Tjänstebil i konsultverksamhet

Hej,

Jag har drivit ett konsultbolag tillsammans med min partner i 8 år. De senaste 5 åren har jag haft en förmånsbil via företaget. Nu är jag i färd med att byta ut bilen mot en ny, i ungefär samma prisklass (ca 900 000 kr), men i hybridutförande. Problemet är att den nya bilen har ett mycket högt förmånsvärde, vilket gör att jag överväger att i stället ta in den som tjänstebil.

Min motivering är att jag arbetar som projektledare och regelbundet behöver resa till olika orter inom Skåne för att hantera byggprojekt. Det är också värt att nämna att den nuvarande förmånsbilen är vår enda bil i hushållet.

Min fråga är därför:

Jag kommer självklart att använda bilen privat också, men föra körjournal och skilja på privat och tjänstekörning. Hur stor är risken att Skatteverket granskar bolaget med anledning av att bilen klassas som tjänstebil?

Är det någon som har koll på vilka faktorer som får Skatteverket att höja på ögonbrynen i just sådana här fall?

1 gillning

Klassiska är väl när ett bolag går från att ha haft förmånsbil till att gå över till tjänstebil.

Du för köra högst 100 mil per år privat med en tjänstebil. Du behöver skaffa en privatbil också för att klara det.

Alternativt kan du betala in motsvarande förmånsvärdet till firman. Det höjer bolagets vinst, och du kan därmed öka utdelningen motsvarande (eller ta ut extra lön).

1 gillning

I och med att du ska använda den privat i större utsträckning än vad reglerna medger är det en förmånsbil där förmånsvärde utgår.

Det du beskriver är en typisk förmånsbil som ska förmånsbeskattas, dvs som används både privat och i tjänst (och som jag förutsätter är parkerad vid hemmet utanför arbetstid).

Det är alltså inte en bil som enbart används för tjänsteärenden och en körjornal kommer inte hjälpa att få ner föemånsvärdet.

Mvh
Erik

Om inte någon här har jobbat på skatteverket och har lust att avslöja hemlig information så lär du inte få något tillfredsställande svar, och chansen för det är nog nästan obefintlig. Många som inte riktigt verkar kunna läsa mellan raderna här i tråden dock :grin:.

Om nu skatteverket granskar dig så känns det spontant otroligt att du inte skulle åka fast (faktumet att ni inte har någon annan bil än tjänstebilen är ju ganska misstänksamt). Spontant tänker jag att risken att bli granskad ökar när man byter ut förmånsbil till tjänstebil, samt att konsulter nog generellt inte behöver tjänstebil?

Hade jag jobbat på SKV är en “firman har tjänstebilar, men ingen anställd/ägare har privata bilar” ett rätt uppenbart sätt att hitta fiffel på.

I det närmaste omöjligt att klara sig från förmånsvärde om man inte har en annan privat bil vad jag förstått. Oavsett vad man säger och vad man antecknat. Spelar tydligen ingen roll om man har en hantverkarbil och bor mitt i stan och hävdar att man klarar sig utan bil privat.

1 gillning

Varför inte be kunderna betala svart istället, kanske börja skicka bluffakturor till pensionärer, eller sno en parkbänk på torget, vart går gränsen för samvetet.

1 gillning

Vad personerna har för bilar eller icke bilar privat tror jag de skiter i. Om du åker taxi/hyrbil eller liknande privat gör dig inte mer trolig som fuskare

Däremot att bolaget står som ägare av en bil eller nyttjare av en leasingbil utan att deklarera en förmån kan trigga flaggor i systemet.

Vi hade nyligen en kund som leasade sin bil i ett holdingbolag men betalade förmånen i sitt verksamhetsbolag. Där kom det en fråga från skv ganska direkt. (Holdingbolaget var heller inte registrerad som arbetsgivare, vilket kanske gjorde det lättare att misstänka fusk)

Dum sak att fuska med, upptaxering om 40% på skattebeloppet kan bli stora pengar…

Rent teoretiskt, säkert. I praktiken är jag rätt säker på att det inte stämmer, såvida tjänstebilen inte har automatisk körjournal som inte går att kringgå. Har man inte en privat bil på uppfarten lär man behöva ett ordentligt samvete för att ta taxi istället för tjänstebilen…

Har privatbil och en tjänstebil på företaget, använder körjournal.
Kör ca 2000 mil i tjänst och 500 mil privat.

Vill inte ha skatteverkets uppmärksamhet.

1 gillning

Det är svårt att klara sig. Utan att veta hur era privata förhållanden ser ut så är det enklare att köpa en begagnad bil privat, eller privatleasa en ny, och ta ut milersättning.
Beroende på preferenser, behov och vad som anses godtagbart att komma med finns det otroligt trevliga bilar som får samma eller lägre totalkostnad som en ny förmånsbil.

Förmånsbil är inte särskilt ekonomiskt förmånligt men bekvämt med ny bil, och det har ju också ett värde. Alla bilkostnader (utom drivmedel och privat parkering) går på företaget och man får ta ut milersättning för resor i tjänsten.