Hej,
Jag är ny medlem i forumet även om jag har följt bloggen, läst artiklarna och är en stor fan sedan 2016.
Jag star i valet mellan en privat leasing - Toyota Rav 4 eller finansiering med Toyota – Flex bilån med garanterade återköpsvärde på minst 45 % av inköpsvärdet. Har fastnat lite i beslutsprocessen och är framförallt osäker om jag resonerar korrekt. Är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med lite perspektiv.
Sähär har jag tänkt kring för- och nackdelar. Privatleasing vs Flex billån med Toyota finans.
Månadskostnad : Det skiljer inte mer än ca 200 i månaden när man tar hänsyn till samtliga kostnader i båda alternativen, dvs leasing är lite dyrare per månad.
Totalkostnad inkl förlorad avkastning : Om jag väljer Toyota Flex billån betalar jag en handpenning som annars hade placerats med en avkastning på cirka 5-7%. Det innebär att totalkostnaden för privatleasing är lägre efter 36 månader än för Flex billån. Plus att efter 36 månader gör jag en slutbetalning som även den medför ytterligare utebliven avkastning på mitt kapital.
Garantier : Vid privatleasing har jag alltid garantier. Vid köp av bilen har jag bara garantier i cirka 3 år eller 10 000 mil. Dessutom får jag ett värdetapp när jag köper en ny bil och men begagnade Rav 4 håller rätt hög andrahandsvärde vilket gör att en ett åring blir rätt dyr jämfört med en ny och med kortare garantier.
Värde på bilen efter 36 månader : vid Totoya Flex billån har jag ett garanterat restvärde på bilen som är 45% av inköpsvärdet. Med leasing får jag troligen köpa ut bilen runt marknadsvärdet vilket innebär att månadskostnaden vid leasing är en ren kostnad.
Summering :
Min bedömning att det är ekonomiskt att leasa. En stor fördel är att totalkostnaden är lägre, och stora nackdelen att om man lämnar in bilen efter 36 månader istället för att köpa loss har varje månad varit en ren kostnad och ej avbetalning. Däremot kan man säga att avkastningen på pengarna som annars hade gått till handpenning och såsmåningom slutbetalning kompenserar över tid för denna kostnad.
Någon som har erfarenhet i frågan och kan hjälpa mig komma framåt i beslutet ex genom fler perspektiv eller genom att validera mitt resonemang.
Tjena, som jag ser det handlar allting om slutvärdet på bilen. För att ett köp ska vara finansiellt bättre än leasing behöver nedan vara uppfyllt:
Uppskattat slutvärde är större än inköpspris minus leasing minus alternativkostnad på handpenningen plus ränta.
Glöm inte heller att 30% av räntan kommer tillbaka året efter från Skatteverket. På en sådan bil måste det bli en del.
Jag håller faktist med, för mig känns det som privatleasingen är billigare 9 av 10 gånger.
Rätt många glömmer att privatleasingen brukar inkludera försäkring, vinterdäck och service.
Jag kollar precis på en elbil som kostar 550k, leasingen kostar runt 5700 i månaden och då inkluderar priset - försäkring, vinterdäck, service och 1500mil.
Provade att räkna på samma med DNBs kalkylator, billån med restvärde. Tog en bil på 500k, månadskostnaden var 5386. Om vi då räknar med kontantinsatsen (20% / 36 månader (even med 60k tillbaka från statet)), priset på försäkring + vinterdäck blir det lätt högre än privatleasingen.
Tänk också på att om du eller någon annan orsakar en skada på bilen som inte är ansett som normalt slitage så kommer hela kalkylen för privatleasing att falla. Den som kommer att kontrollera bilen har bra öga och kommer kolla på områden som du kanske inte tänker på, så som stenskott/repor på dolda ställen, typ under fronten, kantstötningar på fälgar och däckens mönsterdjup. Har du dessutom fått stenskott i hjulhusen med påbörjan på rost ( vilket inte är omöjligt eller ovanligt) så kommer du få stå för det med.
Äger du bilen själv så tar firman in bilen mer eller mindre på ett listpris utefter modell och mil. Sen kollar dem att det inte finns några stora skador. Skillnaden i pris du får varierar väldigt lite om du har några repor eller inte.
Leasar du kommer dem syna bilen till förbannelse och ta betalt därefter
Bäst affär gör du om du säljer privat, säg att du tjänar 20 000 - 50 000kr på att sälja privat, dem 3 timmarna du då får lägga på det är ganska bra betalda timmar.
Ja jag har förstått att det finns en risk avseende hur mycket du tvingas betala för slitage. Misstänker dock att det beror lite på vem som tar emot bilen, vilket ifs inte heller är önskvärt eftersom det skapar utrymme för okända kostnader.
Jag har räknat på kostnaden att köpa mot att leasa.
Alternativkostnaden är den ränta som du hade kunnat tjäna på börsen istället för att lägga den som handpenning.
340-240, nypris mot begagnatpris om 3 år. Kollade upp siffrorna på Autouncle och bytbil, så uppskattade siffror.
28 560 kr i ränta utan amortering. Bör bli en hel del mindre ink. amortering.
Så totalkostnaden om du köper nu och säljer om 3 år är 141 560 kr enligt min grovt uppskattade kalkyl.
Absolut beror det säkert på vem som tar emot bilen. Men OM en bil blir billigare med leasing så är det väl troligt att man vill ta in den kostnaden någon annan stans, därav är de noga med att kontrollera skador. Har svårt att se att dem sysslar med välgörenhet.
Tack för input, ovärderligt för mig i min beslutsprocess. jag tror som du skriver att bättra begagnat är förmodligen billigast, jag får dock ta hänsyn till tidsaspekten med att leta efter en bra och förhoppningsvist bekymmersfri bil.