Köpråd begagnad elbil 250-400k

Hej!

Är nu på jakt efter en elbil, alternativt en plugin-hybrid för någonstans mellan 250-400k. Bilen ska användas av mig och sambon som enda bil, där vi också har en mindre hund.

Behov:

• Ska kunna dra släpvagn för rundor till soptippen, köp av virke, möbler etc.
  • Räckvidd minst 30 mil
  • Fungera bra i vinterklimat, då vi bor i norrbotten
  • Bra med utrymme, för att rymma packning för längre resor. t.ex VW ID3 tycker vi är för liten
  • Komfort är viktigast, även utseende där jag gillar Polestar mest. Acceleration är inte viktigt.
  • Låg TCO är såklart viktigt. Undviker köp av ny bil för att det blir så hög värdeminskning på dessa de första åren

Körmönster:

• Sambon har 7mil till jobbet (enkel väg) som hon åker till 2-3 dagar i veckan, på jobbet finns möjlighet att ladda. Själv har jag 1 mil till jobbet som jag åker till 2-3 dagar i veckan. Vi har 1 mil in till stadskärnan för handling etc.
  • På vintrarna åker vi till fjälls några gånger (som längst till Riksgränsen, 45mil). Somrarna vill vi ha möjlighet att göra roadtrips ner mot södra Sverige

Mina tankar kring plugin-hybrid:
Lutar just nu bort ifrån detta då jag inte ser så mycket fördelar. De är inte speciellt mycket billigare och kräver i regel mer underhåll. Ser det inte som ett stort problem med att med en ren elbil behöva stanna och ladda då och då. I vinterklimat behöver man ändå bensinmotorn gå för att värma bilen.

Rena elbilar som jag kikat på (begagnad)

• Polestar 2
  • Volkswagen ID4
  • Kia e-niro (måste dock vara modell 2022 eller senare för att kunna dra släp)
  • Tesla model 3
  • Renault Megane e-tech 60kwh
  • MG4 (500kg dragvikt blir gränsfall)

Problemet med elbil är att man alltid hamnar närmare 400k med vårat behov av att kunna dra släp och ha bra med utrymme. Hade gärna hamnat under 350k.

Av ovan är egentligen det viktigaste med en bil som är lite framtidssäker och inte är svindyr att äga och rasar så mycket i värde med tiden (låg TCO med andra ord), vilket såklart är extremt svårt att förutspå, men ändå.

Vad tänker ni kring min situation och mina resonemang. Hade vart gult värt med något tips på en bil för mig eller feedback på hur jag tänker!

En begagnad elbil skulle jag aldrig röra med tång. Däremot plug in hybrid go for it!

Varför? Orolig för att batteriet är misshandlat?

Jag tänker precis tvärtom, lättare att avgöra hur batteriet mår än hur en hybriddrivlina mår. Men jag hade velat köpa av en seriös handlare som erbjuder batteritest typ Aviloo.

3 gillningar

Du måste provköra för detta är väldigt olika bilar, i helt olika kategorier. Gällande räckvidd så är 30 mil realistiskt i alla på sommarhalvåret och i landsvägsfart men om det är riktig Norrlandsvinter och du dessutom vill kunna köra i 120 så är det nog bara Polestar 2 och Tesla Model 3 som klarar det, med sina större batterier och lägre luftmotstånd. Om ens då, det beror helt på kyla och hastighet. En SUV-kaross som t ex ID4 påverkas såklart mer av luftmotståndet i högre hastigheter.
Har kört alla dessa utom Renault och ägt Polestar 2, ID4 GTX och Tesla Model 3 (fast nya modellen 2024).
Mina intryck:

• Polestar 2 är fin men klent utrustad som standard. Alla versioner har inte värmepump vilket du vill ha. Klart mindre än den ser ut dessutom. Finns med fyrhjulsdrift om det är viktigt. Framtiden för Polestar verkar osäker, det hade avskräckt mig. Känns mindre prisvärd än en Tesla Model 3. Stötig/hård i chassit.

• ID.4 är praktisk och i GTX-variant (fyrhjulsdriven) rätt trevlig och väldigt stabil även på vintern och kassa vägar. Som bakhjulsdriven och ganska klumpig tror jag den är lite sladdrig på hala Norrbottenvägar. Annars klart mest praktisk av de du listar, men också mest SUV-ig. Kass infotainmentsystem men Apple CarPlay/Android Auto funkar bra. Tråkiga säten som standard, riktigt bra med högre utrustningsnivå. Bra komfort och helt klart en bra vinterbil. Körde vår på två skidresor med -35 grader, inga värmeproblem eller startstrul som grannarna med diesel hade.

