Nyfiken kille här som undrar vad ni betalar för era personalbilar eller förmånsbilar?
Netto för en bil brukar hos de flesta bolag landa på mellan 3000-5000 enligt min erfarenhet.
Fördelen är dock att allt ingår, tvättabb/försäkring/ingen självrisk/fria mil/däckhotell etc
Har du ett bra avtal eller en roll som ger extra förmåner så betalar du bara förmånsvärdet och har ganska fritt i att välja vad du vill köra och vad det får kosta. Detta gäller oftast för dem som äger sina bolag, sitter i ledning för större bolag eller har roller med högt värde där personen är svår att ersätta. Tyvärr inte längre standard kring förmånsbil.
Betalar 7000kr i nettolöneavdrag för min, i samband med att jag efterfrågade personalbil så höjde min chef min lön med motsvarande det som dras i bruttolöneavdrag “för såklart ska jag köra fin bil och inte drabbas onödig hårt”
Betalar 3050 kr per månad för leasing av en elbil, har solceller och laddar mestadels hemma.
Förmånsbil ID4 GTX. Bruttolöneavdrag 7200, förmån 5400 jag brukar räkna ca 50% på det så runt 6500kr. Allt ingår, inga mil att fundera på eller annat.
Sen måste man tänka på att ett bruttolöneavdrag ofta minskar avsättning till pension för avdraget. I exemplet ovan 2160Kr per månad. Men i mitt fall avsätts pension före avdrag.
Pratar vi Personalbil som i att du betalar i form utav ett löneavdrag samt förmånsvärdet eller ren förmånsbil där arbetsgivaren betalar bilen och du som anställd betalar bara förmånen?
Ingenting eftersom kostnaden belastar mitt företag.
Men jag laddar bilen med privat-el på natten för kostnaden ca 60 öre milen men ersättning privat 950 öre milen skattefritt.
Ska byta bil i närtid och har gjort följande TCO för de tre åren som jag ägt min Skoda Octavia, 2019 års model, kört drygt 1900 mil per år kostnad per månad:
värdeminskning 1250 kr
Försäkring hel 420 kr
Förlorad ränta då bilen är betald kontant 395 kr
Servicekostnader 250 kr
Självrisk försäkring vid två olika fel 244 kr
Förbrukningsvaror (spolarvätska torkarblad) 40 kr
besiktning 22 kr
tvätt 129 kr
Totalkostnad per månad 2750 kr
Missar jag något i min TCO? Tar gärna emot feedback. Däck ingick vid köp och kommer inte bytas i samband med försäljning är därför inte en post.
Ja bränsle som borde vara ca 1600-1700 kr/mån om jag får gissa?
BMW i5. Förmånsbil. 6100:-/mån i förmånsvärde. Min kostnad 50% av det. Otroligt billigt. Dessutom får jag 9:-/mil i ersättning för tjänstemil då jag själv står för laddningen. Även 9:-/ mil i avdrag i deklarationen för körning till och från jobb. (2800 mil/år)
Tesla M3 HL
Betalar 5560 brutto i förmånsvärde. Inget avdrag utöver det.
Betalar statlig skatt så räknar att nettokostnaden blir ca3000kr/mån
Får 9,5kr/mil för tjänstemil. Bilen drar i snitt 1,5kw/mil
Laddar mest hemma så varje tjänstemil ger lite plus till mig.
Privat åker jag mycket billigt.
Polestar 2 LR DM har 5287:- i förmånsvärde. Vid 50% skatt ger det en faktisk kostnad på 2644:-. Inget avdrag på lön alltså utan mer skatt. Då ingår allt som V-hjul, skifte/förvaring, service och garageplats med laddning på jobbet. Fritt nyttjande privat. Milersättning för resor i tjänsten enligt Skatteverkets regler. Självrisker står jag för.