Hur betala för ABs nya Tesla?

Hej! Jag köpte, som många andra, en elbil i tisdags - sista dagen med klimatbonus. Det blev en Tesla Model Y SR som går loss för 690.000

Jag har dock en fråga angående betalningen och eventuell finansiell finansiering.

Jag är IT konsult och har pengar i bolaget, så jag har inga problem att betala bilen kontant.
Men jag vill givetvis göra det som är mest förmånligt rent finansiellt.

Insåg ganska direkt att det blir mer förmånligt att låta bolaget köpa bilen och sedan ha bilförmån mot mig som privatperson än tvärtom.

Min frågeställning: Blir det mest förmånligt att köpa den kontant eller köra finansiell leasing?

Köper jag den kontant får jag inte dra av momsen. Så bilen kommer kosta bolaget 690.000.

Köper jag den med finansiell leasing får jag dra av halva momsen (på leasingavgifterna och första “förhöjd leasingavgift”, däremot får jag inte göra det på restvärdet). Räntorna är dock högre nu för tiden, så det ligger ju som nackdel i andra vågskålen.

Frågan jag ställer mig är väl helt enkelt om det blir finansiellt fördelaktigt att köpa bilen kontant eller med finansiell leasing.

Finansiell leasing borde vara mest fördelaktigt? Men hur fördelaktigt kan det bli?

När jag tittar på det och försöker räkna tror jag att finansiell leasing blir mest fördelaktigt. Men frågan är hur mycket jag kan maximera detta. Det är ju ett par rörliga parametrar (förutom rörlig ränta).

Jag undrar kring reglerna för både “förhöjd leasingavgift” och restvärde.

Jag vill givetvis inte att skatteverket ska uppfatta upplägget som förtäckt avbetalningsköp - men vill såklart maximera. Så frågan är, vart går gränsen?

Finansiella bolagen som ger leasingen vill inte att bilen har under 10% restvärde i slutet, annars verkar de inte ha några åsikter om hur jag vill lägga upp avtalet. De frågar mig hur mycket jag vill ha som första “förhöjd leasingavgift” (men jag förstår att jag givetvis inte kan ta 89% av bilens värde).

FRÅGA 1: Hur mycket kan jag som max betala ta i första förhöjd leasingavgift?

Andra jag funderar kring är restvärdet. För det restvärde som är kvar efter leasingperioden får jag inte dra av momsen - så man vill såklart få ner restvärdet så mycket som möjligt.

Jag antar att jag inte kan köra ner restvärdet till 10% på endast 12 månader - det antar jag klassas som “förtäckt avbetalningsköp”? Men vart går gräsen? Blir helt förvirrad och får inga tydliga svar.

En annan fördel att betala av den snabbt är såklart att jag inte dras med lika stora utgifter för räntan som blivit högre sista tiden.

FRÅGA 2: Hur lågt kan jag låta restvärdet bli efter leasingperiodens slut (och hur lång period behöver jag ha)?

Någon företagare här som har någon input kring mina funderingar? Tacksam för svar!

1 gillning

En sak att tänka på är att det är restvärdet som ditt bolag kan köpa bilen för som blir lågt, det du kan köpa ut den för provat är marknadsvärde. Ligger den kvar i bolaget så är det fortsatt förmån. Också en parameter att räkna på.

Grattis till kul bil!

Det kan kanske också vara värt att fundera på hur mycket du tänkt köra den privat.

För att inte förmånsbeskattas, Max 10 ggr per år eller Max 100 mil som jag förstår det.

Kanske inte alls lämpligt att bolaget äger den, annat än du bara kör i tjänsten.

Artikel nedan

Du tänker för mycket :slight_smile:
Du får dra halva momsen så länge du leasar bilen, så det tar inte slut efter 3 år, det är bara att förlänga (eller avsluta tidigare mot en liten kostnad om du vill byta mot något roligare).

Krångla inte till det, betala av 150-200 eller så kontant, sen leasingen ner till typ 50% efter tre år. Det kommer ändå inte bli några stora skillnader i pengar totalt sett.

Njut av bilen nu istället :slight_smile:

Det du däremot ska göra om är att köra omvänd löneväxling på förmånsvärdet så du kan tillgodoräkna det när det är dags att beräkna utdelningen.

