Köpa Elbil, Tesla model Y AWD eller ID.7 GTX Tourer

Hej, går i tankar att köpa (med privatavbetalning) en tesla Model Y via deras erbjudande om 0,79% på en LR 4WD med uppgraderad autopilot. Det skulle kosta 5.326kr i månaden.

Tittade oxå på ett erbjudande hos Volkswagen på ID7 med samma upplägg. Vi tänker 1500 mil. Räntan där ligger på 6.95% men den är rörlig så går räntorna ner så ska den här räntan oxå gå ner vilket kanske inte är helt orimligt. I Volkswagens pris ingår service och försäkring och vi hamnar då på 7.255kr i månaden mot teslas.

Behöver jag lägga till service och försäkring i teslas erbjudanden för att det ska bli jämförbart och vad kostar det generellt. Behöver lägga till 99kr i månaden för Teslas Premium Connectivity antar jag oxå?

Den stora skillnaden och som har med frågan ovan är att Volkswagen ger ett “garanterat restvärde” till skillnad mot teslas som inte är garanterat. Försöker bara få klarhet i vad som gäller och för och nackdelar med respektive erbjudande. Med tanke på Teslas erbjudanden som ändrar sig då och då så förstår jag att en del kunder hamnar i kläm då deras restvärde är för högt när tesla senare bestämmer sig för att sänke priserna.

Någon som kan vet och kan förklara Teslas erbjudande med 0,79% ränta och restvärde. Låter som ett bra erbjudande. Men… finns det något jag missar ? Restvärde? Hur får man reda på det?

1 gillning

Vid privatavbetalning ska du tolka ordet ”restVÄRDE” som ”restSKULD” hos Tesla. Dvs helt andra förutsättningar än ett ”GARANTERAT restvärde” om det är vad VW erbjuder.

5 gillningar

Jag har en tesla och en ID.4 men har även provkört ID.7 som är väldigt fin. Till att börja med så är det inte kostnader utan utgifter du jämför. Totalkostnaden vet du egentligen inte förrän du säljer och fått den exakta värdeminskningen. Jag gissar att den kommer att vara ungefär likvärdig. Båda dessa bilar kommer sannolikt kosta dig mer än 7000 i månaden, kanske t o m upp mot 9000 beroende på hur mycket flyt du har med marknaden när du säljer. (med reservation för att jag inte har koll på VWs erbjudande med “garanterat restvärde” - här måste du läsa in dig ordentligt). I övrigt är mina två cents:

• Du behöver provköra bilarna, de är väldigt, väldigt olika i körkomfort, upplevelse och prestanda. ID.7 är mjukare och tystare men behöver en del utrustning för att komma till sin rätt. Skillnaden mellan en basic ID.7 och en fullutrustad är enorm både i upplevelse och pris. Tesla har hög standardutrustning men saknar ultraljudssensorer för parkering, du får dock bra kamerastöd, åtminstone på sidor och bakåt. Prova om du gillar det.
  • Tesla Model Y är svårslagen i lastutrymmen i trunk & frunk. ID.7 är inte dålig men en annan biltyp. Tesla har dragkrok som måste skruvas på manuellt medan ID.7 har halvelektrisk smidig krok (om man betalat för det).
  • Tesla är överlägsen på uppkoppling, infotainment, laddinfrastruktur, app etc och behöver absolut inte premium connectivity om du inte måste streama Netflix eller vill ha satellitkartor med live trafik i bilen. Det Tesla saknar är Apple Carplay/Android Auto.
  • Tesla har en del väldigt trevliga features om man behöver dem, t ex campingläge och hundläge, men är sämre på vissa förarstödssystem eftersom allt är kamerabaserat, som t ex regnsensor (ingen stor grej) och autopiloten tycker jag är något sämre än VWs “travel assist” (som dock kostar extra tror jag).
  • Tesla kräver inte service för att garantier ska gälla, men rekommenderar bromsservice och byte kupefilter vartannat år ungefär. Det är billigt.
  • Tesla har 4 års nybilsgaranti mot VW 3.
  • Försäkring kan ev skilja en hel del efter den 3-åriga vagnskadan löpt ut. Kolla det.
9 gillningar

Fabriksny bil är pengar i sjön där minst halva kostnaden är värdeminskningen.
Nästa största posten är kapitalkostnaden, dvs utebliven avkastning på kapitalet.
Tesla MY kommer med ny modell relativt snart, hur det kommer påverka vet vi inte.
Tror! Ändå Teslan kommer vara den billigaste i längden.
Skulle valt den bil jag trivs bäst med oavsett och vänta ett tag till, tror MY kommer sjunka

