Är helt ny vad gäller tjänstebil/förmånsbil men har nu blivit erbjuden en sådan.
Preferenser
Arbetsgivare står för leasingkostnad upp till 7500kr/månad (8250kr om hel-el)?
Jag kan lägga till upp till 2000kr/månad extra - med bruttolöneavdrag
Jag blir ej kompenserad om tackar nej till förmånsbilen.
100mil/år i tjänsten får jag till
Månadslön 75k, plus ev bonusar ca 200k/år
Ålder 38år.
Behov av stor familjebil, minst kombi. Kör nästan 3000mil/år privat.
Jag tänkte byta ut vår nuvarande plugin hybrid till en bättre begagnad i prisklass 250-300k innan detta erbjudande kom.
Jag behöver inte ta en förmånsbil, men eftersom AG står för leasingkostnaden så måste väl detta vara ett väldigt förmånligt erbjudande?? Både billigare, splitterny bil, bekymmerslöst ägande med fri service o reparationer.
Hur räknar jag min faktiska kostnad? Är det ca 50% av förmånsvärdet? Så en bil med förmånsvärde 5000kr så innebär det att jag får netto ca 2500kr mindre?
Ja, det stämmer. Din lön månadsvis räknas upp med förmånsvärdet när skatten beräknas, så du skattar extra på denna del med kommunalskatt+statlig skatt. Strax över 50%. Inget annat att ta hänsyn till om ingen justering görs av lönen pga. bilen åt ena eller andra hållet.
Det är ett bra val för dig under dessa förutsättningar. Det är när det ska vara kostnadsneutralt för bolaget som det inte finns så mycket att vinna, men här står ju bolaget för extrakostnaderna.
Hade utan tvekan valt en förmånsbil med de förutsättningarna. Du kan köra förmodligen en rätt trevlig ny bil och du behöver inte privat betala för värdeminskningen av bilen privat.
Jag tycker denna sida är rätt bra för att räkna på olika fall:
Kul att du fått chansen till förmånsbil, har haft ett par stycken under mina år. Tycker att det har varit ett bra sätt att “äga”, eller åtminstånde ha tillgång till bil.
Tycker dock att förmånsbil inte alls kanske är lika förmånligt idag som tidigare, eller så är det jag som varit bortskämd tidigare…
Lite mer kring din frågeställning. Tycker absolut du ska kika på förmånsbil, om du ändå gått i tankarna kring att köpa bil privat.
Några problem som jag ser - jag TROR att leasingkostnad på 7500kr/månad kan vara svårt att jobba med. Speciellt om du är ute efter en lite mer premium (tysk) bil & plug-in hybrid. Då tror jag 7500kr/månad är tight budget.
Samma gäller nog de 8250kr för EV, kan vara i det minsta laget. Låter som att du ändå är ute efter en större bil (= dyrare).
Jag brukar räkna så att 50% av förmånsvärdet är kostnaden som slår på min nettolön. Så precis som du är inne på, om förmånsvärdet är 5000kr så brukar jag räkna med 2500kr netto på min lön (d.v.s. 2500 kr mindre i lön).
Men ett tips - surfa in på Skatteverket och testa deras verktyg för att räkna fram förmånsvärdet. För att skaffa dig en uppfattning om vad bilarna/bilen du är intresserad av kan kosta dig per månad.
Samt samla in offert för att se om den bilen ryms inom de 7500kr som du har i leasingkostnad.
Tack för alla svar! Då fick jag klarhet och det var ju som jag trodde (och hoppades)
Utama ingen är ju nu att hitta ”bästa” bilen som jag får in i den tillåtna budgeten - just nu tittar jag på Skoda enyaq iv80 som ändå verkar rätt trevlig.
Du får nog räkna med att skjuta till lite själv om du vill ha in minsta lilla tillval eller ens vinterdäck i den budgeten.
Det kan det kanske vara värt. Å andra sidan, glöm inte att ev löneavdrag kan påverka pension - kolla det.