Har läst en massa nu gällande detta men tyvärr har jag uppnnått “informationsöverbelastning” och känner att jag måste bli guidad i rätt riktning.
Jag ska köpa ny bil och det står mellan att göra det privat eller att ta det som förmånsbil via mitt AB. Eftersom min privata ekonomi är direkt styrd av företagets ekonomi så vill jag komma undan så billigt som möjligt, såklart.
Ur mitt perspektiv så är alla privata kostnader även en slags kostnad i mitt företag eftersom jag behöver ta ut en lön, det blir då alltså en kostnad på x2 i mitt företag. Vill jag köpa något för 1000 kr privat, behöver jag ta ut 2000 kr för att täcka skatter och avgifter. De flesta tänker väl ändå i liknande banor?
När jag kikar på bilar privat och ser en månadskostnad på 2000 kr, tänker jag automatiskt att det kommer kosta företaget 4000 kr. Om jag istället hade köpt samma bil som en förmånsbil på mitt AB, hade jag ändå kommit upp i liknande månadskostnad?
Det här är verkligen inte min grej och när jag börjar läsa på hur man beräknar kostnaden för en förmånsbil förstår jag mindre än när jag började. Undrar därför om det finns något ENKELT sätt att få en generell uppfattning om hur mycket det kommer kosta? Jag har sökt runt men hittar ingenting som jag förstår.
Många skriver även att kostnaderna blir relativt lika, men har man då betraktat att kostnaden blir dubbel i företaget om man tar det privat?
Tack för länken, testade att göra en kalkyl för en Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid 204hk och fick detta:
Men även om jag läser deras förklaring på sidan förstår jag inte helt och hållet. Hur kan det bli dyrare att köpa det på företaget? Jag känner att någon skulle behöva förklara detta för mig som jag vore 5 år.
Sen uppfattar jag det som bidraget man fick tidigare, bonusmalus, för hybrider och elbilar är slopad? Kanske ändå värt för att få lägre fordonsskatt iofs.
När man ser bägge sidor av kostnaden så kan det bli så här ja, som jag förstått det är det enbart rena elbilar där det eventuellt fortfarande finns en liten uppsida.
Jag förstår dock inte hur kostnaden kan bli så mycket högre på företaget? Menar dom då att den egentliga månadskostnaden är 3500 kr, men med löneavgifter inräknade blir det 6977?
I din kalkyl betalar företaget 10379kr plus att du betalar 3028kr privat (skattade pengar) för förmånen. Att det blir dyrare på företaget har med förmånsvärden om du kommer upp i statlig skatt eller inte med förmånen o.s.v., som sagt det verkar som enda vinsten numer verkar vara för rena elbilar och då är skillnaden inte särskilt stor heller längre.
Hej, jag sitter också och jämför detta. Blev förvånad vad höga förmånsvärdena var för bilar som kostar ca 200tkr tex begagnad VW passat hybrid kostar den netto drygt 2000kr/mån bara i förmånsvärde. Förvisso vid 50% skatt. Klarar du dig under brytpunkten med förmånsvärde samt har ett AB med periodiserad vinstskatt eller att du vet att du kommer göra vinst så kan det nog va ide. Annars +/- 0 eller dyrare att ta den på firman. Plus lite mer meck med bokföring.
Från att ha varit säker på att köpa nästa bil ev i firman men annars privat börjar jag igen luta åt privatleasing för att hålla kaptial fritt och smidigt bilägande.
Jag hade möte med min redovisningsbyrå idag och vi kom fram till att det troligtvis blir smidigast att ta det privat. Eftersom jag inte vill lägga mer än 200 000 kr och inte är super intresserad av EV så rekommenderade han att ta det privat ist, så slipper man huvudvärken med bokföring m.m.
Som en kompis brukar säga. Bättre skatta bara 1 gång (bolagsskatt) istället för 2 gånger (lön). Så det borde bli billigare både för företaget och dig att leasa eller köpa via företaget.
Det gäller ju mycket annat men just för bil har de kommit på förmånsvärde som ger en dubbel beskattning även vid företagsleasing eller dylikt av bil i Ftg så det kräver lite kalkylering så man inte går bort sig.
Mja, tekniskt sett så ska vinterdäck förmånsbeskattas, även annan utrustning som inte är förbrukningsvaror (t.ex. gummimattor) är förmåner. Sen hur många företagare som faktiskt tar upp vinterdäcken i förmånsbeskattningen är en annan sak.
Däremot stämmer det att byta däcken (dvs gummit) är förbrukningsvara och inte behöver skattas, inte kostnaden för att byta däcken på verkstad osv heller. Som du säger finns det en hel del andra kostnader som man kan ta på företaget också (försäkring, fordonsskatten osv).
Ledsen om bumpar en gammal tråd – men snöade också in mig på detta och hade svårt att få grepp om den faktiskta kostnaden. Snackade lite med min bokföringsbyrå och snickrade ihop en kalkylator som förhoppningsvis är till hjälp för somliga: förmånsbil.com
Och som många andra har konstaterat – njae, man tjänar inte direkt på en förmånsbil då systemet numera är byggt att vara väldigt kostnadsneutralt. Men för rena elbilar med bra utrustning så kan det finnas ett par hundralappar att tjäna i månaden.
Man får också jämföra äpplen med äpplen, i företagsleasing så ingår i princip alltid försäkring, och inkluderade mil brukar vara fler (1500/2000 istället för 1000 som är vanligt vid privatleasing).
Bumpar en gammal tråd här igen. Exakt en sån här sida jag har letat efter, men försöker bara förstå, Volvo EX40 visar enligt exemplet att “Total kostnad i motsvarande nettolön” är 7041 kr/mån, förutsatt att data stämmer, innebär det att det är mer fördelaktigt att leasa en EX40 privat som kostar 6500 kr/mån (ink försäkring och service osv)?