Ny Model Y vs. ID.7 Tourer SWE Ed

Hej,

Behöver en större bil som är säker och kan funka som familjefraktare, daglig pending och som gärna får vara bekväm. Köps privat, skall helst ägas 5-6 år och rulla 1500mil/år utan problem.

ICE bilar tror jag inte på för längre ägande med tanke på vad en nyare sådan kostar idag (400-500). Har landat i elbil trots osäker värdeutveckling, den som lever får se helt enkelt.

Har tittat på ID 7 tourer SWE edition som är på kampanj nu för 599 med vettig utr., det blir inte “billigt” hur man än vänder på det. Gillar dock bilen och det som en av de vettigare att äga som jag ser det.

Men jag snubblade över att Tesla kör med 0% ränta + 40000 i inbytesbonus nu på nya Model Y (bara premium LR med 4WD). Dyrare bil men är löjligt bra deal och speglar kanske läget för Tesla nu.. Har dock inte provkört den / ens suttit i den så det kanske ändå inte är aktuellt om den inte känns bra eller når upp till nivå med ID.7:an.

TOC kalkylen visar att ID.7 kommer kosta mig närmare 9k i mån om jag håller den i 5 år. Teslan kvalar in på dryga 7k, det beror mest på att man amorterar istället för att betala ränta, inbytesbonusen hjälper också till.

Är dock lite rädd för att om jag gillar Teslan, vågar man äga en (köpt ny för närmare 700’ med allt).. Kranchar värdet mer än normalt blir den trots allt dyrare.

1 gillning

Jag skulle säga att det verkar ju som att du har råd och att du har räknat på det (dina siffror verkar rimliga) så jag skulle säga kör. Avundas dig inte beslutsvelandet - har lagt alldeles för mycket egen tid på dessa beslut. :see_no_evil_monkey::heart:

Lycka till och återkom sedan med vad det blev.

Om du vill köra ID7 och räknar på 9k/mån vid köp varför inte leasa den istället?

1500mil/år inkl försäkring och köp vinterdäck själv.

Jag skulle säga Model Y. Har en ID.4 själv och mjukvaran lämnar en del att önska. Problem med 12v-batteriet är återkommande och verkstaden vill ha den i två dagar varje gång. Antagligen för att deras tekniker är usla på elbilar.

Tesla har dessutom längre garanti och uppdaterar mjukvaran mkt längre.

Tesla är att föredra du ska äga. VW har rätt bra leasingerbjudanden vilket jag tror är vad som håller de flytande på privatmarknaden

Ha det var så historien började , men dessa bilar var begränsade och är tyvärr slut , så det som står på VW stämmer alltså inte. Nu skall resterande kampanjbilar säljas enligt VW säljaren. Vem vet, går det trögt kanske VW öppnar upp fler lagerbilar för leasing dealen igen.

Topp, skall prova / se Teslan IRL. Är den bra / bättre än ID7an så borde det ju vara ett enkelt val då den dessutom blir billigare.

Hört att Teslor fått höga premier av någon anledning. Har schablon räknat på 400kr/ mån (id7 ligger där ungefär). Är det för lågt på Teslan ?

Va, skojar du? Det går ju att beställa på hemsidan men bilarna är alltså inte tillgängliga? Känns ju inte seriöst..

Är det samma för sedanen? Den är ju väldigt stor, jag provade en sådan förut och den räcker och blir över.

Kan du inte ta regnummer på motsvarande bilar på bytbil.com och sedan köra dem mot Compricer för att få fram skarpa försäkringspremier? Värt att kolla är att kolla på motsvarande bilar som är +3 år gamla, så du får kostnaden för en helförsäkring också.

1 gillning

Jag är supernöjd efter drygt sex år med Teslabilar, men precis som du säger så kan försäkringspremien bli dyr när bilen är äldre än tre år. Min Model Y från 2022 (som nu är drygt tre år gammal) kostar 1300 kr per månad i helförsäkring, via LF. Kombination av hög prestanda och att Tesla endast använder nya delar vid reparationer antar jag driver upp priset.

