Leasa bil i företag?

Hej hej,

Jag undrar om det finns någon som helst fördel för mig som egenanställd (enmanskonsult) att leasa en bil i mitt AB jämfört med att köpa/leasa den privat? Hur har ni andra gjort?

1 gillning

Ja.
Du får fler mil.
Det blir billigare för dig privat.

1 gillning

Det finns massvis av resurser och trådar i ämnet så det är bara börja läsa på om förmånsbeskattning och så vidare. Vet inte om jag gör en tankevurpa här men att om man är egenkonsult med omsättning så har man väl praktiskt taget inga utgifter i företaget, så då får du väl också räkna på att du leasar med pengar som annars kommer bli bolagsskattade.

1 gillning

Jag kör via bolaget (förmånsbil som endast används privat). Allt som avlastar privatekonomin är :+1:. Dessutom kan man ta alla kringkostnader på bolaget, exempelvis biltvätt eller självrisk vid olycka.

2 gillningar

Hur stor är din bilbudget? Hur mycket kör du per år?

1 gillning

I dagsläget ca 500-1000 mil per år.

Jag har inte ägd någon fin bil tidigare, men har kikat en del på bilar mellan en halv miljon och 7-800 tkr.

Kör du 100 mil i tjänsten per år så att du kan dra av halva momsen?

Nej, kör inga mil i tjänsten och betalar därför momsen fullt ut.

1 gillning

Jag förstår. Blir det ändå ekonomiskt fördelaktigt?

Har med tiden blivit mindre förmånligt med förmånsleasing, tror nästan det går jämnt ut med privatleasing nu för tiden. @Skogstomten kan säkert ge oss en hint om dagsläget.

1 gillning

Ja, på flera sätt. Vi har en Tesla Model 3 med dragkrok. Om man går in på deras hemsida här och nu så skulle privatleasing gå på 8 901 kr/månad.

När jag går via bolaget så förmånsbeskattas jag för 5 088 kr/månad via nettolöneväxling. Det är egentligen den delen som är intressant för mig. Jag vill avlasta privatekonomin så mycket det går. Ovanpå det så betalar bolaget 3 848 kr/månad (totalt 8 935k inklusive moms och företagspaket). Jag gick inte via Tesla så försäkring + extra tillägg, däckhotell med hjulskifte, service är inkluderat här.

Disclaimer: Kan vara att jämförelsen inte är helt rättvis då betställningen inte är gjord idag.

1 gillning

Beror helt på. Genrellt sett har det blivit dyrare med nya bilar oavsett hur de ägs. Framför allt med elbilar som numera tappat miljöbonus och höga räntor som påverkar höga priser mer.

Jämför man privat vs företag så slår olika faktorer åt olika håll så det beror hela tiden på den unika situation.

3 gillningar

Privatleasing:

8901 kr skulle kosta mig nästan 18 tkr/mån att först ta ut i lön (givet statlig skatt).

Företagsleasing:

8935 kr oskattade medel + ca 2500 i skatt (givet förmånsvärde på 5088 och statlig skatt. Totalt 11500 kr/mån.

Det andra alternativet låter lite väl bra. Vad missar jag i mina uträkningar?

Tack för svar. Kan du ge ett enkelt exempel på när det är bättre att ta ut högre lön och privatleasa istället för att leasa direkt i företaget?

Statlig skatt? Sådant betalar väl inte vi egenföretagare, @Stockholmsprins ? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag är inte någon expert och vågar inte mig på någon utförligare beräkning men vi har ju en mycket kunnig skribent i tråden som kanske har något kalkylark på företagssleasing vs privatleasing någonstans? Hint, hint, @Skogstomten. :wink: Men förstår också att parametrarna kan skilja från fall till fall, särskilt om man kan köra några mil i tjänsten och slippa halva momsen.

1 gillning

Bil med högt förmånsvärde där man kör mycket mil i tjänsten mot milersättning och har bra möjligheter skatta fram pengar förmånligt ur företaget. Det är t ex sånt som ökar sannolikheten för att det i vissa fall kan vara billigare om det finns prisvärda privatleasingkampanjer av någon anledning. (T ex Audi e-Tron för ett par år sedan)

MEN som jag alltid säger. Det beror på från fall till fall. Dessutom har regelverken ändrats MYCKET sedan 2018. Så bytte man bil för tre år sedan kan TCO-kalkylen se helt annorlunda ut om man ska byta bil idag.

1 gillning

Ja visst har jag ett sånt. Använder det vid i princip varje rådgivning :wink: :wink:

Delar det tyvärr inte MEN samtidigt handlar det också om att veta VILKA värden man bör/får/ska sätt in. Så verktyget är en sak, förmåga att använde det bra något annat.

Även om jag fick Ingemar Stemarks tävlingsskidor skulle jag knappt kunna runda ett skithus:rofl:

1 gillning

Om man har lätt lastbil med luftspalt mellan flak och kupe samt att du behöver ett flak i företaget är hela momsen avdragsgill.

2 gillningar

Hijackar tråden lite.

Har förmånsbil via jobbet med men har ett 80/20 upplägg så tror det blir annorlunda för mig hur man räknar.

Mina kostnader som arbetsgivare blir ju egentligen företagets kostnader.

Så säg en Tesla Y kostar 7000kr i leasingavgift ex moms + 2000kr som är arbetsgivareavgifter på förmånsvärdet + försäkring o så.

Säg de blir ungefär 13k i företagets pengar.

De blir ju 13k mindre i löneutrymme så istället för kunna betala ut säg 62k i lön till mig själv kan jag bara betala ut 54k. Men det blir ju bara 4000 skillnad i nettolön. Det är ju bra mycket billigare än vad andra verkar ha?

Missar jag något?

Pratar du anställd eller egen är en viktig detalj.

Som egen kostar bilen för mig (har en Kia ceed plug-in):
Privat:
Nettolöneavdrag på förmånsvärdet: -3271kr

Företaget:
Får förmånsvärdet: +3271kr
Aga förmånsvärdet: -1028kr
Leasing: -3831kr
Halv moms: -479kr
Totalt: -2067kr

Tänker man allt som privata pengar kan man som tumregel säga att företagspengar är värda hälften då ca hälften försvinner i skatt.
Så privat kostar det då 3271+2067/2= 4304,5.

1 gillning