Hejsan skapade precis ett konto här och gjorde det för att jag vill få ett slut på konversationen mellan mig och min frun angående hur vi ska göra med vårt billån och fondsparpengar.
Vi har idag ett privatlån (bilån) på 180.000kr kvar att betala + ränta som är betalt om 4,5 år. Just nu är räntan på 7,2%, som har stigit från 4,7% för 1,5 år sen. Har idag ca 80.000kr på fonder som är ett långsiktigt sparande (5-10år). Och då är frågan hur hade ni gjort, sålt av allt/hälften för att betala av lånet för att på så sett betala mindre ränta. Eller haft kvar dem pengarna i fonder för att det ökar snabbare då?
Hej och välkommen till forumet!
Jag hade betalat av det du kan med sparkapitalet på direkten. 7,2% är ungefär den avkastningen man kan vänta sig årligen på flera års sikt på aktiemarknaden. På några års sikt finns det ingenting som hindrar aktier från att ligga minus medan du betalar 7,2% ränta på lånet!
Det är så att säga en väldigt bra riskfri “avkastning”. Även om det inte är avkastning per se att undvika räntekostnader, men jag hoppas du fattar ![]()
Är de 80 000 kronorna er buffert för övriga kostnader så hade jag inte tagit dom till bilen. För om krisen inträffar så är det enklare att ha pengar på kontot än att börja jaga nytt lån eller kredit på något annat.
Men om pengarna är avsedda för att betala bilen och ni har ett annat buffertkonto, så skulle jag betala av så mycket som möjligt.
Ett alternativ kan ju också vara att sälja bilen, bli av med lånet och och köpa en bil kontant? Då har ni ju bil och inget lån med hög ränta 

Vi har en buffert för oplanerade händelser så där är det lungt. Utan det är mer en tanke hur man bäst effektiviser sparandet/avkastningen dem närmsta åren. Sälja bilen kommer inte på frågan då vi köpte den för att 1,5 år sen och köpa en billigare bil är inget alternativ enligt frugan (Volvo V60 -2019) Om inte det är en V90 eller en XC90 men dem kostar ännu mer…
Precis som @Saihtam säger så är ger fonderna en prognos på 7% medan lånet är en garanti på 7%. För att det ska löna sig måste du överstiga 7% vilket inte är någon garanti alls (se bara på förra året).
Jag hade sålt av alla fonder och betalat av på billånet. Alla besparingar som jag sedan får över hade jag fortsatt betala av på lånet. 7.2% är väldigt högt på ett lån.
Håller med ovanstående. 100% betala av lånet först innan ni sätter något mer i fonder. Man skulle kunna tänka sig att ha ett litet månadssparande i fonder bara för att ha vanan inne, men huvudsakliga andelen bör gå till att betala av det dyra lånet.
Värt att notera är att det fortsatt finns ett ränteavdrag som ändrar förutsättningarna lite. Rekommendationen om att betala av lånet så snart som möjligt kan ju dock ligga kvar 
Sälj alla fonderna direkt och betala av på billånet men se till att ni har kvar en liten kontantbuffert om ni inte redan har det. Ni kan börja spara i fonder igen när bilen är betald. Ta inga nya lån förutom till en bostad.
Okej det låter ungefär som här hemma (vi har en xc60). 
Det handlar om hur mycket risk ni vill ta, säkraste vägen är ju precis som alla skriver, betala av lånet först. Men det finns en annan sida också. Har ni tillräckligt med pengar in för att kunna fortsätta att betala räntan även om det går över 10%? För efter regn kommer solsken även på börsen, sen om vändningen kommer 2023 eller 2029 har jag ingen aning om men när det sker så kommer vara bra uppgångar. Då vill man inte vara utanför börsen. Och med ränteavdraget så får ni ju tillbaka en del av räntan. Men den bedömningen måste ni göra.
Jag själv har både billån och lån på en nyinköpt fyrhjuling. Inte för att jag måste, utan just för att höja risken. Kortfattat resonerar jag
Jag är 34år tjänar bra, samma med frun. Vi sparar c:a 15000kr i månaden och vi har kommit över första miljonen i kapital investerat. Alla stora utgifter har vi tagit så vi har hus, bil och barn. Så med tanke på ålder, inkomst, kapital så kan jag höja risken. Men det viktiga är att ni måste vara överens om hur mycket risk ni ska ta. Betalar ni av 80k så går månadsräntan ner c:a 500kr. Hade det varit jag så vete katten om jag hade raderat ett långsiktigt sparande på 80000kr för 500kr i månaden. Nej jag hade nog inte betalat av lånet, även om det höjer risken och kanske ett beslut baserat på känsla. 
Betala av lånet så fort som möjligt.