Har fastnat i mina egna tankar gällande finansiering av bilköp.
Är ute efter en bil för runt 60-70 tusen.
Har kapitalet i cash men använder hellre dessa till fortsatta (eventuella) renoveringar i huset…eller oförutsedda utgifter för den delen.
Tanken att belåna huset för bilköp är för att slippa en högre månadsavbetalning på bilen. Min tanke är ju att billånet fördelas på samma antal år som bolånet är på. Men det fungerar kanske inte så?
Skulle man ta ett billån/privatlån så hamnar det runt 1500 kr/månad över 5 år.
Vi tänker sälja huset om cirka 3-5 år. Då har vi ju hunnit amortera en del på huset samt förhoppningsvis säljer med vinst.
Skulle vi INTE sälja huset så hade jag inte spekulerat i att belåna huset till ett bilköp.
Jag känner mig dock allt för dåligt insatt i för- och nackdelarna i denna fråga och uppskattar gärna lite hjälp att få klarhet i att ta ett vettigt beslut.
Billån/privatlån är kanske ändå bättre?!
Ett lån med lägre ränta är alltid bättre än ett lån med högre ränta. Se till att du har råd med nästa boende när du sålt huset bara, eftersom du tar från pengarna du får från försäljningen.
Spontant känns det mycket mer relevant /rätt att ta bolån för renovering i stället för till bil. Specielt i dagens marknad med sjunkande priser på hus.
Jag skulle ta cashen och köpa bil med dom innan värdet urholkas för mycket pga inflation och sen utöka bolån (om nödvändigt/mögligt ) vid större renovering.
Om du har bestämmt dig att köpa bil oavsett så är det bättre med lägsta möjliga ränta,då kan du ju amortera ner lånet fortare varför skänka ränta till ett finansinstitut jag skulle aldrig låna ett separat lån till bilen om jag hade utrymme att utöka bolånet
Har du kontanter använd dom allt du inte betalar i ränta är ju pengar i fickan sedan fortsätter du spara kanske lika mycket som du inte betalar i ränta
Vi lånade på huset för bilköp men minns att banken inte ville låna ut små belopp. Tror dom krävde 100kkr i utökat lån för att besvära sig med administrationen.
Du vill alltid ha en buffert med lättillgängliga pengar när du behöver det, så nolla inte den bufferten på ett köp som detta som du kan planera. Där behöver du avgöra hur stor bufferten behöver vara, tror de nämnde typ tre månadslöner i podden.
Räntan på fordonslån är i regel högre än bolån. Därefter är det enkel matte, låna bara om räntan är lägre än avkastningen du får från de pengar du i så fall slipper ta från. Då sparar/tjänar du mest.
Som nämnt ovan så kan det vara svårt att få ut det relativt låga beloppet vilket gör att du kanske måste låna onödigt mycket, så slå på miniräknaren vad effektiva räntan blir, du kanske kan investera de resterande pengarna så de betalar av sin egen ränta.
Det brukar vara minst 100k man ska låna, dessutom kan man åka på kostnader för pantbrev osv. Du får räkna på det. Du kan ju betala kontant och ta lån för renovering senare. Allt är samma pengar i slutändan…
Högre ränta en kort tid eller en aning lägre i 30 år?
Vet inte vad som är billigast…
Kanske 2-3 bilar på sikt i bolånet?
Många glömmer bort tid och ränta och det ser vi nu.
Man måste ju inte betala tillbaka ett huslån, eller del av ett huslån, på 30 år. Men det är ju en annan fråga. Lägre ränta är fortfarande bättre än högre.