Din kalkyl ser bra ut på föregående bil (kanske saknar besiktnings kostnaden?)
Problemet med Leasing är att du inte har något kvar efter 3 år. Du har kört nuvarande bil i 8 år, så skulle du vilja köra kommande bil lika länge? Då hade ett billån kanske varit mer värt?
ID.7 skulle kanske vara ett alternativ också? Dem har bra deals på dessa nu.
Tack för bra input Lockis. Jag tänker kanske att en ID.Buzz skulle vara perfekt nu under 3 år och att långresorna med barnen kommer avta efter det då barnen kanske flyttar hemifrån eller prioriterar annat. Besiktningen hade jag inte tänkt på. Jag kom också på att laddningen kostar om jag väljer att leasa en elbil. Var har du sett bra deals på ID.7? På Volkswagens hemsida verkar skillnaden mellan id.buzz och id.7 inte vara så speciellt stor.
det har varit helt galet på slutet, Bränslepump, adbluetank och pump, remmar, katalysator, startmotor, generator, dieselpartikelfilter, bromstrummor osv osv …
Egentligen kan du behålla bilen nu då - eftersom du har bytt allt.
Skämt åsido, det låter verkligen helt galet. Nu är jag ännu mer nöjd med att jag inte har bil. Jag förstår verkligen att du vill byta. Lycka till med det!
Svaret på din fråga är nog hur länge du ska behålla bilen. Stort nyligen i för samma val och landade då i att köra på billån och köp (2 år gammal bil) istället för leasing. Då får jag det bästa av två världar tycker jag, dvs nästan vy bil med få/inga reparationer men en bil som vi kan ha ett värde kvar i efter avbetalningen är slut. Detta är vår 2:a bil så den går inte särskilt långt heller. Planerar att ha den 5-7 år och säkert ha ett värde på 80-100 tkr kvar då, att jämföra med leasing som har 0 kr kvar.
Lätt man lurar sig med detta tänket mellan köp och leasing.
Värdefallet kommer man aldrig undan. Visst värdefallet blir ju lägre om du äger bilen i 8 år än 3 år men då ska man tänka att man kör en äldre bil i 5 av de åren och alltså även en billigare bil.
Köper du en bil för 400 000 kronor och den är värd 100 000 kr efter 6 år så har du fortfarande förlorat 300 000 á 6 år = 4 166 kr/mån
Visst är det så, dock är värdeminskningen allra störst de första åren vilket mildras om man äger bilen längre. Givet att man inte kör så långt så det börjar gå sönder en massa saker. Den bil vi köpte har lång nybilsgaranti så låg risk där för oss.
I leasingfallet har man hela tiden en bildä som är ny men också i spannet där den förlorar värde som mest hela tiden.
Hela ekonomiska upplägget är lurigt tycker jag. Jag skulle kunna finansiera bilen utan lån, eller låna lite och ta lite kontant, eller låna allt, exempelvis på villan, eller leasa. Känslan är att det blir sjukt dyrt oavsett.
Det måste finnas ett matematiskt svar på frågan, eller?
Skulle inte säga att det finns ett matematiskt svar på detta. Det är dyrt punkt.
Skillnaden mellan alternativen är förvånansvärt liten. Grovt räknat 3-5% (skillnaden mellan låneräntan -30% avdrag och riskfria räntan på bankkonto).
På en bil för 600 000 kr är det 18 000 kr/år eller 1 500 kr/mån. För leasing alternativet så beror det på om du leasar en bil på kampanj som de vill få ut och subventionerar så kanske du sparar 1500 kr/mån mot köp alternativet eller så leasar du bilen du vill ha och betalar ett premium och förlorar ytterligare 1500 kr mot köp alternativet.
Att köpa något för 500 000+ som förlorar 15% i värde varje år är dyrt hur man än vrider och vränger på det
Finansieringsalternativet gör alltså ca 18 000 kr/månaden medans värdefallet hamnar i 7 500 kr/mån området.
Så är det. 15% på 100 000 kr är mindre än 15% på 400 000 kr.
Det man dock måste ta hänsyn till är att bilhandlare ger väldigt mkt hellre rabatt på leasingpriset för att få ut bilar på marknaden än att sänka sitt listpris. Därför mkt enklare att få ett attraktivt pris på leasingbilen jämfört med köpesbilen. Här bör man dock ha i åtanke att en ny bil är fortfarande dyrare än en gammal bil.
Om man jämför med alternativet att köpa en två år gammal bil med en ny så är det ganska klart att man kommer få en bättre ekonomi på en två år gammal bil.
