Fråga om företagsbil

Jag har grubblat på detta länge och läst ett antal trådar om fördelar med privatleasing, företagsleasing, kontantköp etc.

Min situation är följande:

Driver ett konsultföretag (Enskild firma) med bra kassaflöde men sparsam likviditet för närvarande. I familjen är vi i stort behov av en pålitlig (se nyare) bil då vår gamla Volvo börjat säcka ihop totalt nu.

Planen var att köpa ett äldre aktiebolag strax innan årsskiftet för att då börja fakturera från detta istället från 2025. Väl då så tänkte jag även passa på att leasa en bil på detta genom finansiell leasing. Jag uppskattar att jag kan höja min fakturering med ca 10% från årsskiftet. Plus att jag kan hamstra utdelning till att köpa ut bilen efter tre år.

Men nu känns det rätt akut med att lösa bilfrågan för familjen så jag lutar mot att istället leasa en bil direkt på den enskilda firman. Helst hade jag då velat haft operationell leasing för att inte riskera ett större kostnad om tre år men detta verkar inte kunna erbjudas av Dacia.

Min fundering är då vad om är bäst i min situation? Kan jag kanske överlåta avtalet från min enskilda firma (som då ska läggas ned) till aktiebolaget? Detta kanske är en fråga som är bättre att ställa till Dacia men tänkte ändå passa på att bolla lite.

Egentligen hade jag kunnat köra vanlig privatleasing men jag har så små marginaler i privatekonomin men företaget har goda intäkter och alla leasingkostnader är ju avdragsgillt mot resultatet som jag förstått det.

Eller är det bättre att ta ett lån i dagens läge på den enskilda firman och sedan putta in detta i aktiebolaget? Om man nu kan göra så?

Bara som en påminnelse, alla leasingkostnader är avdragsgilla men bara halva momsen.
Räknade själv tusen ggr fram och tillbaka på olika alternativ för bil, privat eller via AB. Det blev operationell leasing på AB. Tog ut en fabriksny bil med egna tillval, sannolikt enda gången i livet. Njöt, och köpte sen den bilen privat när leeasingtiden gått ut.
Tänker att leasing är dyrare när räntan är hög, se till att leasingavgiften går ner när räntorna sjunker.

2 gillningar

“Eget uttag” ur den enskilda firman kanske är ett alternativ?

Jo men det ska ju finnas för moms och skatt också. Jag fakturerar ca 70k per månad, tar ut 31-33k men har fasta kostnader idag på runt 1500 kr…

Enda gången för att det blev dyrt? Jag tänker att leasing har blivit så oattraktivt numer att man borde kunna få hyffsade villkor. Sen ska ju avgiften gå ned i takt med räntan där prognosen framgent ser god ut.

…och halva momsen behöver inte vara avdragsgill heller. Det förutsätter att du kör ett visst antal mil i tjänsten. Själv kör jag inga mil i tjänsten och kan därför inta dra den.

Jag flyttade mitt leasingavtal från aktiebolag A till aktiebolag B. Fick dock betala en avgift (2 500 kr om jag minns rätt). Men kolla med leasingbolaget.

”Enda gången” i betydelsen att jag plockat ut en sprillans nu bil med extra utrustning som jag har fortsatt glädje av. Förmånsbeskattningen och arbetsgivaravgiften blev en del men leasingkostnaden har ju ändå varit med oskattade pengar jämfört med om jag privatleasat och skulle behövt plocka ut mer lön för att kunna bekosta det.
Mitt råd: Räkna och räkna igen, bestäm dig, och titta inte bakåt :wink:

100mil i tjänsten brukar man säga krävas för att kunna lyfta 1/2 moms.

Besök potentiell kund 50mil bort?

Besök mässa 50 mil bort?

Åk och köp lämplig inventarie 50mil bort?

Många småresor 100mil sammanlagt =handla förbrukningsartiklar, posta brev, lämna saker fysiskt till kunder, åk kolla på nya kontotsmöbler på IKEA, resan till bilverkstan, resan för däckbyte, resa till bilverkstan/butiken för att fråga något om bilen/datorn osv.

Ta sen ut skattefri milersättning för de 100 milen. Se till att man registrerat de resorna korrekt med datum, resmål, syfte, ev vem man haft möte med, körsträcka osv. Går bra på handskrivet papper, i excel eller digital körjournal.

Brukar inte vara så märkvärdigt få ihop 100 mil i tjänsten för de flesta om man vill :wink:

3 gillningar

Jag har räknat flera gånger på detta.
Tycker att business lease är ovanligt dyrt, känns som dom kryddar på bara för att…

Sedan är jag i tjänsten inte beroende av bil då mina uppdragsgivare har tjänstebil som jag numera lånar.

Är själv ointresserad av bilen mer än att den ska ta mig från A till B.

Det billigaste är att ha en betald privatbil för eget bruk.

Precis, det är inga problem om man inte har benhårda skrupler. Egentligen är det väl inte okej att planera resor långt bort med huvudsyfte att få dra momsen, så i teorin lär det väl vara skattebrott? Sen är det såklart oväsentligt i verkligheten, då SKV knappast kommer anmärka på att det finns närmare affärer att handla kontorsmaterial på, eller att den där mässan omöjligt kan ha varit värt besväret osv.

Om man nöjer sig med en billigare bil stämmer det med mina tidigare uträkningar också. Vill man däremot ha en ny elbil för 5-700k så fick jag det till att bli billigare på företaget, och dessutom lägre risk.

1 gillning

Jag tänker att detta stämmer MEN blir det inte ett annat utfall om man ska ta den billiga privata bilen med lån? Säg att man tar billån på 50 k och sedan tar lånet + samtliga bilkostnader med skattade pengar.

Då måste väl ändå operationell leasing av en “billig” bil, alltså en Dacia för 225 000 kr exkl moms bli billigare? Leasingkostnaden för detta upplägg blir 3200 kr per månad exkl moms och sedan förmånsvärdet på det som är 4939 kr per månad.

Då räknar jag inte med att den leasade bilen drar dryga hälften mot en bil för 50K och har även en hög fordonsskatt.

Std 1A svaret är det beror på, pensionsavkastning, löneuttag med statlig skatt osv , avdragsmöjlighet.
Ditt företags leasar bilen som blir en kostnad (som du kunde avsätta i pension med avkastning) du får bilen av ditt företag och beskattas som en förmån och ditt företaget betalar soc avgifter på detta 31%

Har man goda utdelningsmöjligheter (3:12 osv) och kör hyfsat mycket tjänstemil, arbetsresor eller som i mitt fall hemresor (25kr/mil i ersättning för privat bil) är det idag förvånansvärt ofta det är mer lönsamt att skatta fram pengarna och skaffa bilen privat.
Framför allt om bilen är betald, som bekant är bilar en urusel investering.

Kan man ta del av dina uträkningar?