• Kia E-Niro är betydligt mindre än ID.4 och har egentligen inga större fördelar förutom ev längre garantier. En rätt tråkig bil och som elbil är den inte särskilt bra. Bullrig.

• Tesla Model 3 börjar komma ned i pris men här bör man kika på en 2022 (refresh) som är bättre ihopskruvad. Klart mest modern i stilen, uppdateras OTA och är långt framme på mycket. Mycket bättre utrymmen än man kan tro, både i kupén och i bagage. Bäst drivlina, effektivitet och laddnätverk. Bra utbud på fyrhjulsdrivna.
    Men ganska låg markfrigång och en del egenheter som man kan fundera på hur de stör en under en lång vinter. Handtag t ex är lite känsligare än vanliga klassiska. Dyr helförsäkring om du inte är medelålders gubbe med garage som jag. Stor skillnad mellan årsmodeller, lite av en djungel. Äldre är generellt bullrigare och stötigare medan nyaste 2024 är kanonfin i komfort.

• MG4 överraskade i hur väl ihopskruvad den ändå kändes, för priset. Men riktigt kassa förar/assistanssystem med farligt dålig lane assist diskvalificerar den. Dessutom måste man upp på utrustningsnivå ”Luxury” för att få 3-fasladdning, och även värmepump tror jag. Inte ok. Inte prisvärt i jämförelse med Tesla t ex.

3 gillningar

Tänk på att du inte kan lasta en elbil särskilt mycket. Det är en enorm skillnad mot en bensin- eller dieselbil.

Det här är ett icke-problem om man inte verkligen fläskar på. Från artikeln: ” I genomsnitt väger kvinnor 68 kilo och män 84 kg i Sverige, enligt SCB . Om familjen då har två barn som väger 40 kg respektive 30 kg ligger totalvikten på 222 kg. Men en förare på 75 kg ingår när bilens maxlast ska räknas ut, alltså tar vi bort 75 kg och får då 145 kg från familjens totala vikt.”

Om man kör en vanlig elbil typ Polestar2 får man lasta 375 kg. (Att jämföra med en typisk BMW 3-serie som ofta får lasta ca 425 kg, ingen ”enorm” skillnad.) Alltså 230 kg när man dragit ifrån en standardfamilj enl exemplet ovan. Även med full takbox (<75kg) och ett par cyklar och bagaget fullt med semesterpackning så är det rätt lugnt. Men det är klart, den årliga svennebanan-spritresan till Puttgarden får kanske ske utan fyra cyklar på taket…

2 gillningar

Kolla upp hur det ser ut med snabbladdare mellan Kiruna och Gränsen. Och destinationsladdare.

Ser hyfsat ut även om Norge såklart ligger långt före som vanligt.

2 gillningar

Jo en SuperCharger i Björkliden öppen för alla EV såg jag.

1 gillning

Stort tack för det utförliga svaret!

Har du erfarenhet av några fler elbilar som kan vara värda att kolla på?

Hur ser ni på att köpa beggad elbil vs ny? Kan ju även köpa en ny elbil med lån, som t.ex. en Tesla model Y men känns som att det blir väldigt dyrt över tid när man räknar in värdeminskning, jämfört med att köpa en 2-3 år beggad med 2000-7000 mil som redan är förbi den största värdeminskningen.

Angående Tesla model 3 så är jag lite rädd också där hur den kommer hålla i värde i och med model Y:s framfart, känns som att efterfrågan på model 3 kommer/har sänkts mycket pga att model Y nu finns

Du vill ju som tidigare nämnt veta hälsan på batteriet. Liten sidetrack men jag ställer mig frågandes till Aviloo-scoren som t.ex. Carla gör på sina bilar - det är en score mellan 0-100 (?) baserat på en proprietär algoritm (?) som vad jag kan se inte förklaras någonstans, som ges efter en diagnostik-körning som tas fram på några minuter, typ.

Hade jag varit på marknaden hade jag velat veta om detta bara är bs eller om deras bedömning av batteriets hälsa är att lita på. Nån som vet?

1 gillning

Vi köpte en ny MG-5 med dragkrok för två år sedan vilket har funkat bra.

Lane assist är lite temperamentsfull, ibland så startar inte skärmen på ett tag, dragvikten är rätt låg och du får ofta bara 25-50 kw på snabbladdaren. Pluspoäng för trefasladdare och lätt lastad med klassisk herrgårdsvagn.

