Tesla Model Y 2026 - ett kap?

Vet inte när modellen släptes, men ser att Tesla numera har MY Standard RWD med över 50 mil WLTP för under 500k ch 0% ränta. Ser det som mycket svårtslaget, även när jag jämför tco med 3 år gamla enyaq/id4.

Är det något jag missar eller är de billigast i kategorin?

1 gillning

De har infört elon-rabatt på många europeiska marknader för att hålla volymerna uppe. Om man är en av de få som har behov av att köra en så stor bil så långt och kan bortse från eventuella moraliska betänkligheter är det nog en väldigt bra deal.

8 gillningar

Jag hade nog varit försiktig med att införskaffa en Tesla. Risken finns att 3 och Y försvinner dem också.

https://www.cnbc.com/2026/01/28/tesla-ending-model-s-x-production.html

5 gillningar

Personligen ser jag det som ytterst osannolikt att man plockar bort deras kassakor på kort sikt. Detta känns snarare som ett PR trick för att leda bort fokus från att det inte är lönt att vidareutveckla X och S längre.

eh… tror du att världens näst mest sålda bilmodell skall försvinna?

Till TS: ja men är du privatkund så är det bra deal. Dock inte jättebilligt att äga ändå.

0% ränta är inte värt jättemkt - även om du skall se till att maxa det. Det som blir dyrt med Teslan initialt är värdeminskning, efter tre år försvinner vagnskada. Efter 4år max 8k mil så försvinner garantin. Generellt är det övriga billigt tex ingen service mm. Vinterhjul skulle jag dock ej lägga till för 27000 utan köp på blocket för 10 istället.

Måste du köra el så kostar det lite mer idag men annars en beg -23a tex med garanti, eller annan bil, tex EV6-or finns fina för runt 300.000. Id-bilarna är inte så roliga att köra. plastigt. Kia har grymt lång garanti. Tesla har överlägset UI dock. ingen kommer ens nära.
Dock tycker jag att inredningen börjar kännas gammal i Teslorna. de är liksom 7år nu.

1 gillning

Annars är privatleasing från 4995kr rätt så bra deal för en bil i den storleksklassen.

Jag hade rekommenderat att kolla en del recensioner på nätet vid seriöst intresse.
Den är trots allt rätt så avskalad från ”premium” varianten.

Jag tyckte denna var matnyttig:

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/1o7307n/tesla_model_y_standard_full_review_just_get_the/?tl=sv

3 gillningar

20 000kr om året i försäkring på 3+ år gamla Teslor också

1 gillning

den här videon säger det mesta

https://youtube.com/shorts/ul3jvaijjPo?si=AlO2VmJ_eUktgzke

1 gillning

Tack! utöver det skiljer priset 110k i Sverige (70k nu med inbytesbonus)

1 gillning

…förutom att den inte stämmer helt. Från videon:
”The biggest issue of them all - No autopilot.”

Autopilot ingår även i standardversionen av Model Y, åtminstone i Sverige.

Ja här har vi ju det fortfarande, det här att dom täckt glastaket med ett innertak är ju skumt men säkert billigare än att göra en specialmodell med plåttak

Ja basversionen av Y ger riktigt mycket för pengarna om man vill köpa en ny bil. Tesals bas-version av Y sopar fortfarande banan med de flesta andra tillverkare som försöker göra elbilar, sett till bil-funktion per /kr.

Om inte det jättestora utrymmet är viktigt för dig kan jag tipsa om model 3 i basutförande. Ytterligare lite lägre pris men man har inte bantat bort glastaket och den fina mittkonsolen.

Har själv en model 3 och är supernöjd.

Lycka till.

1 gillning

Jag jämförde priset på att privatleasa en ny Model Y standard med att privatleasa en ny Volvo EX60 komplett med normal jämförbar utrustning (vinterdäck, dragkrok, gummimattor) och normala 1500 mil per år. Då landar Teslan på 6000 kr/mån och Volvon på drygt 11000 kr/mån.

Model Y är inte heller överdrivet stor utan en mellanstor SUV. Vill man ha en stor bil får man titta på Kia EV9, Volvo EX90, pickuper osv.

Jag vet inte om jag skulle säga att det är ett klipp med Tesla Model Y. Det finns många andra bilar som är billigare. En motsvarande Citroen C5 Aircross hybrid kostar 5200 kr/mån med 1500 mil och vinterdäck (ej drag). Men priset är absolut bra tycker jag. En motsvarande VW ID.4 kostar 8000 kr/mån.

1 gillning

Försäkringskostnaden är inte att leka med. Det är den som dödar privatköpet totalt.

1 gillning

för mig är den 371kr per månad de första 3 åren, sedan 881kr. Är inte så stor skillnad mot en id.4 i mitt fall

1 gillning

Nya är de nog helt ok, men efter 3 år är de dyra.
Jag skulle få betala 2500/månaden, men 1500 mil i storstad (Stockholm). Kan liksom inte köra in den försäkringskostnaden. Id4 är typ 900kr månaden.

1 gillning

du tycker att volymmodellerna 3/Y, som är bland världens bäst säljande modeller, och lanserades mycket senare än lyxsedanen S eller dyr-SUXen X, är väldigt jämförbara? Hur?

instämmer om vi pratar om pre-Highland och Juniper. Annars är de bra fräscha fortfarande även om det säkert finns nån därute som vill ha mer knappar eller äkta bäbisko i stolarna.

1 gillning

knappt 1100kr/månaden kommer det öka till för oss så inte i närheten av 20.000. (If)

Min kollega/chefs model Y 2023 gick upp till 20 000 kr/år för företaget, försäkringen baseras väl på höga hästkrafter och dyrt batteri?