när man vant sig vid kyla och fick AC problem i somras när det var 35 grader varmt i bilen så började jag på allvar fundera på att byta bil. Men sen lyckades jag laga den med ett buntband på magnetkopplingen till kompressorn, tog 30 min att laga och kostade väl 20 spänn eller ngt.
Kan tänka mig att det var samma med t ex bromsservo eller styrservo. Inget problem då men när man väl kört med det så går det inte att gå tillbaka.
Kyld stol låter som något jag skulle vilja ha på kontoret…
Det störiga är att vi faktiskt har trefas i källaren då tvättmaskinen använde det förr. Men har inget ut till garaget dessvärre, där går ca en 20m lång “vanlig” elkabel från elskåpet i källaren i ett rör till garaget med en 10A säkring.