2 gillningar

Man ska inte ha den som tjänstebil utan som personalbil. På så sätt får man bruka bilen hur man vill. Man får betala bränsle själv men kan ta milersättning för körda mil i tjänsten.

1 gillning

Om det är en förmånsbil som man endast använder privat kan man dock inte dra halva momsen. Det här tror jag många missar, jag var inget undantag.

Skatteverket skriver:

Har du hyrt (leasat) bilen får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. Villkoret är att bilen körs minst 100 mil per år i din momspliktiga verksamhet.

1 gillning

Inget problem för mig. Kör över 1000mil ut till kund per år.

1 gillning

En intressant frågeställning, även om jag aldrig hört talas om att frågan faktiskt ställt från SKV så länge man betalar sitt förmånsvärde som man ska, måste man bevisa att man kört minst X mil i tjänsten?

Med en elbil så blir bränsleersättningen lite speciell, i synnerhet om man har garageplats på firman som inkluderar laddning.

Förutsätter här då att man faktiskt har en riktig verksamhet med rejäl omsättning osv.

SKV rekommenderar körjournal. Skatteverket igen:

En körjournal är ett bra sätt för dig att visa hur du använt din förmånsbil så att du bara beskattas för det drivmedel som används till privat körning. Kan du inte visa hur bilen har använts så ska du beskattas för allt drivmedel som har använts till förmånsbilen under inkomståret.

För eldrivna bilar räknar du fram förmånsvärdet per månad utifrån:

• antal körda mil privat
  • antal körda mil totalt
  • marknadsvärdet för elen per kilowattimme
  • antal kilowattimmar som bilen har laddats på arbetsplatsen.

Behövs inte heller då företaget inte står för bränslet.

Fast du får ju inte dra av för resor till och från jobbet.

Som it-konsult är det rätt ovanligt att ha behov av en bil i jobbet.

Du får förtydliga.
Vad får jag inte dra av?

Jag är inte it-konsult men antar att även dem ibland åker till kunder osv.

Du har helt fel. IT konsult arbetar inte ovanligt hemifrån. Det är där kontoret finns och bolaget utgår ifrån. Sen åker du till kund (ibland samma flera gånger samma vecka - ibland olika kunder, beroende på uppdrag). Men det är klart de resorna är tjänsteresor. IT konsulten utgår såklart inte från kundens lokaler? Om konsulten har sitt kontor och sin ursprungsplats från exempelvis en lokal konsulten hyr på sin hemadress, så ligger företaget konsulten är anställd på på denna adress. Alla resor till kund är självklart avdragsgilla.

Att du dessutom säger att en IT konsult inte ens har behov av en bil? Hur tror du IT konsulten tar sig till sina uppdrag, eller för all del varje gång man ska åka till en ny potentiell kund och ta ett möte?

1 gillning

Orkar inte räkna för nogrannt men känns spontant som att detta blir mest förmånligt, då jag har ganska många mil i tjänsten:

• Ha bilen reggad i AB
  • Finansiering genom finansiell leasing
  • Blir viss ränta med leasing, men jag får samtidigt dra av halva momsen (upp emot 60.000 om företaget har bilen fram till 10% av värdet i leasingen betalts) så det borde gå jämt ut med nuvarande räntenivåer
  • Låta så stor del som möjligt hamna under moms, så jag får den avdragen.
  • Låta resten av pengarna (jämfört med om jag köpt bilen kontant i AB) arbeta som värdepapper på börsen istället. Alltså låta företaget investera pengarna.
  • När företaget äger bilen blir biltvätt, däckbyte, service osv även avdragsgillt
  • Jag som privatperson betalar för elen (eftersom jag laddar bilen hemma) och då får företaget betala 9,5 kr/mil till mig som privatperson skattefritt som drivmedelsersättnkng - eftersom företaget använder mitt privata drivmedel (el).

