Hej! Jag är ny här och har försökt söka om denna fråga eventuellt har ställts tidigare men jag fann ingen tråd. Har jag missat så ber jag om ursäkt i förväg ^^
Min fundering handlar om finansiering av ett nybilsköp. Jag har beställt en ny bil som kommer levereras om 1 månad. Bilen kostar ca: 680 000kr och jag har möjlighet att betala hela bilen kontant om jag säljer av endel av mina fonder och aktier (Det är ca: 1/3 av mitt totala sparkapital om jag inte räknar med fysiska tillgångar).
Alternativt tänker jag att det kanske kan vara vettigt att låna en del av beloppet (typ 250- 300 000kr under 7år)? Räntan jag isåfall ska betala på lånet är i skrivande stund ca: 6-6,5% och det kanske är rimligt att anta att den årliga avkastningen på börsen kan komma att överstiga låneräntan från nuvarande nedtrycka aktiekurser under kommande 7års period? Jag har en fortsatt lång sparhorisont då jag är 33 år.
Dock vore det ju samtidigt väldigt lyxigt att slippa en återkommande månadskostnad på nästan 4000kr per månad men frågan är om det är värt det
Vore tacksam att få höra några av era synpunkter!
Hade jag varit på g köpa en bil för 680 tkr och låna till 6% ränta för den hade jag hellre sålt av fonder och betalt med dessa pengar.
Om du vid köpet (för ett tag sedan) hade räknat med lägre ränta på billånet och tycker det tar emot att plocka av fonderna är det kanske värt att räkna på en bil som kostar mindre. Bilfirman kanske har X antal på kö som skulle vilja köpa.
Även om jag håller med ovan så är det värt att beakta att lånet är avdragsgillt, så du får tillbaka 30% på skatten upp till 100k eller 21% på totala räntekostnaden.
Ja det ska ju sägas att vid tidpunkten jag beställde bilen (före sommaren) så var räntan inte alls lika hög så det har ju inte varit perfekt timing att köpa ny bil nu det måste jag tyvärr säga haha! Men skulle jag vilja dra mig ur så är det inga problem för bilfirman att sälja den till någon annan som det ser ut nu med leveranstider på nya bilar.
Jag är kluven men även om man tar lån på en viss del av kostnaden så kan man ju ångra sig och betala av hela lånet i en klumpsumma utan extra avgifter.
En idé som du själv var inne på är ju ta hälften i lån och betala hälften.
Du har ju ett restvärde på bilen när du betalt av lånen. Lite som mental bokföring.