Jag skulle också kika på:

Nissan Leaf med det största batteriet
Skoda Enyaq

Om du satsar på Model 3 så kika att du är okej med bagagerumsluckan. Utformningen är lite udda.

1 gillning

Ja, samtidigt har Tesla 0,74% ränta på MY just nu…
Det blir en slant om man jämför med att finansiera eller casha en bil för 3-400’. Men värdeminskningen lär landa på minst 40% på 3 år, dvs 5-6’ bara där…
Men jag hade inte köpt en ny Model Y innan ”Juniper” kommer. Förändringarna på Model 3 iom Highland var enorma och det lär bli liknande på Model Y.

Värt att nämna att nya Model 3 har också ränterabatt nu, inte 0,74% som model Y utan 1,99%. Gäller standard range och long range. Hade köpt den utan tvekan för den är mycket mer komfortabel än tidigare årsmodell och du får nya däck, kan köra halvförsäkring med vagnskadegarantin osv.

1 gillning

Japp. Jag köpte en sådan relativt nyligen. Missade dock ränterabatten så valde att casha hälften och betala resten på 24 mån samtidigt som jag skruvade upp belåningen i portföljen :laughing:
Däremot hann jag köpa innan prishöjningen som var i månadsskiftet med nästan 20’ samt fick med 5000 fria SuC-km.

En bakhjulsdriven Model 3 (2024) är väldigt mycket bil för pengarna samtidigt som det såklart är mycket pengar. Men nya däck, garantier, billig försäkring i tre år, nära noll servicekostnad osv väger upp en del. Dessutom är den riktigt snål, relativt praktisk och rymlig, trevlig att köra och som sagt komfortabel till skillnad från tidigare.

Vi kör en Tesla Model Y med snarlika betingelser som du beskriver, förutom att vi bor i Stockholm. Vi kör till fjällen ett antal gånger om året. En tesla i svenskt vinterklimat vill ha varmgarage, annars går jättemkt ladd till att värma bilen och på vintern vill den ladda redan vid 25% kvar.

Rangen sjunker dramatiskt i kyla. Ska du ha skidorna med i takbox påverkar det också ganska mycket. Vi har små barn som behöver äta och kissa ofta så vi stannar ändå och laddar då.

Längs vägen är det bara snabbladdare som funkar. Såg att du rekat infrastrukturen, men jag skulle gå ned på vilken typ av laddare som finns var och räkna på den rutt ni vill åka.

1 gillning

Mja. Jag har båda elbilarna ute på uppfarten året om, visserligen i södra Sverige men nog funkar det bra och pga effektiv värmare bättre än en fossilare. I södra Sverige med temperaturväxlingar som ofta ligger och pendlar runt nollan blir det ju mer frysta lister etc men jag har faktiskt aldrig haft några större problem. I Norrbotten kanske det är trevligt med carport åtminstone så man slipper sopa och skotta bort snö dock. Själv har jag inte skrapat en ruta på säkert fem år. Jag behöver inte ha särskilt varmt i bilen men avisade rutor, speglar och lite rattvärme och stjärtgrill löser ju bilen innan jag hinner ta på mig skorna och få in ungarna i bilen.

Varmgarage tror jag inte på pga rost. Kallgarage isf.

1 gillning

Att köpa en begagnad bil brukar vara en ”bra”/vettig affär. Men som Tesla kör med räntekampanj om 0,74% på model Y - så blir det svårmotiverat att köpa en lätt begagnad bil.

Till skillnad från övriga elbilar behöver en tesla inte servas. Den besöker verkstaden när något är trasigt. Men att besöka en verkstad 1gång per år för service/kontroll för ca 4k - nix.

Så även om en helt ny model Y kanske är 150-200k dyrare än en lätt begagnad - kikar du på månadskostnaden blir inte slagkraften speciellt stor. Beroende på hur begagnad bil du letar efter kanske till och med det är billigare med ny i detta fallet tack vare räntan.

Vi har en Model Y i en familj om 4. Åker ofta Sthlm - GBG samt fjällen. Räckvidden om 52mil kanske en kall vinterdag innebär 40-45mil ”normal” körning med takbox.
Oavsett behöver iaf jag stanna och kissa/äta på g till fjällen. Att då synca det med laddning om ca 15-20 min, gör att du enkelt utför 50-60mil utan att behöva se laddningen som något större ”moment”.

1 gillning

Men är inte en Model Y mer bil för pengarna då? Gjorde en kalkyl på teslakalkylen.com och månadskostnaden på ett 3årigt ägande skiljer väldigt lite med nuvarande räntor: