Ja. Och vem du är, var du bor, och en rad andra faktorer.
Jag betalar t ex mindre för vår MY LR än vad min granne gör för sin Volvo.
Att dyra elbilar med starka motorer och mycket teknik har dyr försäkring stämmer generellt, men de påståenden som gemene man läser i Aftonbladet om att “Tesla kostar femtusen spänn I MÅNADEN att försäkra” stämmer ju bara om man på fullaste allvar inte ens försöker köpa en bra försäkring till vettigt pris.
Även hur många mil man förväntas lägga på året. Så har man +3K mil eller mer i sin operationella lease så kommer detta även öka på risken för försäkringsbolaget och där med den premie som man betalar.
Också nyfiken på det här faktiskt.
blir 5670kr/mån med vinterdäck och 1500mil. Känns som ett bra pris för en stor familjebil om man har möjlighet att ladda hemma? Tillkommer väl halvförsäkring då nybil. Säg 6tkr/mån totalt.
Kör just nu en V60 -17 och står inför kamremsbyte, service, ett par nya sommardäck. Därtill ska EU besluta om ETS2 som verkar höja priset vid pump ca 5kr/L. Därtill risk med att fossildrivna till sist rasar i värde pga politisk osäkerhet.
6tkr/mån känns då rätt begränsad kostnad i sett till att man slipper risken att ta fel beslut i tider av osäkerhet?
Säljer vi Volvon kan vi därtill investera pengarna och få avkastning i 3 år.
Tänker jag fel här? Känns som man lätt underskattar den osynliga kostnaden av en begagnad bil likt vår V60, skulle inte förvåna mig om den kostar ca 4-5tkr/mån utan att rasa.
Oavsett vad man tycker om Tesla som företag, så är det svårt att inte se att de är oerhört prisvärda som privatleasing nu.
Att privatleasa en Model Y i 36 mån kostar från 4995:- plus försäkring och vinterdäck. 6385:- för en Premium Long Range.
Motsvarande erbjudanden hos Kia, VW, Audi, Skoda el för all del Volvo är utan tvekan dyrare om man jämför någorlunda samma saker.
Min granne beställde precis en Volvo EX60 med 2WD och minsta motor/batteriet. Med tillägg för dragkrok och 1500 mil/år landade han ganska precis på 10 000:-/mån, även det utan vinterhjul. Säkert en fin bil men vafan…
Skönt att höra att ni verkar resonera samma som mig. Har lagt en beställning på en model y standard rwd och äntligen fått tummen ur med bilköp efter flera års letande ![]()
Här är ett helt färskt test av bilen.
Den körs mot Kias helt nya modell ev5.
En ”snik-version” av teslas fem år gamla modell sopar banan med Kias nya heta modell. Trots att Teslan är nära 100k billigare i pris.
Det säger väl allt? Andra försöker kopiera originalet med varierande resultat. Om du kan leva utan viss utrustning som glastak, ljuslist i instrumentpanel osv. Så ÄR det ett bra köp för pengarna. Om nu bilar kan vara bra köp…nåväl minst dåligt då
Kan annars tipsa om model 3 i basversion , den är inte riktigt så mycket nerbantad som Y, du får behålla glastaket, den fina mittkonsolen osv. Över huvud taget en minst lika bra eller bättre bil än y, om du inte behöver det extra utrymmet.
Lycka till!
Jag har den privat så det förklarar nog skillnaden. Har en AWD inte en Performance.
Bor i Stor-stockholm men ej i city.
Jag slog till på en med 1500 mil och vinterdäck.
Hämtar den på måndag, (fick meddelande idag att den är redo men svårt att komma loss innan, beställde 31 januari)
Jag kan berätta första intryck osv efter det, Har tidigare ägt både S och 3 och nu mellanlandat på en alldeles för törstig fossililare som med bränsle inräknat går jämnt upp med Y, den enklaste versionen .
Jag köper dom om 3 år när leasingarna går ut. Vad lär dom landa på? 250k med 5000 mil på mätaren? ![]()
Tveksamt att det blir så mycket billigare som du verkar tro, men förstår att det kan kännas så
Bara värdeminskning och kapitalkostnad lär närma sig 3000kr/månad. Sen har du säkert 500kr dyrare försäkring, 500kr i högre service- och rep., 500kr högre i däckkostnad och sen är du nästan uppe där på 5000kr/månad ändå.
Drivmedel och skatt tillkommer men är ju samma.
Hm intressant, vf skulle däck vara dyrare?
Värdeminskningen planar ut efter 3 år. Leasar du så står du för 50% värdeminskning dag 1.
Det är väl som att svära i kyrkan kanske i en Tesla-tråd men A6 laddhybrid quattro går för 6195:-/mån nu inkl drag på dinbil. Inte dyrt för premium-Ådi ![]()
Tänkte att du nog åker på däckbyte på både sommar- och vinterdäck medan om du tog ny bil i 3 år behöver du endast betala nått för vinterhjulen.
Känns ju rätt prisvärt då 6195x36=223020:-
Med tanke på att den bilen kostar nästan 700.000:- så borde värdeminskningen vid kontantköp vara mer än totala leasing kostnaden på 3år
Ja så är det ju, vill man ha en så ny och flådig bil så är det bra pris. Det är ju med matrixbelysning etc. så modellen är dyr.
1500 mil/år kostar ca +500:-/mån och försäkring lär väl gå på 3-400:-/mån och serviceavtal 200:-/mån så det blir nog ~7000:-/mån och bäst affär är väl att köpa v-hjul själv på sidan. Men det är ju omöjligt att äga en sådan bil billigt. Så hur man än gör blir det mycket pengar.
Det behövs ingen service på Teslan första 3 åren i vart fall. Pratade med dem, det är 0kr. Min kalkyl med hemmaladdning landar på 6500kr/mån cirka. Den sticker genast upp om man har andra körvanor, betalar för parkering eller trängselskatt etc.
Tesla är också sämst i pålitlighet…
Antar att du tänker på de underkända besiktningarna? Notera att det gäller äldre Tesla-modeller. Vi har ingen data för Highland och Juniper ännu. Förhoppningsvis har man åtgärdat en del. Vi får se.
Tänkte på denna: TÜV Report 2026: Tesla Model Y Has the Worst Reliability Among All 2022–2023 Cars - autoevolution