Hej,
Leasar en bil genom eget ab och kontraktet går ut snart.
Är det värt att lösa restvärdet och låta bilen ligga kvar i bolaget och betala förmån?
Jag har antagit att jag bara betalar resterande värde + moms.
Eller är det bättre starta ny leasing?
För/nackdelar.
Resterande belopp är lågt och bilen fungerar bra. Leasar jag en ny blir det en likadan. Men då är den numera rätt dyr och med högre förmånsvärde.
Köpa ut den privat är nästan inte värt det med tanke på ev reparationer, försäkringar etc. Går bara nästan på ett ut med förmånen (nettolöneavdrag till ab), men blir lite peace of mind att låta bolaget ta ev dyra reparationer.
Edit: Kan tillägga att mitt mål är att lägga så lite pengar som möjligt på bil, men det är ändå i övre normalkonsumentsegmentet den ska vara.
Jag tycker att det låter som en toppenidé.
Varje år du har kvar den så sparar du ju ganska mycket pengar, om den går och har gått bra.
Det blir ju mycket lägre prisfall i kronor per år jämfört med en ny, och att serva och försäkra för firmapengar är ju trevligt.
Jag brukar köra bilen 4-5år i mitt egna ab. (kör inte mycket)
Efter 36 månader så fortsätter jag att leasea, tills jag vill byta bil. Då har mitt ab dragit halva momsen på en större summa.
Sitter med samma funderingar då jag sitter i samma situation och min bil blir 3 år i feb.
Då våra bilar plockades ut före 1/7-21 har vi ca 25% lägre förmånsbeskattning än dagens bilar med samma värde. Det känns lite surt o plocka ut en likadan bil fast ny som idag kostar 100k mer samt ger en väsentligt högre förmånsbeskattning.
Jag funderar på att köra leasing ett fjärde år och sen räkna på om det är värt att köpa loss den privat eller låta bolaget köpa den. Om bolaget äger bilen får bolaget stå för värdeminskningen och den kanske motsvarar kostnaden för förmånsbeskattningen.
Hur länge går leasingbolaget med på att ha bilen på leasing?
Är det förmånligt att fortsätta leasingen jämfört med att lösa ut bilen till AB:t vid leasingperiodens slut? I mitt fall har jag 40 procent restvärde kvar på en treårig finansiell leasing om lite drygt ett år.
Om vi antar att du är ett vanligt AB och en vanlig personbil (Ej Taxi, budbilar, pick-up osv)
Löser bolaget ut den får du inte lyfta 1/2 moms längre. (Du får alltså inte lyfta 1/2 moms på restskuldbeloppet som du betalar in vid leasingperiodens slut)
Sen slipper du betala leasingbolagets ränta men å andra sidan låser du upp företagets eget kapital där du kunde fått en viss ränta/avkastning. Så då är ju frågan vilken ränta som erbjuds om lite drygt ett år om du då fortsätter leasa efter perioden och sen också vilken alternativränta du vill räkna med då också.
Sen blir bilen “momssmittad” om ditt bolag löser ut den. Så vill du sälja den därefter kan köparen inte leasa den eller lyfta moms vilket i vissa fall ger sämre betalt för den.
Sen beror det egentligen också på om man ska jämföra med ytterligare ANDRA alternativ i ett ekonomiskt vidare perspektiv? Att köpa ny eller andra alternativ? Då kommer en del andra parametrar in som.
Förestående reparationer/service/nya däck/försäkring. Sen beror det på förmånsvärde och värdeminskning på den bil du har och vad som gäller det du jämför med. Dvs sånt som jag brukar hjälpa min klienter räkna på