Efter ett antal trådar om bilar på RikaTillsammans på sistone har även jag och min sambo börjat titta på att eventuellt byta upp oss. Kör idag en 20 år gammal bil med ganska låg standard men relativt billig i drift, ca 3500Kr/månad. Har tittat lite på privatleasing och en Kia eniro som vi är intresserade av kommer gå på ca 4500Kr/mån. Lite dyrare men tryggare, vår Volvo kan få ett katastrofalt fel vilken dag som helst ändå. 
Hursomhelst, nu börjar jag på ett nytt jobb där jag erbjuds att skaffa tjänstebil/förmånsbil. Som jag förstått det får man egentligen inte använda en tjänstebil för privata resor annat än 100 mil om året. Men man kan ha tjänstebilen som en förmånsbil och då får man köra privat. Jag tycker det blir lite rörigt över vad kostnaden blir och hur det egentligen fungerar. Jag kommer inte behöva köra så mycket i tjänsten då jag ändå har bra kollektivtrafik så vi skulle främst ha den privat. Är det ens lönsamt eller är det bättre att leasa det privat? Risk för att jag flummar till det nu: Man måste alltså betala förmånsskatt till skatteverket och detta varierar beroende på bil? Bränslet betalar jag själv (el är ju billigt ändå) och service och leasingkostnaden dras från min projektbuffert på företaget innan skatt (Enkelt sagt så har vi egna buffertar inom företaget där man sedan betalar egen lön, semester, bil etc)
Hmm jag hittade lite matnyttigt här nu: Förmånsbil – så funkar det!
Ex
Lön 30 000 kr
Förmån 4 000 kr
Skatt 30% på 34 000 kr (30 000 kr + 4 000 kr) = 10 200 kr
Nettolön (30 000 kr – 10 200 kr) = 19 800 kr
Arbetsgivaravgifter 31,42% (34 000 * 0,3142) = 10 683 kr
Dock skulle jag även då behövt ta hänsyn till leasingavgiften.
1 gillning
Det är olika hur det görs. Men om det är en förmånsbil så är själva poängen att du inte står för leasingkostnaden, utan du skattar för förmånsvärdet. Det du sedan kör i tjänsten betalar du inte drivmedel för.
Jag skulle absolut rekommendera det om du använder bil mycket. Det är fantastiskt skönt att inte behöva bekymra sig om kostnad för service, vad som händer om något pajar, om du råckar backa på en annan bil. Vet inte om det är så för alla men jag behöver inte betala ens självrisk om (när😅) det händer. Min arbetsgivare betalar även drivmedel privat som förmån som jag skattar för.
Om du kör mycket är det så värt det. Men om du inte kör mycket kanske inte så värt det. Jag ver ivf att jag kör mycket mer nu än jag hade gjort om den var privatägd.
1 gillning
Jag antar att det skiljer sig där för enligt ett dokument jag fått av jobbet (dock utaderat och det saknar detaljer imo) så står det att inköp, service, däck, ja i princip allt betalas av den anställdes buffert. Det borde ju dock innebära att jag inte behöver betala moms för någonting där tänker jag? Och service ingår ju i leasingavtalet ändå. Så jag undrar om det verkligen är särskilt förmånligt då, ska se om jag hittar några kollegor och hur dom resonerade.
Ja jag kör inte mycket privat heller egentligen, det är främst sambon som skulle använda den. (vilket man får enligt dokumentet jag berättade om). 
Låter vettigt att få total klarhet i vad som gäller innan du gör det. Kommer underlätta både för dig och arbetsgivare, oklarheter kostar tid och inte sällan pengar.
Men om det är ovanligt för arbetsgivaren kanske dom ej har en färdig plan för hur det ska göras, då kanske det blir en förhandling snarare än informationsöverföring.