Hej allesammans.
Jag har några funderingar jag hoppas att ni som är lite klokare än mig kan svara på.
Jag funderar på att köpa en Kia EV6 till mitt aktiebolag som en tjänstebil (ej förmån).
Mitt mål är att till lägsta möjliga kostnad bruka bilen inom tjänst i företaget, och slutligen överlåta bilen åt mig själv privat.
Då jag är allergisk mot lån avser jag köpa ut bilen direkt och ducka leasing.
Min plan är att jag vill avskriva bilen på 5 år. Då jag är novis inom både företagsbilar och avskrivningar finns funderingen om jag begår ett misstag att följa denna strategi.
Finns det en ekonomisk vinst i att leasa bilen istället för att köpa ut den direkt mot avskrivning?
Tänker jag rätt här: Om avskrivningen efter 5 år är avklarad, borde bilens värde därmed vara lika med noll?
Då bilen bedöms vara skrot vid det laget, Borde jag då tekniskt sett kunna fakturera mitt aktiebolag som privatperson för bortforslingen av fordonet i samband med ägarbytet?
Supertacksam för svar!
Även om bilen är avskriven så har den ett värde. Du kommer därmed behöva sälja den till dig själv till marknadsvärde. Är den bokförd i 0 men värderas till 200 tkr så är det 200 tkr du kan köpa ut den för. Allt under marknadsvärdet kommer beskattas som lön med efterföljande skatt och sociala.
Fördelen med leasing är att du får lov att dra halva momsen, vilket var mer populärt tidigare med 0 ränta. Idag spelar det mindre roll, då räntan är högre mm vilket gör effekten mindre positiv än tidigare
1 gillning
Hej. Tack för svaret!
Om jag köper ut bilen direkt i aktiebolaget får jag inte dra av hela momsen då?
Om bilen värderas till 200,000kr efter avskrivningen, och mitt företag säljer den till valfri orelaterad privatperson för en hundralapp borde jag som anställd rimligen inte åka på en lönesmäll?
Finns väl ingen lag som säger att man måste göra smarta affärer tänker jag…
Eller finns det en annan lag eller aspekt som kan kliva in i det scenariot?
Köper du en personbil får du ej dra momsen om det inte är en taxi, eller yrkesfordon med luftspalt mellan hytt och lastutrymme, såsom stor pickup.
Allt går fram till det att skatteverket anser att det är fel. Kan de se att bilen gått till dig, direkt eller indirekt så pratar vi skattesmäll. Om du gör en dålig affär för att slippa betala skatt så är det ett brott, beloppet du undanhåller avgör om det är milt eller grovt och därmed styr påföljd.
Grundregeln är att det inte är att rekommendera
Låter som en bra grundregel.
Har jag rätt i min uppfattning att om det inte rör sig om en grävmaskin eller luftspaltsfordon, bör man inte bemöda sig att anskaffa en tjänstebil?
Milersättningen för bruk av privat fordon i tjänst är skyhögt och fullt avdragsgillt tänker jag… om jag ändå oavsett ska skatta på inköpet av bilen kanske det är den ekonomiskt fördelaktiga vägen?
Å andra sidan blir väl fördelen att köpa bilen genom företaget att man slippee betala momsen på inköpet med skattade pengar om man har tur med momsredovisningsperioden.
Även momsavdrag på framtida service osv såklart… Behöver nog räkna på hur det ställer sig mot milersättningen för privat inköpt fordon istället i mitt fall.
Förmånsbil låter som en ren katastrof i och med minskat löneunderlag för utdelningar samt förlorad pensionsavsättning. Men tycks ändå vara det mest populära valet när jag söker runt lite, har du några visa ord kring det?
Kan tillägga att jag ämnar köpa en begagnad bil.
Återigen supertack för svaren 
Reglerna för förmånsbil har blivit betydligt sämre de senaste åren. Eller som staten beskrev det, reglerna justerades för att göra det jämnbördigt med förmånsbil kontra privatbil. De tyckte helt enkelt att det var för bra tidigare.
Fördelen med att köpa den i företaget är att alla löpande kostnader, service, reperation, underhåll, vinterdäck, försäkring mm går att dra av och betala med oskattade pengar. Dessa kan du även dra momsen för.
Då vi nu pratar begagnad bil så kan det dessutom vara bra att veta att det är inte säkert att du får dra halva momsen vid leasing, är den momssmittad, dvs en tidigare ägare har tagit den ur momsen kan du inte få in den igen, och därmed blir leasingkalkylen totalt ointressant.
Nackdelarna att köpa den företaget är att du kommer behöva fylla i körjournal för varje km bilen rullar för att slippa förmånsvärdet. Alternativt betala förmånsvärde. Kör du mer än 3000 mil/år i tjänsten får du ett lägre förmånsvärde.
Kör du privat bil i jobbet så kan du ta ut 25kr/mil skattefritt, belopp överstigande 25 kr/mil beskattas som lön
Återigen tack för dina svar.
Jag kör kanske 1000mil om året totalt.
Ca 950 mil är tjänst och 50 är privat.
Körjournal är inga problem för min del. Finns säkert en knapp för det i en sån ny modern bil. Synd att förmånsbeskattningen slår på nyprisvärdet och inte det faktiska värdet för bilen.
Ska för skojs skull beräkna om jag skulle gå plus över en 5 års period på att åka taxi på bolagets nota istället för att förmånsbeskattas