Tjänstebil i konsultverksamhet

Hej,

Jag har drivit ett konsultbolag tillsammans med min partner i 8 år. De senaste 5 åren har jag haft en förmånsbil via företaget. Nu är jag i färd med att byta ut bilen mot en ny, i ungefär samma prisklass (ca 900 000 kr), men i hybridutförande. Problemet är att den nya bilen har ett mycket högt förmånsvärde, vilket gör att jag överväger att i stället ta in den som tjänstebil.

Min motivering är att jag arbetar som projektledare och regelbundet behöver resa till olika orter inom Skåne för att hantera byggprojekt. Det är också värt att nämna att den nuvarande förmånsbilen är vår enda bil i hushållet.

Min fråga är därför:

Jag kommer självklart att använda bilen privat också, men föra körjournal och skilja på privat och tjänstekörning. Hur stor är risken att Skatteverket granskar bolaget med anledning av att bilen klassas som tjänstebil?

Är det någon som har koll på vilka faktorer som får Skatteverket att höja på ögonbrynen i just sådana här fall?

1 gillning

Klassiska är väl när ett bolag går från att ha haft förmånsbil till att gå över till tjänstebil.

Du för köra högst 100 mil per år privat med en tjänstebil. Du behöver skaffa en privatbil också för att klara det.

Alternativt kan du betala in motsvarande förmånsvärdet till firman. Det höjer bolagets vinst, och du kan därmed öka utdelningen motsvarande (eller ta ut extra lön).

1 gillning

I och med att du ska använda den privat i större utsträckning än vad reglerna medger är det en förmånsbil där förmånsvärde utgår.

Det du beskriver är en typisk förmånsbil som ska förmånsbeskattas, dvs som används både privat och i tjänst (och som jag förutsätter är parkerad vid hemmet utanför arbetstid).

Det är alltså inte en bil som enbart används för tjänsteärenden och en körjornal kommer inte hjälpa att få ner föemånsvärdet.

Mvh
Erik