På jobbet så erbjuds det personalbil via autoplan. Är sugen på en model y RWD.
Har gjort en kalkyl och får tillbaka detta:
Förmånsvärde per månad: 5083
Bruttolöneavdrag per månad: 8257
Nettokostnad: 6730
Har en månadslön på 52000 brutto. Hur mycket kommer Teslan kosta mig i månaden? Kör inte heller i tjänst så når inte 100 mil. Är privatleasing bättre i mitt fall?
Bruttolöneavdraget innebär att din lön kommer bli 52000-8257=43743kr.
Förmånsvärdet innebär att du kommer skatta som om du tjänade 43743+5083=48826kr.
Enligt någon blir nettokostnaden 6730, antagligen din löneavdelning, hör med dem om du har frågor, jag har haft personalbil några år men det var ett tag sen så lite inte till 100% på detta
Ang de 100 milen så boka ett möte med en kund eller åk å handla något viktigt eller åk på en mässa 50 mil bort en gång per året så är den saken ur världen.
Jag är i samma tankebanor som dig och har ungefär samma förutsättningar gällande lön. så återkom gärna när du fått klarhet i alla kostnader så är jag nyfiken på hur det ser ut!
Spontant utan att ha räknat igenom detta fullständigt bör du få en lägre lön efter skatt utbetald kring 7tkr ( 6 730kr är väl därmed rimligt), du får en sämre pension med ca 2tkr per månad. Den kostar dig alltså 7tkr efter skatt och dessutom halva din pensionsavsättning. För mig låter det som en dyr historia.
På tesla just nu så kostar de 9,500 kr att leasa det med rörligt ränta utan vinterdäck.
7k + 2k(pension) för en bil utan att behöva oroa sig över slitage/vinterdäck och skifte ingår etc)
Kan jag få till 100 tjänstemil blir de väl billigare än om jag hade tagit skattade pengar och kört privat?
Du köper/leasar helt enkelt en billigare bil än en helt ny Tesla.
Det går även att ha en företagsbil som är billigare, du gör givetvis som du vill rörande detta men de enda alternativen som finns i världen är ju inte att antingen leasa en Tesla eller vara utan bil.
Har letat men i den suv/familjebil klassen är de svårt. Räknade på en toyota rav4 adventure och med den högre skatten och bensinkostnader så hamna den runt 9.8k per månad