Belåna huset för pengar till bättre bil?

Hej!
Finns det NÅGON som skulle anse det ett befogat val att, låt säga, gå från 65% belåning på huset till, låt säga 85% (vilket i ett teoretiskt exempel motsvarar 300000kr)? Dessa pengar skulle direkt gå till en bättre begagnad, väl vald elbil/hybrid för vår familj på fyra att åka på äventyr i. Vi har idag en Kia som gått 27000 mil som skramlar överallt. Vi vill byta. Vi trivs inte med tanken på leasing. Vi vill ha en säker, hållbar, i drift billig bil. Vore tacksam om någon kunde dela tankar. Vi har i övrigt god ekonomi, trygg anställning, löneökning att förvänta i framtiden - däremot barn i 8-årsåldern som vill åka på äventyr med sina föräldrar nu och inte sedan :blush:

2 gillningar

Ptja, om man ska tro det du säger om övriga ekonomin så säger jag tuta och kör. Ni verkar redan ha bestämt er :wink:

Det viktiga är bara att marginaler finns i övrigt sparande på sparkonton/ISK osv, vilket det låter som. Det finns många av oss som är bekväma med permanent medelhög/hög belåning på bostaden i forumet. Se t.e.x diskussioner i Amortera inte på bostaden—det höjer din risk!

Välkommen till forat förresten :waving_hand:

3 gillningar

Hellre det än att ta ett billån. Och att spara ihop det cash tror jag inte på. Om ni har lite marginaler i övrigt ser jag inga problem med ert upplägg.

2 gillningar

Det beror ju på vad ni menar med ”god ekonomi”. Finns det ett vettigt sparkapital? Om inte, varifrån ska pengarna komma att bekosta den dyrare bilens kostnader?

Tack för svar! Gillar att du läser så klart mellan raderna - “ni verkar redan ha bestämt er”, haha! Så kan det nog vara … vad jag läser av era kommenterar gäller det att i övrigt ha en tillräckligt “bra båt” att sitta i om saker händer - ISK, övrigt spar, osv - och om så är fallet finns inga egentliga hinder med högre belåning.

Vi överlägger ett varv till! Tack!

1 gillning

Bolån (2,5-3 % ränta) är väldigt mkt bättre än leasing (ofta 6 % internränta) eller billån (6 % ränta). Det låter som ni kan spara en del pengar också på service, reparationer och kanske även bränsle.

Gör en överslagsbedömning där du väger in även bränsle, bilskatt, service/rep, bolån, värdeminskning mm så du får en tydligare bild av fördelar/nackdelar. Du kanske hamnar på en total månadskostnad på 6 K istället för 3-5 K idag vilket är bra för en mycket bättre bilupplevelse.

Gör också en bedömning av kassaflödet. Tänk även på att man kan göra lite både och. Belåna upp huset till tex 69 % så du inte får 2 % amortering och betala resten kontant (om det är ett alternativ) om du vill hålla din månadskostnad så låg som möjligt.

Vi köpte precis en bil för drygt 300 K som gått 6600 mil. Vi valde att betala av mellanskillnaden mellan den nya och gamla bilen direkt så vi sitter utan andra lån än bolån. Men det beror på att vi aldrig tar av fonderna och då är det viktigt att ha låga månadskostnader så vi kan göra vad vi vill genom det månatliga kassaflödet.

Lycka till och klart att ni ska köpa en ny bil! :raising_hands:t2:

1 gillning

Tack för handfasta råd! Tar till mig!

Befogat val är det när man gör genomtänkta beslut efter ens egna situation. Och du/ni verkar vara ansvarsfulla att båda tänka över noga och bolla med andra.

En av sakerna som gjort mig helt sålt på RT är deras predikan för livsbalans. Tiden är också en faktor.
Pengar är ett sätt att maximera livet, inte tvärtom.

Om ni inte har någon planerad renovering på huset så hade jag tagit det på huset men amorterat som ett blancolån så att ni är tillbaka på samma lånesumma när bilen behöver bytas igen.
Tänk på att du bara får värdera om huset för att beräkna bolånet var 5 år numera.

Lycka till!

2 gillningar

Även jag har tagit till mig mycket av livsbalans som del i en god ekonomi - tack för svar!

2 gillningar

Det var lite det jag menade förut med att ni redan bestämt er. Att det låter som ett genuint rikare liv för er med den här bilen :smiling_face: Men det är klart att bilar aldrig är sparbössor direkt.

Sen att just finansiera den med bolån är mer av en ekonomisk balansräknings-fråga. Jag tycker det också låter sunt för er.

1 gillning

Om du lånar på huset för att köpa bil bör du amortera i samma takt som du hade gjort om det var ett billån. Det är jättetråkigt att ta ett billån på 50år när bilen är skrot efter 10år.

Tänk även på att billån har bilen som säkerhet, om du inte betalar så tar dem bilen. Med huslån riskerar du att bli av med huset till följd av ett bilköp om du får problem att betala.

Billån är ämnat för just bilar och är egentligen inte så tokigt för ändamålet.

2 gillningar

Eller spara på tex sparkonto och fondera för underhåll, avskrivningar och inköp av en ny bil om X år.

Men ja, alla bilar har ju en totalkostnadskallyl TCO oavsett hur de finansieras. Om det så är kontantköp, billån, bolån eller leasing.

2 gillningar

En fälla är som det nämns tidigare att amorteringen/sparandet blir för lågt. En annan fälla är att du spenderar pengar som ska användas till vinstskatt dagen ni ska flytta från huset.

Sen 1:a april så kan man inte låna upp ett befintligt lån till mer än 80% belåningsgrad. :slight_smile:
Jag hade gärna tagit bolånets ränta på bilköp vs att köpa bil med billån. Tänk bara på att amortera ner “billånet” i lagom tempo på bilens livslängd och inte på husets 50åriga amorteringstakt.

1 gillning

Jag förstår nog inte punkten angående vinstskatt … menas helt enkelt att mer disponibelt kapital finns dagen då skatteverket vill ha sitt? :grinning_face_with_smiling_eyes:

20% belåning på huset för att köpa en bil låter i mesta laget tycker jag. Men visst, om ni amorterar seriöst och inte lurar er själva med jättelång löptid (max 5 år, alltså minst 5000 i månaden) så är det ett bra alternativ.

Det finns ju billigare säkra familjebilar som inte skramlar annars. Min son köpte en fin V70 för 130’ för två år sen och den går som en klocka.

Ngn som har ett bättre finansieringsalternativ?

Om vi i det fiktiva exemplet antar att familjen köper en begagnad bil för 400k (utgår från att de planerar att lägga en summa kontant också när de tar lån på 300k) så kan man få en ny Model Y för 450k med 0% ränta (rörligt) över fem år. Det skulle jag säga är svårslaget just nu.