Orkar inte räkna på exakt vilket scenario som är bäst på sista tusenlappen (lägger hellre 3 extra timmar hos kund). Men vill såklart inte välja ett alternativ som kostar mig 140.000 extra i onödan (vilket Rikatillsammans-podden hade i ett tidigare exempel - bonusavsnittet med Erik Naessén)

2 gillningar

Nja, det är väl snarare extremt vanligt att man som it-konsult jobbar på ett fast ställe, på kontoret hos en och samma kund. Fast jag kan köpa att det inte stämmer om man är mer åt frilanshållet och tar massa småuppdrag.

Jag har varit it-konsult själv under de senaste sju åren (plus att många av mina vänner och bekanta är it-konsulter), och jag har i princip aldrig haft något behov av en bil annat än just mellan hemmet och kontoret - och alla mina kunder har alla haft ett fast kontor, där jag förväntas befinna mig varje dag (undantaget corona och post-corona). Jag var en gång hos en kund som hade två kontor, så då tog jag en taxi mellan kontoren några gånger - där hade jag såklart skulle kunna köra bil istället.

Tror du blandar ihop konsult som i “tar massa småuppdrag” med dagens moderna konuslt, där konsultande egentligen bara är en anställningsform.

Låt oss inte hamna off topic utan istället lägga ner den här diskussionen, men här kommer mitt slutgiltiga inlägg kring din fråga:

• Klar en konsult kan cykla, åka kommunalt eller åka taxi. Men det är inte anmärkningsvärt att en konsult har en bil.
  • Jag antar att en konsult med ett långt kontrakt inte sitter hos sin kund och hanterar kvitton, sköter bokföring och annat? Att ha ett eget kontor (oavsett om de är i den egna bostaden eller på annan plats) är inget anmärkningsvärt. Då är givetvis eventuella bilresor mellan företagets utgångspunkt och den aktuella kunden givetvis avdragsgilla.

Men låt oss lägga ner den diskussionen nu - det är ganska off topics eftersom jag startade tråden för att fundera på ett förmånligt sätt att köpa bilen (privat kontant, privat leasing, finansiell leasing i AB, operationell leasing i AB, kontant i AB).

Du är fri att starta en egen tråd om du vill diskutera vidare frågeställningen om en IT konsult på fleråriga kontrakt kan köpa en bil eller ej. För mig är svaret självklart, men jag tycker vi parkerar den diskussionen nu.

1 gillning

Funderar fortfarande på om de blir mest värt att ta finansiell leasing på 4% (kanske går upp ytterligare) eller köpa bilen kontant i bolaget.

Får ju dra av halva momsen, men frågan är om inte räntan blir dyrare än vad jag tjänar på momsen?

Tänker jag fel här:

• Bilen kostar 700.000
  • Jag lägger 30% i förhöjd första betalning
  • Sen betalar jag ner bilen till 50% marknadsvärde efter 36 månader.
  • Då har företaget betalat 350.000 ink moms för bilen.

Räntekostnad vs halva momsen
Jag får dra av halva momsen på leasingavgift + förhöjd första avgift. Vid 25% moms på 350.000 blir det 70.000, så halva momsen blir 30.000. Den får jag dra av

Samtidigt kostar 4%-ränta på 500.000 runt 20.000 om året - slarvigt räknat typ 60.000/36 månader.

Varför är då finansiell leasing mer förmånligt?

Jag betalar 60.000 i ränta och får tillbaka 30.000 på momsen. Antar att jag gör en stor tankevurpa. Vad är det jag missar? :slight_smile:

Tror du tänker rätt.

Tog själv leasing för tre år sedan. Men då var räntan 1%, kalkylen såg annorlunda ut då. Tror många är kvar i det tänket och få har 700 000kr att lägga upp på ett bräde. Det är dessutom avgifter plus ett upplägg där du betalar ränta först och sen amorterar på många leasingavtal. Effektiv ränta blir högre.

Svaret är helt rätt, jag har varit konsult nästan hela mitt yrkesverksamma liv (både på ett stort företag och egenkonsult) och har alltid som anställd fått milersättning mellan kontoret eller hemmet (vilket som ligger närmast) och de kunder jag besöker, oavsett hur ofta jag besöker dom.

Men du kan inte göra något privat avdrag i deklarationen för det om det är det det syftad på.

För trådens tanke så är det bara att räkna på det vilket som lönar sig bäst.