Hej, ursäkta om detta är frågat många gånger innan.
Vi har idag en v90 som gått 8500 mil som vi är väldigt nöjda med.
Nu ska vi flytta till hus och pendla ca 30 min åt varje håll (38km)
Idag kör vi ca 1500 mil / år
Funderar på att sälja v90 och köpa en begangnad ID4.
Skulle det vara lönsamt även om ID4 kostar ca 70-100 000 mer än vad vi kan sälja v90 för. Skulle ni säga att det är en motsvarande bil i kvalité / utrustning?
Har hört det nämnas att det kanske kommer bli många rabatter på elbilar vid årsskiftet pga EU regler. Kan det vara värt att vänta på det och Leasa en bil i stället?
V90 är en mer komfortabel bil i ljudnivå och väghållning. Samt har id4 några lustiga egenskaper (läs dålig) när det gäller mjukvara/gränssnitt.
Laddningen saknar förvärmning så räkna inte mer än 30kw snabbladdning under vintern.
Är det 1500 mil/år tror jag inte det är lönsamt. Däremot på 2000-2500mil kan det nog vara det.
Tror på service/rep/problemfritt sidan så är nog id4 bättre.
Jag har kört 7000 mil med ID.4, sommar som vinter och aldrig snabbladdat med 30 kwh under vintern. Ner mot 80 kwh vid kyla och runt 130 kwh på optimal temperatur.
ID.4 har många grova brister men om ovan skribent bara laddar i 30 kwh så är det nog dags för ett verkstadsbesök
Hej! Om du ska pendla är en SUV ett sämre val,
Jag bytte till tesla mod 3. Efter haft v90.
Kan rekommendera den, effektiv och bekväm, drar otroligt lite. Ligger på 1,2 kwh per mil nu på sommaren.
Om inte ni måste ha kombi då.
Fick för mig att det är en av första upplagorna av ID4 då det var 70 000-100 000 kr extra mot en V90 men inser nu att det mkt väl kan vara en helt ny ID4 beroende på vad han har för V90
@Erik80 Vi har 5st ID4 på jobbet och är enligt deras omdöme jag utgick från 30 kW. Har personligen bara varit med en gång och då laddade den i just 30 kW men då stod vi inte mer än 10 min för att vi behövde bara toppa upp. Det kanske kommer upp i fart om den får ladda längre?
Sedan är ju landet långt så beror kanske på temperaturen. Här i Norrbotten är det inte onormalt med 30 kW. Vid vilka utetemperaturer är det som du laddar 80 kW i?
Sedan är det väl så att förvärmning kom till ID4/Enyaq vid 2024/2025s årsmodell så då är detta en ickefråga.
Sista grej som jag känner mig tvingad att nämna, kWh är energi kW är effekt.
Bekanta har en ID.4 gtx från 2024. Värdelös bil på de flesta sätt.
Hade en BMW 530e innan dess och det är helt annan nivå på kvalitet, komfort och körkänsla i den. Totalekonomin med VWn är dock betydligt lägre. Kanske leasa en ny V90 PHEV med 9 mils räckvidd kan vara ett alternativ? Eller facelitade XC60 med nya infotainmentsystemet. Eller varför inte MB c300e med 10-11 mils räckvidd på el. Den är rätt billig på PL.
@Jimmy Typisk svensk vintertemperatur . Jag har inte mätt nogrannare än så men har som sagt aldrig varit varit nere på såna nivåer. Jag skulle tro att det snarare är laddaren som i så fall strular eller är extrema minusgrader.
Jag bytte från XC60 till ID.4 och det var nerbyte. Som bil är ID.4 ganska dålig, det är precis som att VW glömde bort hur man bygger en bil. Drivlina och batteri har dock fungerat fint men att byta från en V90 till en ID.4… nja.
Skulle säga att det beror på vilken faktor du vill optimera på. Dvs bekvämlighet, kvalitet, pris eller motsvarande. Kolla gärna våra senaste bilavsnitt. En sådan Peugeot som vi har fungerar ju, men det är inte roligaste körningen men det blir billigt. Sedan kan man ju öka ett steg i taget därifrån.
Där har du anledningen. Att snabbladda när batteriet är nästan fullt går långsamt. Det finns väldigt sällan anledning att snabbladda över 80%. Toppa upp ska man göra när du har låg SoC (State of Charge), då går det fort att ladda.
Skulle säga att du är i samma dilemma som jag är. Behöver mkt plats, gärna fyrhjulsdrift och rimligt pris. Det är en svår kombination.
Personligen tycker jag Ioniq 5 är detta och 2023s årsmodell så skulle jag säga att du nog inte byter ner på nåt jämfört med V90 åtminstone inte i någon större omfattning. Men då pratar vi 400 000 kr vilket gör att kalkylen är nog ändå bättre på V90 så då är frågan varför byta?
Funderar själv på att skaffa den bilen som pendlarbil/vardagsbil, mest på grund av ekonomin. Jag vill bara ha något billigt som tar mig från punkt A till B. Men av någon anledning får jag lite dåliga vibbar av franska bilar, men så länge den håller ihop är jag nöjd…
Du får återkomma med en utförlig recension om bilen lite längre fram