Det har blivit dags att skaffa en ny bil och valet har fallit på en BMW i4, med vinterdäck och lite extrautrustning kommer totalpriset hamna på ca 800k och förmånsvärde på ca 6300kr. Den kommer rulla runt 1500-2000 mil totalt årligen, ungefär hälften-hälften privat vs företag
De exakta siffrorna ovan spelar mindre roll jämfört HUR jag väljer att finansiera bilen. Eftersom jag har ett eget AB så dyker många alternativ upp och de fyra nedan är främst de jag väljer mellan.
- Finansiell leasing på företaget
- Köpa bilen på företaget
- Privatleasa bilen
- Köpa bilen privat
Jag har leasat bil på företaget tidigare då det normalt sett skall vara den mest förmånliga formen pga att man får lyfta halva momsen.
Eftersom mitt företag hade och har en stor kassa med oinvesterade pengar känns det däremot onödigt att betala 7-8% i leasingavgift då jag nästan hellre skulle låta företaget köpa bilen direkt och slippa betala leasingavgifterna som rimligen borde kosta mer än den halva momsen jag slipper betala. Jag behöver inte ta ett lån men tänkte räkna med en alternativkostnad årligen på 3% på 640k netto. Tänker jag fel här, är det alltid bättre att leasa och ha större mängd fritt kapital i bolagets kassa? (Nej, jag tänker inte investera denna delen).
Sedan har vi då detta med alla övriga kostnader. Mina erfarenheter att allting från att försäkra, serva, reparera, byta vindruta etc. blir sjukt mycket dyrare när man lämnar in bilen företagsägd än privat. Visserligen betalar man med oskattade bolagspengar då men det känns skevt att betala 5000kr för en oljeservice exkl moms när jag privat betalar under hälften, båda på auktoriserad märkesverkstad). Känns som att många inte har med detta i sina kalkyler, alternativt att jag blir blåst varje gång jag får en kostnad på min företagsägda bil.
Sista alternativet att bekosta bilen privat och istället då få ut mer pengar i lön netto för att bekosta detta, då kan jag då även ta mer pengar i milersättning för tjänstemil. Stora nackdelen här är att jag inte är lika intresserad av att casha bilen privat då jag hellre håller dessa investerade och privatleasing känns lite “läskigt” då man hört många historier från de som återlämnar och blir betalningsskyldiga.
För att jämföra Päron med Päron så räknar jag vad det i de olika fallen skulle kosta företaget att antingen äga den själv och betala ut extra lön för att täcka de privata kostnaderna. Alternativt då äga den helt privat och istället ta ut mer lön och och utdelning för att kompensera. Jag försöker optimera här med att inte hamna över statlig inkomstskatt för lönen.
Jag får det allt som oftast till att det mest ekonomiska och minst risk är att köpa bilen på företaget direkt istället för att leasa den (mkt för att jag inte använder kassan idag). Det låga förmånsvärdet som en elbil ger idag gör det alltid förmånligare att ha den på företaget än privat.
Jag har använt mig av ett antal olika kalkyler online och även försökt få hjälp av AI men jag upplever det som att många av dess är bristfälliga och förenklar och förskönar då de tex inte räknar korrekt för den totala kostnaden för en fåmansföretagare samt ibland missar de möjligheter man har att att justera både lön och utdelning och nettoavdrag för att optimera kring att statlig skatt och ej.
Hur resonerar ni andra företagare som står i begrepp att skaffa en ny bil