Personalbil vs. privatleasing

Hej!

Jag är ny på forumet men har konsumerat mycket av allt fantastiskt material som finns här!

Jag har sett mycket aktivitet i olika köpa-biltrådar där privatleasing versus nybilsköp har diskuterats flitigt. Jag har däremot inte sett någon tråd om konceptet med personalbil som vissa företag erbjuder via arbetsgivaren (ber om ursäkt om detta redan diskuterats). Det betyder i princip att leasingkostnaden dras från bruttolönen samt att de minskade sociala avgifterna återbetalas till arbetstagarens “bilkonto”.

På min arbetsgivares förmånssida marknadsförs detta som ett förmånligt alternativ till privatleasing och jag undrar hur övriga ser på detta. Som jag förstår det minskar avsättning till pensionen av bruttolönsavdrag vilket ger mig känslan av att det inte riktigt är en så bra deal som det framställs. Har jag fel eller finns det vissa brytpunkter där det är vettigt att avstå bruttolön på detta sätt?

4 gillningar

Köp ny billig bil kontant är bäst.

Typ en liten Dacia

Är det alltid bäst med en liten ny billig bil, för alla, verkligen?

1 gillning

Om med bäst menas ekonomiskt fördelaktigt trodde jag den allmänt accepterade uppfattningen var att en begagnad bil kontant oftast leder till den optimala kalkylen. Så införskaffades vår nuvarande bil.

Frågan är mer hypotetiskt ställd och avser en situation då man av en eller annan anledning önskar bekosta bilen på resultaträkningen – så att säga – snarare än att binda upp kapital. Som även konstaterats i övriga trådar rörande aktuella privatleasingerbjudande skulle även den vedertagna sanningen i ovanstående paragraf kunna ifrågasättas.

Jag räknade på det hela innan jag skrev på avtal på vår ID.4 GTX.
Den kostar 7850 i månaden, inkl vinterdäck, stora servicen, försäkring, drag och panoramatak. Körning 2500 mil per år.

Skulle jag ha den som personalbil skulle den, baserad på samma pris och förmånsvärde, vara ca 1400 kronor billigare än privatleasingalternativet.

Så min månadskostnad idag hade varit 1400 kronor mindre, men min TJP-avsättning skulle minska med betydligt mer än så. Effekten av det är ju svårt att bedöma på 20 års sikt, men inte verkar det vara en så bra deal att ha personalbil.

1 gillning

Innefattar dessa 1400 kronor alltså även överskott från minskade sociala avgifter för arbetsgivaren?

Låter i sådant fall som att detta endast är ett rimligt alternativ om man redan slagit i taket för allmänna pensionen samt saknar tjänstepension?

Angående tapp av pension för att man tar personalbil. På de tre olika arbetsplatser jag har tagit ut personalbil, har alltid företaget kompenserat för att bruttolönen sänks. Detta genom att betala in motsvarande pensionspengar som man går miste om på grund av uttaget av personalbil.

Alltså, jag har inte blivit straffad med mindre tjänstepension bara för att jag tagit ut en personalbil, utan mitt företag har kompenserat mig för det. Kolla upp med ekonomiavdelningen om det samma gäller på ditt jobb.

2 gillningar

Japp. Det är inklusive pengarna som den minskade arbetsgivareavgiften ger.

Min arbetsgivare har inte ens bestämt sig för att erbjuda personalbilar ännu. Diskussioner pågår. Dock är förutsättningen att det ska vara kostnadsneutralt för företaget. Så i mitt fall lönar det sig inte med personalbil.

Hur köper jag en Tesla på bästa möjliga sätt?

Det beror väl på?

Har du möjlighet till personalbil, tjänstebil? Annars kontant, avbetalning eller privatleasing.

Vet inte vad som blir billigast i varje enskilt fall.

Själva köpet gör man (du eller ditt jobb) ju via Teslas hemsida.

Jag kanske har missat något, men om lönen förhandlas separat och sedan får man förmånsbil utöver det, förlorar jag ändå TJP-insättningar? I mitt fall har jag lön, sedan förmånsbil på det.