Det går väl inte att kolla försäkringspriset på en drygt tre år gammal ID7, men du får väl kolla vad en ID4 med helförsäkring kostar, och se om det skiljer mycket från en Model Y.

1 gillning

Observera att i princip ALLA stora försäkringbolag SAKNAS vid den jämförelsen via Compricer :wink:

2 gillningar

I den klassen så skulle jag slänga in Kia EV9, har en bekant som kör runt i den och den var riktigt trevlig. Med deras 7års garanti om du servar hos dem enligt schema så kommer du även slippa ökningen i försäkring när de första 3åren gått :slight_smile:

1 gillning

Hur menar du? 0-3 år så har ju bilen vagnskadegaranti, och då behövs bara halvförsäkring. Sen när bilen är mer än 3 år så är det lämpligt att skaffa helförsäkring. En helförsäkring är dyrare än en halvförsäkring. Jag förstår inte hur bilens garantitid har något att göra med det?

1 gillning

Aha, det visste jag inte ens om - då stryker vi Compricer. Nå, då kanske man får höra av sig till sitt ordinarie försäkringsbolag och kolla, alt räkna på några av de andra storas hemsida.

Oavsett väg in är det nog bra att kolla med skarpa uppgifter, det saknas ju inte historier om vad premien blir efter de första tre åren.

Var jag som hade lite otur när jag tänkte.
Det är ju snarare att eventuella fel som dyker upp år 4-7 som man är skyddad mot som är fördelen. Och dem kan vara nog så dyra att åtgärda om de skulle dyka upp. Jag syftade till Trådskaparens önskan om att äga bilen i minst 5-6år och där finns det ju en trevlig USP med Kias 7åriga nybilsgaranti.

2 gillningar

Köpte en ny MYLR för ca 1.5 år sedan. Fick den för strax över 600k, till 2% ränta som sjunkit och mestadels varit under 0.5%

Väldigt nöjd efter lite mer än 4000 mil. Ibland kommer det över en med det saftiga värdetappet, men då får man påminna sig själv om att TCO’n över 5+ år inte översteg många av konkurrerande bilar.

Inte kört id7, men leasat en leaf, kört id3 en del och betalar lätt någon extra tusenlapp i månaden för teslan, med tanke på 2000+ mil/år.

Även kört en Mercedes elbil (minns inte modellen) som är likvärdig i pris alternativt något dyrare än MY. Det som verkar extremt störigt är ju djungeln av tillval dels i grundutrustning men också prenumerationer för funktioner som man inte riktigt vet hur mycket man värderar förrän man ägt bilen ett tag.

Köper man MYLR får man det man får, och det enda valet man egentligen har är premium connectivity för 99:-/månad vilket man inte “måste” ha, men det är enligt mig en liten summa för det man får. För jämförelse med mercedesen behövde man betala 349:-/ månad för att ha telefonnyckel vilket känns märkligt dyrt för en sådan, enligt mig, grundläggande funktion. Vet inte hur det är med VW’s ekosystem dock.

ID7 och ID3/Leaf är lite som att jämföra bil och cykel. Är väl typ att båda bilarna går på el som är liknelsen. Eller vad tycker du om liknelsen att jag inte prövat Model Y men prövat ID3 och Leaf och jag föredrar ID.7 för någon tusenlapp extra?

Är själv allergisk mot abonnemang på en bil jag köpt så där blir jag irriterad om det är 1kr/mån eller 1000 kr/månaden. Går än idag bittert ut och sätter igång dieselvärmaren till V70 för jag ska då fanemig inte betala för något Volvo on call.

1 gillning

Haha!! Valde bort den och köpte start från nyckeln istället. Räckte inte jättelångt men funkade när bilen stod på gården.

Jag kan väl ringa vw och provtrycka säljarens påstående. Är ju märkligt om det fort.f går att beställa på hemsidan

Är även vagnskada 7 år ? På tex vw kan man köpa till fabriksgaranti men tolkade att det inte är samma som vagnskadagarnti , det är det senare som påverka premien (halvförsäkring) första 3 år

Prova att beställa annars och se vad dom händer. Du kan ju inte mer än få en bil till det pris som står? :sweat_smile: