Hej,
Har tidigare bara ägt bil, o främst äldre begagnade bilar då. Nu är senaste bilen leasad i över 24 månader. Det är dags att lämna tillbaka den om 6 veckor.
Ni med erfarenhet från att lämna tillbaka leasade bilar. Vad bör man tänka på för att undvika eventuella avgifter för slitage?
Lackstift. Har tänkt fylla i lite stenskott i lacken med lackstift. Aldrig gjort det tidigare, är det någit magiskt med det eller bara beställa rätt färg o sen på med det. Är det värt arbetet, bryr de som tar emot bilen sig om detta eller kommer dom polera upp den oberoende?
Märken efter bilbarnstol. Har haft en bilbarnstol som jag märker att lämnat avtryck i sätet. Tänkte plocka ur bilbarnstolen och försöka massera sätet lite. Sen framförallt låta sätet vila i några veckor nu då vi inte kommer använda bilen. Förhoppningsvis återgår formen på sätet. Har ni andra tips?
Stenskott i vindrutan. Har ett litet stenskott som inte är sprucket igenom rutan och ingen “spricka”. Gissar man bör fixa det, eller ska man höra vad dom säger på förbesiktningen?
Bilen skall vara städad vid återmälning. Betyder det städad i den utsräckning man städar o dammsuger ur sin bil själv eller ska den lämnas in på recon, eller nått mittemellan?
Har ingen personlig erfarenhet av att lämna tillbaka leasad bil, men det absolut bästa måste ju vara att höra av sig till firman i förhand och fråga? Brukar väl dessutom finnas exempel kring vad som ingår i normalt slitage i avtalet?
Lär vara olika hos olika firmor hur de sköter det hela och hur petiga de är. Personlig anekdot är annars att de jag känner som lämnat tillbaka leasad bil aldrig haft några direkta problem. Största grejen var skadad lack p g a dörruppslag på ena bilen. Det polerade just den bilfirman upp (gratis) och sedan var det inte mer med det.
Hursomhelst. Mitt egentliga syfte med svaret var att avråda från lackstift -Finns säkert hemmaproffs därute som får det att fungera men tja. Jag har knappast tummen mitt i handen men har ändå aldrig fått det vidare snyggt. Tänker att det är stor risk att firman snarare blir mer missnöjd med en fullagning än märken efter mindre stenskott.
Ja precis. Jag tänkte höra av mig till firman i dagarna för att höra vad dom förväntar sig. Men tänker att t.ex. exemplet med märken av bilbarnstolen är bäst att försöka lösa och återställa utan att fråga dem hur dom besdömer en sån “skada”. Annars lär dom gå med förstoringsglaset där, även om jag lyckats återställa det nästan helt. Det var kanske mer den typen av tips kanske jag var mera ute efter.
Tack för tipset om att inte ge mig på lackstift. Jag har inte möjlighet att stå i många timmar och jobba med det så om det inte är lättgjort så skippar jag nog det. Som du säger finns det ju risk att jag skapar mer skada än vad jag reparerar.
Du behöver inte lämna tillbaka den till just den firman du leasat den hos (som ofta undervärderar bilen). Du kan ta in pris från tredjepart som oftast betalar bättre och löser ut bilen hos ditt leasingföretag samt betalar ut mellanskillnaden på restvärdet och försäljningspriset till dig/ditt företag om du gör finansiell leasing.
Ta kontakt med 3-5st och se vilka som betalar bäst. Tex Riddermark, Kamux, Wayke mfl.
Stenskottet ska du nog få fixat, annars så gör en ordentlig tvätt/städ (ej rekond) och lämna in.
När vi lämnade tillbaka sa de att det var typ revor i sätet som räknades som onormalt slitage. Om jag minns rätt var det ok med 8 små stenskott och 4 större per katossdel. Det var en Toyota, men vet att andra märken kan vara lite petigare.
Vid en privatleasing skall bilen ALLTID tillbaka till återförsäljaren!
Att springa runt o försöka få offerter från andra är bara dumt, åf tar beslut om vad bilen ska kosta att köpa ut, du äger inte ens rätten att köpa ut den om åf inte vill.
Wayke är en annonsplats likt blocket, inget annat.
Städa ur bilen från skräp, låt den vara så ren så att ev skador kan ses utan att den behöver rekondas. ÅF kommer rekonda den ändå och det är inget du betalar för.
Skador på insida utöver normalt slitage behöver man stå för i sin helhet, avseende utsidan kan det räcka med en skadeanmälan och blir sällan dyrare än självrisken. Allt handlar om huruvida det anses rimligt för bilen miltal och ålder eller inte.
Mvh Jens som bedömer privatleasingbilar på daglig basis.
Mm är nog som du säger, har bara sålt vidare finansiellt leasade förmånsbilar (företag), fått betydligt mer betalt än vad leasinggivaren kunnat erbjuda dock.
Går det inte att välja finansiell leasing när man kör privat alltså?
Finansiell leasing är bara en finansiell lösning, man äger inte bilen men äger det finansiella upplägget och kan styra det hur man vill. Dock får restvärdet aldrig gå under 10% för då räknas det som förtäckt avbetalning och finansinspektionen slår bakut.
Auktoriserad åf betalar oftast sämst för bilarna, dels för att de har högre kostnader men främst för att de inte ska konkurrera med nypris. Idag gör man en bättre affär att köpa en ny bil på kampanj än att köpa en ett år gammal från ett icke auktoriserat företag.
Nej skit i kladdandet med färg, det ser bara ut som att du försökt dölja något o då kollar dom garanterat allt. Bättre att avlämna bilen och tacka för sig, se gärna till att de kollar bilen direkt och att du får underlag på att den är besiktigad ockulärt. Gör de besiktningen en vecka efteråt kan ett klantarsle skada din bil på parkeringen och låta dig stå för det, ta dessutom några kort med mobilen och spara dessa tills allt är uppgjort.
Att återlämna min privatleasade bil efter 3 år var bland den värsta kundupplevelse jag haft. Åkte på övermil trots att jag hade kört mindre än de 3000 mil som leasingen gällde. Sedan hittade man små märken på karossen och där gick runt 5-10 000 kr till på det. Jag trodde verkligen att leasing var det perfekta “bilägandet” för min del som inte bryr mig så mycket om bilar utan mest vill ha en för en viss månadskostnad men osäkerheten vid inlämnandet gör ju det fullständigt vansinnigt. Skall säga att det gäller privatleasing. Min fru har företagsleasing och det är ju som en dröm. Alla problem och kostnader går på leasingbolaget/företaget.
Avtalad körsträcka på 3000 mil över 3 år betyder inte att du fritt kan förfoga över dessa och köra 500 mil år 1, 500 mil år 2 samt 2000 mil är 3. Du kan köra 1000 mil årligen ”ish”. Har du fått betala extra beror det mest troligt på att du kört för mycket under senaste perioden och hamnar fel i serviceintervall.
Har du inte gjort det så förstår jag inte alls hur du kan få betala?
I mitt fall så bad återförsäljaren mig att komma in en månad tidigare än vad min 36 månaders leasing period var(strax innan jul istället för strax innan januari). Jag skulle plocka ut en ny bil från dem och tydligen hade de rätt fullt i bilhallen så det kändes som att jag gjorde dem en tjänst. Dock visade det sig att jag hade kört för långt om man slog ut det på 35 månader. Med jul, nyår och semester under slutet av jul och början av nyår så hade jag klarat mig med minimal körning (då vi även har en annan bil) och enligt mig klarat mig under 3000 mil om jag lämnat tillbaka den under slutet av januari.
Handlade egentligen inte så mycket om pengarna utan mer att jag gjort mitt bästa för att inte bryta mot avtalet på 3000 mil under tre år och att då få en faktura för övermil kändes inge bra. Jag blev på något vis flaggad i systemet som en kund som försökt ta mig ur mitt leasingavtal och återlämna bilen i förtid. Inte alls den självbild jag har. Sådant sysslar inte jag med.
Om jag skall köra privatleasing igen så skall jag räkna in 10-15 000 kr i budgeten för återlämningen samt en massa strul. I praktiken kan återförsäljaren/leasingbolaget komma på vilka skador, avgifter mm som helst och man är tvungen att betala. Möjligtvis att en försäkring kan rädda dig men i mitt fall så blev jag inte varse om detta förrän när jag skulle behövt den.
Jag privatleasade en tysk bil för ett par år sedan.
Ungefär 1 månad innan återlämning var jag inne och visade upp bilen. Fick höra att allt såg bra ut.
Spola fram en månad.
Lämnade in bilen och 2v senare får jag en faktura på 21.000 kr !!
“Buckla på motorhuv, stenskott i fronten, osv”
“Allt måste lackas om”.
Jag blir totalt vannsinig eftersom de aldrig sa något på kontrollen. Deras “service kille” har en specialkamera som ser bucklor blotta ögat INTE kan se! Förstår du? Ändå ska motorhuven lackas om.
Det här höll på och sluta i ett riktigt allvarligt bråk mellan mig och bilhandlaren. Som tur var tog de förnuftet tillfånga skrev av allt eftersom jag kunde ha betalt självrisken på 3500 från första början och fått allting fixat via försäkringsbolaget… OM DE HADE INFORMERAT om skadorna tid.
Så mitt tips till dig:
Passa dig j*vligt noga.
Lös allt du kan via vagnskadegarantin innan dom får bilen annars kommer dom köra upp dig duktigt!!
Jisses, vilket stort spann av tolerans det verkar vara. Jag leasar ogärna av just den anledningen- det verkar godtyckligt om jag åker på en oväntad utgift. Men det är nog bra att damma av avtalet du skrivit på för att se hur leasingbolaget specat det. Ett visst antal stenskott kanske är att betrakta som normalt slitage och går igenom utan anmärkning?
Ska du ändå ge dig på stenskott med lackstift är mitt tips att du fångar upp minimalt med färg på en tandpetare eller dylikt (inte penseln i locket) för att det inte ska bli kluddigt.