Förmånsbil endast 2 månader om året?

Jag har aldrig haft en förmånsbil av den enkla anledningen att jag tycker det är ett galet system att man betalar även om bilen inte används. Säg att jag är anställd och har en förmånsbil, jag åker sedan på en jobbresa i en månad (utan bil) och bilen står på uppfarten, då betalar jag skatt för “förmånen” att den teoretiskt sätt kan nyttjas.

Jag tycker även reglerna kring tjänstebilar är väldigt snåla då man max får köra 100 mil med dem utan att direkt åka på en hög förmånsbeskattning, dvs. den är inte alls progressiv och förmånen blir lika hög oavsett om man kör 110 privata mil eller 2000 privata mil.

Jag skulle egentligen klara mig på att köra under 100 mil / 10 ggr per år privat förutom att jag under sommaren skulle vilja nyttja bilen mer.

Det skulle i dagsläget för mig vara mer ekonomiskt att ha en ren tjänstebil och sedan under juli/augusti hyra en bil privat än att betala förmånsbeskattning (plus sociala avgifter).

Kan man runda detta på något smart sätt? Exempelvis att företaget äger tjänstebilen och istället hyr ut den till mig som privatperson till marknadspris under sommarmånaderna?

Spontant så kan du inte göra så.

Skatteregler är sällan (aldrig?) utformade för att du skulle kunna dra fördel av dem på detta viset.

Har du väl valt att registrera bilen som förmån, så är det en förmån. Bättre att du isåfall hyr bil privat dessa 2 månaderna om året och låter tjänstebilen stå hemma.

1 gillning

Teoretiskt kan ju företaget sälja bilen i juni till en privat, sedan köper företaget tillbaka den i september och så gör man så år efter år.

1 gillning

Då får de inte dra av momsen när de köper tillbaka bilen. Vilket inte är hållbart.
Det enda rätta här är väl att bara uttnytja bilen i tjänsten och sedan hyra en valfri bil när ni behöver det. Kommer garanterat bli billigare då du kanske inte ens behöver hyra bilen 2 månader i sträck

1 gillning

Det är väl precis som att äga en bil…

7 gillningar

Detta skapar ju andra problem. Du måste ju sälja till dig själv till marknadsvärde. Detta ska sen bokföras och köper du sen tillbaka för samma summa som du sålde för så har du inte gjort det rätt.

Varje utköp privat ska ju dessutom värderas av oberoende aktör för att säkerställa att det är korrekt gjort.

Varför inte bara köpa en bil privat på riktigt istället? Och ta ut milersättning?

1 gillning

Momsen är svår på köpta bilar ändå. Det är väl bara på leasing halv moms får dras.

Så äger bolaget bilen redan idag, så tror jag momsen är död redan.

1 gillning

Haha, japp! borta är dagarna där företagarna fick alla fördelar.

Regeringen har ju sagt att det har varit för billigt att ha förmånsbil och vill göra det dyrare för att det ska bli mer jämställt.

Man får väl lyfta halva momsen så länge som bilen bara säljs mellan momspliktiga verksamheter?

Bara om den leasas, inte om den köps kontant. Vid kontant köp är det ingen avdrag för ingående moms på personbilar.

Erik

1 gillning

Hyr bil och slicka utlägget till företaget de få gånger du använder bil i tjänsten.

Hyr bil privat de få gånger du behöver den privat.

… Fast förmånsbil är ju inte till för dig. Det är för att företaget ska slippa betala dig lön.

I mitt fall är min förmånsbil till för att slippa betala allt underhåll och slitage delar med utbetalda pengar :slight_smile:

1 gillning

Ja… och istället betalar du en förmån för att slippa ta de kostnaderna med privata medel

1 gillning

Japp. Men förmånen på 7000:- är 3500:- netto, så jag kör en helt ny bil till en månadskostnad av 3500:- privat. Det kommer jag inte kunna göra annars.

1 gillning

Fast företaget har väl även en kostnad för bilen. Den kostnaden hade du kunnat ta ut i lön istället. Så lite mer än 3500kr borde det väl landa i?

Du har ju knappt behov av bil efter vad du beskriver,

Skippa bilen och hyr bil vid de tillfällen du behöver är mitt tips.

1 gillning

Klart företaget har en kostnad för bilen.

Den kostnaden betalas dock med oskattade pengar, och man får behålla lite moms.

Netto effekten för mig är dock bättre med detta upplägget, att ta ut motsvarande kostnad och betala däck, service, försäkring osv skulle kosta mer.