Det som inte tagits upp här är ju den enorma peace of mind förmånsbil ger. Jag kan krocka, få motorstopp var som helst, etc och jag betalar inte en spänn för det.

Nej, din pension grundas på lönen innan bil.
Men om man vänder på det, utan bilförmån hade du troligen kunnat argumentera upp denna lön…

Min arbetsgivare har som standard att vi som har rätt till bilförmån kan välja en högre bruttolön istället. På denna läggs även tjänstepension.

1 gillning

Är det mer peace of mind än vanlig privatleasing?
Vid privatleasing är i princip de enda oförutsägbara utgifterna självrisk och onormalt slitage vid återlämnande.

Hur fungerar det om man slutar? Hur länge binder man upp sig, ni som nyttjat detta?
Jag har inte arbetat hos någon som har detta men fått det presenterat som förmån av rekryterare.

Jag har haft två VW och nu en Tesla som personalbil. Via Autoplan och ALD.

Det har fungerat mycket bra. Bara att lämna tillbaka bilen vid avtalsperiodens slut, inget strul.

Man kan också köpa loss den till marknadspris efter tre år (vilket jag gjort en gång).

Just ja, en gång slutade jag jobbet ett år in i personalbilens kontakt. Det var inga problem att bryta kontraktet och återlämna bilen, men läs igenom vad som gäller för den leverantör ditt jobb har valt.

1 gillning

Ok, tack för svaret.

Gällande självrisk vid skador/olyckor, och kostnad för onormalt slitage så fungerar det likadant som privatleasing? Eller finns det några speciella faktorer som gör personalbil med fördelaktigt, förutom att jämföra prisen rakt av?

Som sagt du får kontrollera avtalen, där beskrivs förhoppningsvis vad som gäller med självrisk osv. Kan säkert skilja sig åt mellan olika leverantörer.

Gällande fördelar med personalbil så är det väl att man slipper betala halva momsen på vissa delar, så på så sätt blir det billigare. Men jag har ingen direkt jämförelse att hänvisa till du får nog googla. Det brukar finnas kalkyler från bilbolagen där det framgår vad de olika kostnaderna består i.

1 gillning

Självrisken är dock en rejäl summa, i sammanhanget om man är ute efter att hitta billigast alternativ. För mig gör det också att varje körtur är mindre stressande, det gör inte så mycket om jag råkar köra på något liksom. Sen tar jag ju hand om bilen bäst det går ändå, men att veta att jag inte behöver oroa mig för i princip några kostnader är lyxigt.

I mitt fall betalar arbetsgivaren drivmedelkostnader även privat körning , som jag förmånsbeskattas för.

1 gillning

Enligt vårt avtal är vi tvungna att betala 6 månader på bilen ifall vi skulle säga upp oss i början på leasingperioden, därefter lämnas bilen bara tillbaka till återförsäljaren vid uppsägning utan extra betalningar, även om det återstår tid på leasingkontraktet.

När jag tog ut min nuvarande personalbil för 1 år sedan var förmånsbeskattningen för el- och hybridbilar väldigt låg. Nu har vår regering höjt förmånsbeskattningen för el- och hybridbilar två gånger senaste året, så kostnaderna för en personalbil har gått upp markant.

En av fördelarna med personalbil är att du har möjlighet att köra mycket längre sträckor under leasingperioden utan att betala hutlösa summor. När jag beställde min bil var jag tvungen att specificera hur mycket jag tänkte köra bilen. Jag tror jag skrev in 2500 eller 3000 mil per år och det påverkade bara bruttolöneavdraget marginellt uppåt. Andra fördelar är att eventuell självrisk vid olycka står företaget för (inom rimliga gränser), däckbyte ingår, spolarvätska och till och med biltvättar ingår. Jag kan till exempel lämna in bilen på in och utvändig tvätt en gång i månaden utan att behöva betala själv (ca 800 kr per tvätt).

När jag lämnade tillbaka min förra personalbil efter leasingperioden var slut hade jag en parkeringsskada på en av bakskärmarna som inte var åtgärdad. Det enda jag behövde göra var att anmäla skadan till försäkringsbolaget innan jag lämnade tillbaka bilen. Företaget tog självriskkostnaden för reparationen.