Det är så att jag har fått ett jobberbjudande som jag har svårt att tacka nej till. Erbjudandet innebär dock att vi måste införskaffa en ny bil.
I dagsläget har vi en mindre personbil men behöver en större då vi reser till släkt varannan vecka + har småbarn. Kassan är “nästan tom” då vi nyligen köpt bostadsrätt.
Funderar på att antingen köpa en begagnad men tycker de familjebilarna som finns i prisklassen (40-60 000) har gått alldeles för långt och är väldigt överprisade. Funderar därför om smidigast inte är att privatleasa en större plug in hybrid. Har ca 3 mil enkel väg till det nya jobbet. Någon som har tips på en bra familjebil i prisklassen 4-5000 kr eller annat tips på hur jag ska lösa min situation?
Har tittat på det, dock har jag verkligen ingen lust med massa reparationer, motorstopp och annat som jag tidigare har varit med om från bilar i den klassen. Tänker lite såhär, köpa bensin/dieselbil: 3000-4000 kr bränslekostnader samt däckhotell varje halvår (bor i bostadsrätt) + försäkring 600kr då blir det runt 4-5000 i månaden.
Privatleasing ny bil (mindre risk för reparationer/motorstopp), bilfirman sköter däckbyte, bränslekostnad 400-500 då den kan gå på el till kontoret där jag laddar samt hem, bil 4000-5000 + ränta på 1000-2000 så totalt 5000-7000 kr i månaden.
Känns mer värt att lägga 2000-3000 extra i månaden för att åka skönt, fräscht, slippa tänka på reparationer av alla dess slag. Eller tänker jag helt galet?
Förstår att med begagnat så kommer jag ha pengar kvar i bilen när jag byter så självklart är det billigare att köpa, men sett från ett komfortperspektiv…
Ju äldre och billigare bil du köper desto högre risk för strul, generellt.
Det jag reagerade på var att du verkade ställa alternativet “billig bil <60k” mot privatleasing. Givetvis finns det en glidande skala av mellanlösningar.
Det du bör kolla upp med privatleasing är framför allt vad som ingår. Generellt bakar leasingbolagen in räntan i avgiften men den brukar ändå vara rörlig och inte alltid helt transparent.
Skatt, försäkring och ev service ingår sällan i den utannonserade avgiften, inte däck eller däckhotell/skifte heller, eller om du vill köra mer än 1000mil/år. Så det som i annonsen kostar t ex 4999:-/mån kan sticka iväg till 7000:-/mån eller mer. Eller hur mycket som helst om du ska ha en flådig bil eller någon form av extrautrustning.