Hur finansiera köp av en begagnad bil som kommer att användas mestadels privat?
Driver ett aktiebolag där bolaget äger en bil som ej förmånsbeskattas. Frun har snöat in lite på en begagnad Volvo C40, ca 300-350k inklusive moms. Ta den privat eller på bolaget, hur tänker ni?
Stämmer helt klart. Det är därför det är så svårt med råd kring det utan att man har en TCO kalkyl och en full bild av alla omständigheter.
Jag skulle säga att allt kommer bero på hur ni vill äga Bilen. Kommer ni ha den i 3år och sedan byta? Kommer ni ha den i 5år? Eller kommer ni vilja ha den på obestämd tid tills det känns rätt att byta?
Är det på 3år så kan det vara fördelaktigt att belasta AB’t med kostnaden och bara ta förmånen privat. Framför allt om du har bra med pengar i bolaget och stabil cash-flow.
Du slipper då skatta på vinsten i bolaget som kan användas till att betala för bilen då den vinsten “försvinner” och du får skatten som “bonus” i kalkylen. Om du använder lön och inte vinst för att betala så är det ju väldigt många kronor extra i skatt och arbetsgivaravgifter innan du har dina lönekronor att betala bilen med.
Det är svårslaget om det gäller en 3års lease som jag förstått det, framför allt när även service/däck/försäkring/etc tas från obeskattad vinst(se bara till att försäkringen tillåter icke anställda att nyttja bilen).
Jag vill avsluta med att jag är ingen expert och driver inte eget AB. Det är bara min förståelse av det, som kan vara fel. Men jag skulle nog kika med de som kan mer, samt ta det en sväng med din revisor.