Hej Forumet!
Jag behöver lite hjälp hur jag ska tänka gällande att äga bilen kontra att Leasea bilen via jobbet.
Jag är anställd via Scania och där har man en möjlighet att ha personalbil (Leasing)
Idag har jag en avbetald Skoda Enyaq från 2023 med ett aktuellt värde på ca 375000-400000.
Kostnader som är löpande för den:
Skatt per år: 360kr
Försäkring 2000 mil: 6500kr per år
Service vartannat år: 5000?
Slitage? Däck?
Personalbil ingår följande i månadskostnaden:
Jag har 30% marginalskatt och kostnaden för bilen går via bruttolöneavdrag:
Den jag tänker är aktuell är 36 månader och 6977kr
Vad tänker ni i forumet?
Om jag säljer bilen och tar pengarna och investerar dom och sen leasear bilen
Hur blir kalkylen då?
Verkar väl typ vara samma, får du fri körsträcka på den lease:ade?
Snabb kalkyl:
400’ bilvärde
Värdeminskning 10-15 %/år
Alternativ kostnad på pengarna 4-7 %
Service och försäkring 12000 kr/år (för enkelhetens skull).
68’ - 100’ / år i kostnad, ex vinterhjul (+10’) = 214’ till 310’
Leasing:
7’ x 36 mån = 252’ för perioden
Leasa eller äga är ju väldigt mycket en smaksak, olika bilar kommer ju kosta olika men likvärdiga bilar bör ju kosta ungefär lika mycket. Du får säkert betala en premie för smidigheten men inget hutlöst.
Riktlinjerna för personalbil via bruttolöneavdrag kontra privatleasing är väl grovt räknat: bilen har lågt förmånsvärde, löneavdraget ger oförändrad allmän pension och arbetsgivaren räknar alla avtalade förmåner (tex tjänstepension) utifrån lön före avdraget. Du har för låg lön för att uppfylla villkoret om allmän pension. Sen kan dealen vara så bra att det är värt att få lägre pension av det och istället spara mer pengar privat för att kompensera men det är det sällan om det inte handlar om en faktiskt förmån och inte bara löneväxling.
Kan tillägga att Scania valt att kompensera den missade tjänstepensionen pga avdraget