Ska man räkna över 5-7 år så kan det vara en idé att kolla på vad kostar det att leasa en bil i 3 år och sedan köpa ut den och äga den i 3 år jämfört med att köpa en ny bil och äga den i 6 år. Tar du en leasingbil på kampanj så tror jag leasingalternativet kommer vara det billigare på de 6 åren.
Jag kör själv en ID.4 på privatleasing och är verkligen nöjd. Det är ingen superlyxig bil som utmärker sig på någon enskild punkt, men den är genomgående bra, trygg och bekväm att åka i. Den har dessutom fungerat helt problemfritt hittills, även om vi bara haft den i fem månader. Vi är fem personer i familjen med två små barn på 2 och 3 år, båda i bakåtvända barnstolar, samt en tonåring. Överraskande nog får barnstolarna plats bredvid varandra i baksätet, och trots att bilen blir fullpackad får vi plats allihopa på ett bra sätt.
Jag gjorde exakt samma kalkyl som du beskriver. Vi hade tidigare en Ford S-Max från 2016 och våra driftkostnader låg på ungefär samma nivåer som du nämner. När vi räknade på tre år framåt såg vi att om absolut ingenting gick sönder på Forden skulle en ID.4 bli cirka 1300 kr dyrare per månad. Men med tanke på bilens ålder och ökande miltal var risken för kostsamma verkstadsbesök de kommande månaderna betydande. En annan parameter vi vägde in var säkerheten. En ny elbil som ID.4 har betydligt mer avancerade radarsystem, autobroms, filassistent, förbättrad antisladd och ett helt annat skydd än en nio år gammal bil med än äldre teknikbas. Det gjorde beslutet ännu enklare.
Vi tog ut vår ID.4 precis innan sommarsemestern och körde 360 mil genom Europa utan minsta problem. Bilen var stabil och väldigt behaglig på autobahn och laddningen fungerade överraskande smidigt genom Ionity-abonnemanget i VW WeCharge med Plug and Charge. Det bidrog till att vi idag känner oss trygga med att bilen klarar både vardag och långresor.
Några tips kring VW privatleasing
Köp till nybilsgaranti för år 3. ID.4 levereras med två års garanti och det är onödigt riskabelt att stå utan under år tre, särskilt om något elrelaterat skulle strula. Jag vill minnas att garantin för år 3 kostade cirka 6200 kr. För mig var det en självklar kostnad eftersom hela poängen med privatleasing är stabil månadskostnad samt ett så problemfritt bilägande som möjligt.
Köp vinterhjul separat. Väljer du vinterhjul som tillval i leasingavtalet kostar de 700 kr per månad. Det innebär 25200 kr för en hjuluppsättning du ändå måste lämna tillbaka efter tre år. Ofta är mönsterdjupet dessutom för lågt vid återlämningen vilket innebär att du får köpa fyra nya däck veckan innan inlämningen. Du kan köpa en utmärkt uppsättning vinterhjul för omkring 20000 kr hos en däckverkstad eller online. De kan tas med till nästa VW eller säljas vidare om tre år för kanske 7-8000 kr.
Säg upp betalskyddet direkt. Detta gör du på Mina sidor hos VW Finans. Det kostar 185 kr per månad och är gratis de första tre månaderna, men eftersom det tar 1-2 månader att avsluta kan du annars lätt börja betala i onödan. Precis som för dig har jag kapital nog att täcka hela leasingkostnaden och därför är det en helt onödig utgift.
Se till att serviceavtal ingår. Det gör det nästan alltid, men det är ändå värt att dubbelkolla. Här finns inga pengar att spara så serviceavtal bör vara med.
Försök styra leveransen av bilen till slutet av en månad. Leasingperioden på 36 månader börjar räknas från den första dagen i månaden efter leverans. Om du hämtar ut bilen den tredje i en månad får du därför betala en extra månad utan att få fler mil att köra. Genom att ta ut bilen nära månadsskiftet undviker du den kostnaden.
Jag betalar i dag 5520 kr per månad för min ID.4 RWD Pro Style 2025, inklusive helförsäkring, tre års nybilsgaranti, serviceavtal och 1500 mil per år.
Utvecklingen går dessutom extremt snabbt på elbilssidan och det ryktas om en uppdaterad ID.4 inom något år, vilket gör andrahandsvärdet svårt att förutse och stärker argumentet för privatleasing som ett mer förnuftigt val just nu. En intressant parantes är att när en tillverkare inte erbjuder en vettig privatleasing eller ingen privatleasing alls brukar det i praktiken signalera att de själva inte tror på bilens andrahandsvärde, och en sådan bil hade jag personligen aldrig köpt privat.
Vi valde dessutom att placera de 178000 kr vi fick över från försäljningen av S Maxen i en bred indexfond, vilket kändes som ett mer effektivt sätt att låta kapitalet arbeta än att binda det i en äldre bil.