Enskild firma: köpa transportbil i företaget eller privat?

Jag driver enskild firma och funderar på att köpa en Ford Courier (eldriven skåpbil). Jag kör ca 1 500 mil per år, mest i företaget, och tänker äga bilen minst 3 år.

Jag försöker reda ut vad som är mest förmånligt och rimligt enkelt:

Är det generellt bättre att äga bilen i företaget eller köpa privat och ta milersättning (25 kr/mil) vid den här körsträckan?

Eftersom det är en transportbil, stämmer det att momsen på inköpet och drift är avdragsgill? Något man bör tänka på för att göra rätt?

Om bilen ägs av firman då krävs körjournal? Är privat körning okej utan förmånsbeskattning?

Kort sagt: vad är ”standardlösningen” som brukar bli både ekonomiskt vettig och enkel i ett sånt här fall?

1 gillning

Efter en snabb googling ser det ut som att det inte finns någon luftspalt mellan hytten och skåpet på den bilen vilket du behöver för att kunna dra av momsen på inköpet om du tänkt köpa bilen. Ska du leasa bilen kan du få halvt avdrag på momsen men det är endast i vissa leasingavtal. Så som de flesta Leasingavtal skrivs(eller åtminstone skrivits tidigare) är det fortfarande inget momsavdrag som får göras.

Underhållet på bilen har är det alltid avdragsgill moms för om du har bilen i firman och den används helt i en momspliktig verksamhet.

Har du bilen i firman får du köra med den privat max 10ggr per år och max 100mil. Överstiger du dessa är det förmånsbeskattning som gäller.

Har du inte rätt till att dra av momsen på köpet minskar incitamentet till att ha den i firman enligt mig. Använder du dessutom bilen privat mer än tio gånger så skulle jag säga att det är förmånligare för dig att köpa bilen privat och plocka reseersättning.

Men det går såklart att räkna mer exakt på för att få ett mer korrekt svar. Kolla i liknande trådar så kan du nog få hjälp med hur du ska göra den uppställning.

1 gillning

Tack för svar.

Jag missuppfattade det där med med när man får dra momsen på skåpbilen och jag trodde det räckte att det var en skiljevägg, inte att det måste vara en luftspalt också (underlig regel).

Jag tycker det är svårt det här med att köpa bil till firman. Kanske är det bättre att köpa den privat och ta 25kr /mil. Men samtidigt ska dom 25kr täcka många kostnader för bilen.

Nu kör jag mycket i jobbet, allt från kundbesök till inköp av saker i affärer och annat.. Jag har mitt företags adress på samma som min privata om det spelar någon roll.

Jag lyckas inte komma fram till vad som blir den mest förmånliga lösningen för mig.

Sen undrar jag lite hur dom företag som verkar köra med firmabilen både till gymmet och träna, hämta barnen på skolan och sådant gör. Men det kanske är att de äger bilen privat och gör milavdrag.

Ja det är en underlig regel men det är tyvärr den man får rätta sig efter…

Har du en ny bil så borde det inte vara jättemycket underhållskostnader så borde inte vara så mycket som du behöver täcka med de 25kr och du har ju en del kvar efter drivmedlet på en elbil jämfört med en med bensin/diesel.

Vad som är många mil är ju personligt vad man tycker. Håller du dig under 1500 i både firman och privat så tycker jag att du knappt använder bilen. Jag ligger över 3000mil om året och tycker inte att jag kör så mycket…

Snarare skulle jag gissa att många som hämtar barnen på förskolan med firmabilen många gånger har en förmånsbil. Men det är nog blandat. Antagligen en del som borde ha bilen som förmån men struntar i att redovisa och hoppas på det bästa.

1 gillning

Supertack för svar igen!

Jag ska fundera ett varv till, men som du skriver, med en helt ny bil är det inte så mycket underhållskostnader. Sen kan jag iofs välja en annan modell som är billigare att köpa.

Närapå alla leasingavtal innefattar halv moms idag.

Det som avgör om du inte får lyfta moms är vad du har för ansvar efter avtalets avslut.

Dvs, vem ansvarar för försäljningen och får du lov att köpa till restskuld.

1 gillning

Jag gissar att blivit så numera och att säljarna anpassat sig till det senaste ställningstagandet. För att halvår sen så vet jag flera säljare som inte tagit till sig och gjorde affärer med rent finansiella leasingavtal och påstod att det gick bra att dra moms. Jag har alltid tyckt illa om leasingavtal så kommer fortsätta hålla mig undan från dessa.

1 gillning

Jag gillar inte heller leasingavtal och tycker att vissa är konstiga och när jag då frågare säljare blir jag inte klokare tyvärr. Och det kan vara så enkelt att de själva inte vet. Det var ett avtal då som inte kunde ge ett restvärde (men det var garanterat) och inte heller ett nybilspris om man ville köpa och inte leasa, det kändes underligt.
Sen känns det bättre för mig att äga bilen och inte “låna” den med massa villkor.

Har du ingen privat bil kommer det bli svårt att inte få förmånsskatt. Som egen företagare är man extra misstänkt. Det bara är så.

1 gillning

Jag fattar vad du menar, jag har privat bil så borde inte vara nått konstigt där. :smiley:

Ja, kör du med den (mätarställningen vid besiktning) och för körjournal noggrant för firmabilen så ska det fungera.

1 gillning