Hej
Jag har en fundering jag behöver hjälp med inför ett stundande bilköp.
Jag planerar inom kort att köpa en KIA EV3.
Antingen betalar jag 419900kr kontant eller så finansierar jag köpet med KIA Finans (se nedan).
Hur tycker du jag ska göra?
"Från 2 895 kr/mån Billån med restvärde inkl. serviceavtal
Räntan är rörlig och f.n. 7,95% (effektiv ränta 8,70%). Du betalar 2 790 kr/mån för ett lån på 275 076 kr under 36 månader med ränta på 7,95%. Du betalar en kontantinsats om 116 731 kr. Uppläggningsavgiften uppgår till 995 kr och administrationsavgiften uppgår till 59 kr/mån. Du återbetalar 339 443 kr för hela perioden. Kreditgivare är Kia Finans i samarbete med Santander Consumer Bank. Detta är ett icke bindande finansieringsförslag.
Totala månadskostnaden inkluderar Serviceavtal 105 kr"
Sen är bilen helt i Sverige och lanseras här om dryga månaden. Utöver bilen så ska jag köpa annan färg (11900) och vinterdäck (20000).
Tycker ni man ska pruta? Brukar annars pruta men det här är ju en speciell sits tänker jag…
Tycker med det verkar vara en ganska spännande bil. Tror om du kan ha lite is i magen få den till ett bättre pris inom ett år. Bara titta kias andra bilar på blocket t.ex. Oftast kan man få dem med en ganska bra rabatt.
Elbilar känns väldigt svårsålda nu för tiden, kolla in hur många Kia Niro ev som Hedin bil står med…
Nu är det här ett ekonomiforum, så jag antar att ingen kommer jubla över ekonomin i att köpa bilen på avbetalning med 8 % ränta. Men, om du köper den kontant blir det såklart snack om missad avkastning etc. Du kommer med andra ord inte bli så mycket klokare. Men du kommer ha en ny fin bil.
Säljaren brukar ofta få en kickback på finansieringen. Ofta kan de ge en del rabatt både på bilens marginaler och på kicken från finansbolaget.
Så ta ett snack med säljaren och säg att du vill ha med däck och färg som del av priset. Säg att du kan finansiera om det gör kalkylen lättare för säljaren.
Du kan alltid lösa lånet med kontanter sedan om du vill få bort räntekostnaderna.
Jag vet inte hur din likvida situation ser ut vid ett kontantköp, men du kanske kan öka på bostadslånet för att ta halva bilen cash och andra på bolånet. För att få till en bättre ränta med en viss cash buffert samt högre cashflow?
Jag läste det också så första gången, men tror avsikten är “måste du lånade med 8 % ränta har du inte råd”. Inte att man inte har råd om man ens väger mellan alternativen
Finns det fler handlare så ring runt och kolla vem som är beredd att ge dig bäst pris. Även om du kanske helst köper hos den närmaste kan det vara en idé att ha ett bättre erbjudande någon annanstans och be dem överträffa det.
Har du buffert intakt även efter bilköpet tycker jag hellre bör köpa kontant. Alternativt om det finns låneutrymme på boende (där du kanske har 3-4% ränta).
Fråga: hur menar du med buffert intakt? Totalen blir väl närmare 450000 kr, så det blir väl minst en ombalansering - med respekt för att jag inte har en aning om TS finansiella situation i stort.
Nej, jag vet lika lite jag hur TS besparingar ser ut Det jag menar på är att jag inte skulle rekommendera att tömma alla besparingar för att köpa bil för 400 tkr. Jag hade som minst velat ha bufferten intakt.