Hej, du kommer att få en försäkring via trygghansa gratis de två första veckorna. Sen ett rabatterat erbjudande för det kommande året efter den tiden. Jag tror att jag betalar 6000kr för ett år med halvförsäkring via dem genom detta, har inte hittat något försäkringsbolag som haft ett bättre erbjudande än så. och då för 1500mil +bor i gbg. Du behöver inte köpa med den uppgraderade autopiloten, den är egentligen inte relevant att använda i Sverige ännu, så det är enligt mig pengar i sjön. Sen går den alltid att köpa till senare utan problem. Jag köpte själv en model y på privatavbetalning och på 60 mån för att kunna nyttja det superba ränteerbjudande över så lång tid som möjligt (erbjudandet i juni 2,74%) , samt att jag valde det lägsta miltalet per år (kan visserligen komma få betala mer i restvärde, men jag ser det som en vinst att kunna skjuta på det 5 år framåt :slight_smile: ). Vad gäller premium connectivity, så få du även det på en provperiod i början och det går den att lägga till och ta bort. Navigeringen som också uppdateras kontinuerligt ingår som standard även om du inte har premium conectivity. Jag skulle heller inte bekymra mig speciellt vad gäller restvärdet, instämmer med övriga i tråden att det ska ses som en skuld. Visst det kan diffa nån 10k hit och dit efter 5 år, men det är å andra sidan en liten summa för en bil som kostar 600tkr+. Restvärdet är var bilen förväntas vara värd efter amorteringstiden vilket kan vara både högre och lägre jmf med vad du har amorterat så om du vill sälja bilen och lösa lånet så kan det innebära att du antingen behöver betala mer, eller få tillbaka pengar, allt beroende på hur den summa du betalt in över tid förhåller sig till vad bilen har för marknadsvärde efter amorteringsperioden. Med erbjudande de har nu på 0,74% så är det bara att köra på, eller köpa :slight_smile:

1 gillning

Restvärdet skulle vara (och är) min största farhåga när det gäller bilar i den här prisklassen. Det kan mycket väl diffa 50-100’ på 3-5 år och göra att TCO-kalkylen går upp eller ner flera tusenlappar i månaden. Är man bekväm med det så är det väl bara att köra.

Själv köpte jag fabriksnytt (Tesla Model 3 2024) nyss men har för avsikt att ha kvar bilen ett bra tag. Den kommer troligen vara dyr i ägande men det lockar inte särskilt att köpa en motsvarande bil med fossildrivlina och betala tusenlapparna på drivmedel, skatt och service istället för värdeminskning.

3 gillningar

Tack för alla svar än så länge! Uppskattas verkligen.
@anon89834999 Bra sammanfattning. Jag uppdaterade trådens namn eftersom det vi kollar på är en GTX Tourer och priset jag har fått av Volkswagen innehåller allt vi behöver. Tycker precis som du, ID7 en fantastik bil och Tesla, stabilt när det kommer till infrastruktur och appen.

La till panoramatak oxå.

Svårt att inte hitta en fabriksny ID7 GTX eftersom den inte ens börjat producerats.

Är det någon som förstår vad garanterat restvärde är för Volkswagen.

Tänker lite dom @anon89834999 skriver, men tanke på vilka erbjudanden och prissänkningar som Tesla har erbjudit tidigare. Låter som att det skulle kunna bli ganska stökigt?

Du har ju länkat till en företagsleasing utan moms. Är det det du tänker dig? Har du eget företag och ska finansiera på det viset blir det ju förmånsvärde också.

Hej, nej det blev ju tokigt. Det här är rätt länk som jag sedan fick ett erbjudande om att finansiera via ett Choice lån.

Stor skillnad på privatleasing och annan finansiering där du bör risken för värdeminskningen. Du bör kolla villkoren för detta noga.

Såhär skriver Volkswagen.

“Denna finansiering innebär att du har restvärdet som garanterat efter 36 månader.”

1 gillning

Ställ frågan om det ”garanterade inbytespriset” är detsamma som ”restskulden” i uppställningen. (Borde vara så men alltid bra att dubbelkolla)

3 gillningar

Spontant känns det viktigt att ta reda på villkoren för det ”garanterade” restvärdet. Vad händer om du kör för långt, eller om bilen är lite skavd, eller om marknaden toktankar? En restskuld på 418’ kanske är rimlig men jag är tveksam till om någon vill köpa en tre år gammal ID7 för det 2027.

2 gillningar

Enl Volkswagen "miltalen gäller för att ”garanterade” restvärdet ska gälla. Så är det 1500mil/år så får bilen max rullat 4500mil/år.

Annars är det finansbolaget som tar risken med ditt restvärde."

Och “restskulden är = det garanterade inbytespriset!”

Hur ställer det sig mot tesla?

1 gillning

Tesla erbjuder privatavbetalning där du själv står för risken med restvärdet. Å andra sidan är räntan kraftigt subventionerad. Vill man ha annan lösning är det företagsleasing el kontant som gäller, just nu och via Tesla iaf.

I stort så är det helt olika upplägg, på två väldigt olika bilar. Jag gissar att du kommer gilla den ena bilen mer än den andra om du väl provkör ordentligt.

1 gillning

Om VW garanterat restvärdet så lär de kunna sälja bilen för mer pengar om 3 år. Jag menar de är inte i välgörenhetsbranschen.

Vilken kommer han gillar mer?

Det är bra bilar båda två. Men det är stor skillnad på dem, det är helt olika biltyper där Model Y närmast är en crossover mellan SUV och MPV medan ID.7 liknar en klassisk kombi. Tesla är speciellt, antingen älskar man design, interiör och körupplevelse eller så hatar man det.

2 gillningar

Efter samtal med @Skogstomten för ett litet tag sedan provkörde jag både Tesla MY och VW ID.7 för ett par veckor sedan. Som Denkmal skriver ovan så är det två väldigt olika bilar - och gällande Tesla så är det med den som med Marmite - antingen älskar eller hatar man den. Bara att prova!

För mig är det andra gången nu på 3-4 år jag provkör Tesla, och tyvärr faller jag in i hatsegmentet. Det bara går inte, allt känns bara så fel.

2 gillningar

Fick just ett mejl från dem om att provköra nära där jag bor (halvbushen). Jag är för snål för att köpa en ny bil nu, men blev lite sugen på att provköra, jag är en TÖP som aldrig har kört en Tesla en meter.