Hej,
Har alltid privatleasat bil men känner mig nu sugen på att köpa nästa bil för att på sikt få ner månadskostnad från ca 5000kr/mån till något lägre.
Kollar på laddhybrider för att hålla bränslekostnaden låg samt då det passar vår körning som ofta är 5mil per dag (EL) eller långtur (bensinen kickar in).
Till frågan som ekonomiskt är hur ni andra resonerat när ni gjort ert val gällande köpa privat eller i ert AB som förmånsbil (ren tjänstebil ej aktuellt).
Som jag resonerar nu så kan jag genom att köpa bilen i mitt AB få följande fördelar:
Slippa 12% moms (stod full moms men bilhandlaren sa ändå att det är 12% som får dras av?!).
Göra avskrivningar med ca 35tkr per år räknat på 176tkr ex moms på 5år. Har vinst att kvitta mot i AB så den är gynnsam.
Får om jag fattar rätt en liten avsättning till pension då det blir en arbetsgivaravgift på förmånsvärdet. Även om jag såklart får bekosta den från mitt AB så ser jag det som positivt.
Efter 3 års avskrivningar kunna köpa över den från AB till privat för ca 89tkr (71tkr restvärde + 18tkr moms). Då har man tacklat de största värdeminskningarna på bilen som annars slår hårt mot att äga den privat från år 1.
Kan hålla mig mer likvid genom detta då jag sparar ca 88tkr skattade pengar vid köptillfället. Baserat på 176tkr ex moms ut som efter vinstskatt och utdelning hade gett mig 112tkr skattat i fickan. Skillnaden mellan 200tkr vid köp privat och 112tkr vid köp i ftg alltså 88tkr billigare netto.
Nackdelarna med att köpa i Ftg
Åker på ca 51000kr per år privat via förmånsvärdebeskattning. Ligger tyvärr på brytpunkten lön så hela denna förmånen blir det 50% skatt på.
Total månadskostnad vid köp i företaget blir ca 1200kr högre per månad netto i Ftg än privat iom förmånsskatten. Trots billigare i företaget med drift, inköp o värdeminskning.
Det är ungefär vad jag hittar på minussidan så då tar det ändå ca 6 år innan Ftg ägande skulle bli dyrare än privat ägande totalt sett. Inklusive drift och värdeminskning.
Jag får det ändå till att efter 3 år är en ganska lagom tid för att skriva ner värdet och sen flytta över till privat för att då slippa förmånsbeskattningen som proportionerligt blir ganska hög i förhållande till värdeminskningen år 4 och framåt. Dvs år 4 o vidare kan man leva med värdeminskningen privat eftersom den då är ganska låg. Förmånsvärdet antar jag ligger ganska konstant.
Att ha bilen i företaget ger också en minskad utsatthet för oförutsedda reparationer mm som i företaget kan anses komma med 50% rabatt iom oskattade pengar.
Nåt ni ser i mitt resonemang ovan som är felaktigt, kan nyanseras med andra perspektiv osv?
(Punkt 1). Är det en vanlig personbil får du inte dra nån moms vid köp (finns branschspecifika undantag men de är få). Vid leasing får du dra halv moms (12,5%). Andra halvan läggs på BR.
(punkt 4). Restvärdet är bara relevant för bolagets redovisning. Värdet till dig privat sätts utifrån marknadsvärdet (kolla typ blocket vid utköpstillfället). Köper du för under marknadsvärdet (oavsett bokfört värde i bolaget) blir marknafsvärde-utköpspris=förmån.
Har räknat om lite baserat på ovan tips men tar fortsatt gärna emot tips på ovan och nedan resonemang.
Initiala besparingen blir lite lägre utan momsfördelen men avskrivningarna något större. Fortsatt intressant att ta ner värdet första 2-3 åren i AB:t även om man inte kan sänka den med hela avskrivningsbeloppet så kan man iaf ta de 2-3 årens första lite större värdeminskningar i AB:t och därefter sälja över till privat. På det stora hela är nog största “vinsten” att man inte belastar privata ekonomin med 200tkr direkt utan snarare 128tkr direkt omräknat från AB ex moms pengar till netto privat. Det blir dyrare per månad att ha den i AB:t iom förmånsskatten vid 50% skatt. Men den besparingen på 72tkr ligger ändå på plus första 5 åren mot att äga privat direkt.
Den snällare belastningen på likviditeten är välkommen då ekonomin är god men likviditeten ser markant bättre ut för varje år som går efter att ha prioriterat husköp och investeringar senaste åren.
Helt klart en djungel detta =) Förmånsvärdena känns orimligt höga för bilar som är värda runt 200tkr att de ändå ger en förmånsskatt på ca 2tkr/månad. Särskilt om några år när bilen skulle vara värd närmare 100tkr. Men klart att vid 33% skatt istället för 50% så vore det ju stor skillnad till det bättre att äga i företaget på längre eller obestämd sikt.
Jag ser inte hur det är värt att ta en 200tkr bil i bolaget… Men här kommer mina tankar:
nettolöneavdrag istället? Då är det 30-ish % skatt som betalas och du kan använda hela lönen till beräkningen för utdelning enligt huvudregeln.
hitta en bil som inte är momssmittad och leasa den finansiellt i bolaget istället. Då får du avdrag för halva momsen. Finns många bilhandlare som nu låter dig leasa begagnade bilar. Risken är bara att de sätter ett dyrare pris pga denna möjlighet.
räkna också med service, nya däck mm som belastas av bolaget så du får en rättvisande kalkyl.
räkna också rätt kring utköpet av bilen. Säg att marknadsvärdet är 100 tkr för bilen och bokförtvärde är 0. Då får du ”tillbaka” 100x0,794x0,8 i utdelning alltså ca 60 tkr. Utköpet kostar dig därmed ”bara” ca 40 tkr som går i skatt.
Som jag brukar säga ”det beror på”. Hade precis ett sånt case idag med en begagnad Kia Ceed laddhybrid 2020 värde ca 220000kr. I just det SPECIFIKA fallet var det mer lönsamt köpa den privat.
Ser flera tveksamheter i resonemanget/kalkylen angående moms, avskrivning, vilket pris bilen får köpas ut osv.
För att kunna svara på behöver man göra en komplett uträkning med alla parametrar/förutsättningar korrekt på plats.
Stort tack för bra inspel och tankar.
Får man fråga hur du landar i att det inte känns värt, många av dina poänger är ju till fördel att ha den i företaget ett tag ser det ut som =)
Finansiell leasing är absolut ett alternativ. Är tidigt ute o sonderar. Fick ett pris som dock blev tot 30tkr dyrare med finansiell leasing än att köpa den så dom tog nog hela momsen å lite till som vinst i den prisbilden utöver ränta =)
Service, däck osv absolut med och till stor fördel för att ha den i företaget.
Främst för att du måste betala ett förmånsvärde varje månad. Desto billigare inköpet är av bilen ju större procentuell del av värdet betalas bort i
Förmånsvärdet.
Men dela gärna din beräkning så kan vi kolla på det!