Hur tänker man smartast om man vill byta bil var 3e år, och få lite ränta på kapitalet under tiden? Som jag förstår, säger forskningen att pengar 0-3 år skall var på bankkonto! Finns det något annat sätt att få lite bättre avkastning än bankkonto på 3 år sikt?
Man skulle ju kunna våga sig på ca 30% aktier, eller något mer, och 70% (bundet) sparkonto i 3 år. Tänker jag spontant.
10% aktier per år i sparhorisont är ju en trubbig men någorlunda rimlig tumregel.
En mer bekväm lösning är ju såklart leasing! Men jag antar att du vill äga?
(inlägg raderat av författaren)
Tack, låter bra med 30% aktier!
Som du säger 10% per sparhorisont…
Är Lysa bästa alternativet isf?
Som det känns nu, känns det bättre att äga än leasa bil p.g.a räntorna!
Det är enkelt och smidigt i alla fall
Men kom ihåg att du då inte ”ska” ligga kvar med 30% aktier hela tiden. Utan skifta ner mot 20%/10%/0% aktier för varje år som går. Eftersom sparhorisonten blir kortare.
Smartast om man vill vara sparsam är att hitta begagnade bilar som är nära botten av sin värdekurva. Ofta exotiska ting som inte längre är i produktion men som entusiaster börjar få intresse för.
Men detta är förstås också högst spekulativt.
Eller gäller frågan nyproducerade bilar vart tredje år? I sådant fall är det ca 50% av nypris som man får svälja som en förlust varje gång.
Det absolut smartaste är att INTE byta bil var 3:e år. Värdeminskningen (i kronor) i förhållande till inköpspriset är brutalt. Själv köpte vi en 7 år gammal bil för 13 år sedan. Värdeminskningen i kronor har i stort sett avstannat.
Tack, helt rätt & gå ner från 30/20/10 o.s.v
Tack för svar, jag försöker hitta en 2-3 år gammal bil som sjunkit det mesta från nybilsförsäljningen ca var 3e år! Behöver ha en bra bil jag kan ”lita” på i tjänsten!
OM jag skulle byta till ny bil vart 3dje år så skulle jag låna eller leasa.
Är bara att hitta en bil med en månadskostnad som man orkar med och sedan låta den löpa tills nästa byte då man skaffar sig en annan månadskostnad.
Sjukt tråkigt att spara till nästa bil om man byter ofta.
Kan hålla med dig Filip & riktigt tråkigt att förlora pengar på bilen!
Min utmaning är att jag aldrig riktigt vet om jag kör 2500 eller 3500 mil per år, gör det svårt att hitta den form av bil med 4-hjuls drift o.s.v jag önskar…
Ja bilar är förlustaffärer hur man än vrider och vänder på det. Om man dessutom vill ha fyrhjulsdrift och tror sig behöva en ny bil så blir det ännu dyrare.
Om du köper bil så behöver du ju i och inte strikt byta med ett visst intervall. Ha pengarna i aktiefonder och dra ut på intervallet om de gått dåligt eller köp lite finare bil än planerat om det gått bra.
Själv har jag ägt mina bilar så länge de funkat bra och uppfyller mina behov. Har slutat med att jag bytt var tionde år…
Många här tycks anta att trådskaparen vill ha NY bil vart 3e år. Det som gäller är ett byte till en begagnad (ca 3 år gammal) vart 3e år.
Stämmer bra!
Kommer aldrig köpa en helt ny bil privat…
Tack för bra kommentarer!
Får nog känna mig träffad som en av dessa “många” i Loppis kommentar.
Får krypa till korset och erkänna att jag antagit NY bil vart tredje år. Kanske läst slarvig eller så är jag bara allmänt sämst, vem vet.
Men jag håller med i resonemanget HasseC för.
Det är förmodligen sjukt onödigt att köpa en ca 3 år gammal bil för att sedan byta ungefär vart tredje år.
En tre år gammal bil bör vara tillförlitlig i bra mycket mer än 3 år om du sköter den enligt serviceboken och under förutsättningen att livsförhpllandena inte ändras radikalt.
Sedan framgår det inte heller hur ts användning ser ut. Körda mil per år är ju betydligt viktigare än antalet år. Vi kör c:a tusen mil per år och har därmed inte behov av att byta ofta.
Jag kör mellan 2500-3500 mil per år!
Blir ganska snabbt en hel del mil…
Vår Kia ev6 kostar 15kr/mil för övermilen. Kör man så mycket att det krävs fler servicar än beräknat så får man bekosta dem med. Det behöver alltså inte bli dyrt med leasing för att du kör många mil. Andrahandsvärdet på en köpt bil minskar ju också med alla extra mil.
Jag hade definitivt kontaktat @Skogstomten för en ordentlig beräkning i ditt fall!
Tack för tipset, det skall jag absolut göra!