Bil för 150k, hur tänka vid vid köp (finansiering)?

Gör ett nytt inlägg då dessa frågor skiljer sig från bilmärkestråden.

Jag har nu fastnat på detaljer kring finansiering och blir snurrig av alla olika val och parametrar.

Bakgrund:
Bilen ska kosta ca 150k, och ska ägas i minst 5 år. Miltal max 3000 mil.
Min körsträcka: 1500mil/år med förbrukning 5,7l/mil.

Jag kan lägga 120k kontant. Kan lägga allt kontant om jag löser lite fonder/aktier men är det en bra idé?

Vid billån erbjuds ofta rabatt på serviceavtal och försäkring. Ett relevant exempel jag fick ger rabatt på 50kr/mån på serviceavtal och på försäkringen ca 200kr/mån i 12 månader.

Men låneräntan är ju runt 7%, och effektiv ränta upp till 11% beroende på kontantinsats och lånetid. Utöver detta finns valet av restvärde. Hur ska jag tänka med alla parametrar för att få ett så förmånligt bilägande som möjligt? Att göra egen service för att spara pengar inte är ett alternativ.

Och till sist, går det att pruta på en relativt populär bil i denna kategori? Det dyker upp nya objekt regelbundet, men jag tror också att de säljs hyfsat enkelt, även om det kanske är lite segt just precis nu. Ingen handlare jag pratat med verkar sugen på att skicka med vinterdäck, vad kan man istället försöka pruta på?

Med så hög ränta så är det klart bäst att betala allt direkt.

4 gillningar

Varför måste den kosta ca 150k?

2 gillningar

Räkna på totalkostnad istället, en Tesla Model Y kostar nu 539000:- men du slipper service, du slipper tanka, 360:- i skatt. Inte säkert det blir dyrare än att köpa en begagnad fossilbil.

Den kostar alltså 400k extra, vilket medför 400k i lån som man på något sätt ska tjäna in…

Läste i en annan tråd att Tesla verkar slita ut mer däck och ha en väldigt dyr försäkring, och ja du slipper tanka bensin eller diesel men istället måste du tanka el som är så billig just nu.

Jag sitter lite i samma sits och väljer att vänta 6mån extra för spara ihop det sista och att slippa att låna eller sälja av aktier.

Har inte mega koll på låneräntan för bil, men jag räknar med en överhängande risk att den stiger ännu mer i samband med Riksbankens troliga höjning i februari.

Jag tycker att det känns som sämsta tajmingen att sälja av aktier/fonder just nu också.

Har du tid att vänta skulle jag rekomendera att spara ihop sista biten…

3 gillningar

Jag beskrev de förutsättningar jag har kommit fram till efter mycket efterforskning. Jag har inte möjlighet att skaffa en elbil inom de närmsta åren åtminstone. Jag måste tanka eftersom jag inte har laddmöjlighet dit jag kör.

Det är absolut ett alternativ. Jag tänker att det är ett ganska bra köpläge just nu, men om det innebär en dålig deal kan jag eventuellt vänta lite för att spara ihop rätt summa. Dock har jag tittat på bilar från 130-170k, och det lutar just nu åt någon som kosta knappt 160, men visst med lite tur på börsen och snålande närmsta månaderna skulle det kunna gå.

Köp kontant.

4 gillningar

Jag hade det på känn, att räkna på räntor i lånesammanhang är inget jag är van vid då jag idag inte har några lån, men det jag klurar på är om det går att ta lånet på minst dålig ränta och sedan betala av det för att få del av rabatter på service och försäkring.

“Ska” var nog fel ordval. Har kollat på bilar från 130 upp till 170 men de flesta intressanta objekt ligger omkring 150 med de kriterier jag har. Det är enbart därför :slight_smile:

Du slipper inte service, du kommer betala EL och om man har många mil på landsväg/motorväg kommer det vara el för 6-7 kr kwh. Det är likställt med att tanka fossilbil. Sen tar du inte kapitalkostnaderna på bilen. Prisskillnaden på säg 400tusen på 7% kalkylränta är 28000 om året, dvs 2300 i månaden. Ser du hur det inte går ihop riktigt där? Utöver det har du en oförutsägbar värdeminskning på teslan. Tesla ägare var för en vecka sedan 100 000 rikare, det är dem inte längre när de såg deras bil rasa i värde. Liknande kan ske igen.

Jag är väldigt pro elbilar och jag vill själv ha en, men har i dagsläget inte en kalkyl som ger mig den möjligheten (kör för lite, ingen egen laddplats, för lite kapital till bil om man inte ska avvika från 20% regeln)

2 gillningar

Varför 3 års regeln? Med En 5-6 år gammal bil har värdeminskningen börjat plana ut rejält, samtidigt som du får en modern bil, typ nya v60 eller dylikt.

Dessutom, med den budgeten tillsammans med ålderskravet blir det svårt att hitta bra bilar, då får man nöja sig med budgetbilar och om statistik är något att gå på brukar inte budgetalternativen vara så budget i det långa loppet.

1 gillning

Köp en bil för 120k eller spara 30k till, är mitt råd.

Hade aldrig köpt en bil som dels kostar väldigt mycket pengar i underhåll samt har en stor värdeminskning och dessutom betala ränta på skiten. Nej köp en bil kontant som du har råd med.

1 gillning

Eventuell kan min tråd hjälpa. Många i forumet rekommenderade att jag skulle amortera billånet så fort som möjligt.

1 gillning

3 eller 4 år är inte så noga så länge malus är bortplockat, men vill att den ska vara så ny som möjligt eftersom jag ska ha den i 5-10 år och vill ha en bra säkerhetsklassning. Värdeminskningen borde jag såklart bry mig om men med tanke på att jag ska äga den länge blir den ju stor oavsett. Äldre bilar brukar ha högre miltal och sämre säkerhetsklassning. Jag kollar tex på Skoda fabia som är kända för att rulla länge och vara hyfsat problemfria, det räknas nog som budgetbil men den är en av de jag kollar på, i den billigare skalan med mina kriterier.

Alla bilar kostar pengar i undehåll. En 3-4 år gammal bil borde kosta mindre än en några år äldre som gått dubbelt så långt? Men jag hör majoriteten här, kanske borde jag sitta still i båten och spara in den sista delen för att slippa låna en del. Tänkte mest om jag skulle kunna göra nån deal om jag tar längre lånetid ( = lägre ränta) än jag behöver och sedan under tiden skyndar mig att spara ihop sista delen och då vinner billigare försäkring och serviceavtal på det.

Istället för att sälja dina fonder kan du belåna dem hos Nordnet för typ 2 % ränta och ta ut 20 000 kr. Bättre än 7 %

Jag har mitt sparande hos Avanza, men de kanske har nån liknande deal? Får kolla upp det!

Angående att få ut fördelarna med lånet köpte vi en bil för ett år sedan med den dealen, samt fri amortering. Vi belånade hela bilen och betalade av allt första månaden. Halva priset på försäkringen i ett år samt förlängd borde vagn och motor-garanti.

Tycker också man borde fråga sig hur snabbt man kan betala av sitt lån. Ett lån på 30k med 7% ränta som du betalar av på ett år blir inte många kronor i ränta. Men, kan du vänta ett år och spara ihop är det såklart bättre…

3 gillningar