Jag har aldrig haft en förmånsbil av den enkla anledningen att jag tycker det är ett galet system att man betalar även om bilen inte används. Säg att jag är anställd och har en förmånsbil, jag åker sedan på en jobbresa i en månad (utan bil) och bilen står på uppfarten, då betalar jag skatt för “förmånen” att den teoretiskt sätt kan nyttjas.
Jag tycker även reglerna kring tjänstebilar är väldigt snåla då man max får köra 100 mil med dem utan att direkt åka på en hög förmånsbeskattning, dvs. den är inte alls progressiv och förmånen blir lika hög oavsett om man kör 110 privata mil eller 2000 privata mil.
Jag skulle egentligen klara mig på att köra under 100 mil / 10 ggr per år privat förutom att jag under sommaren skulle vilja nyttja bilen mer.
Det skulle i dagsläget för mig vara mer ekonomiskt att ha en ren tjänstebil och sedan under juli/augusti hyra en bil privat än att betala förmånsbeskattning (plus sociala avgifter).
Kan man runda detta på något smart sätt? Exempelvis att företaget äger tjänstebilen och istället hyr ut den till mig som privatperson till marknadspris under sommarmånaderna?
Skatteregler är sällan (aldrig?) utformade för att du skulle kunna dra fördel av dem på detta viset.
Har du väl valt att registrera bilen som förmån, så är det en förmån. Bättre att du isåfall hyr bil privat dessa 2 månaderna om året och låter tjänstebilen stå hemma.
Då får de inte dra av momsen när de köper tillbaka bilen. Vilket inte är hållbart.
Det enda rätta här är väl att bara uttnytja bilen i tjänsten och sedan hyra en valfri bil när ni behöver det. Kommer garanterat bli billigare då du kanske inte ens behöver hyra bilen 2 månader i sträck
Detta skapar ju andra problem. Du måste ju sälja till dig själv till marknadsvärde. Detta ska sen bokföras och köper du sen tillbaka för samma summa som du sålde för så har du inte gjort det rätt.
Varje utköp privat ska ju dessutom värderas av oberoende aktör för att säkerställa att det är korrekt gjort.
Varför inte bara köpa en bil privat på riktigt istället? Och ta ut milersättning?