Hej!
Har en fråga som jag klurar på. Jag kommer troligtvis ta en utdelning från mitt företag som genererar ca 120’ efter skatt. Jag har ett dåligt privatlån(6%) på en husbil ca 180’, värd ca 300’, som vi troligtvis ska sälja inom 1 år.
Skulle ni beta av lånet eller investera 120’ (indexfonder)då vi som sagt ändå planerar sälja husbilen?
Att betala av ett lån med ränta 6% är ekonomiskt ekvivalent med att sätta in pengar på ett sparkonto med ränta 6%. Få personer skulle tacka nej till det sparkontot.
Är lånet knutet till bilen så kan fordonet ev. ha en kreditspärr på sig. Betalar du då av lånet så ökar handlingsfriheten vid försäljning vilket skulle kunna vara fördelaktigt.
Kan inget om husbilar men med en utförd besiktning, fuktkontroll etc borde de väl gå att sälja privat om man lägger sig vasst i pris så att det lockar lekvida / handlingskraftiga köpare eller går man vanligtvis via en förmedlare?
Här håller jag inte med dig helt. Bolån har vi en ränta på 1% och låg belåningsgrad, det lilla CSN jag har är ju inte heller ränta att tala om. Så där ser jag inte vinningen just nu att trycka in amortering. Däremot på detta dåliga lån så är jag benägen att hålla med dig att det klokaste blir att betala av. Tack för input!
Det är inte omöjligt att bolåneräntan blir jättehög framöver, du tar otroligt stora risker genom att ha kvar dina lån, högre risker än du tror.
Betala av alla lån över tid.
Hur skulle det kännas om bolåneräntan gick upp till 15% och din bostad och dina fonder gick ner med 50%? Samtidigt förlorar du och eventuell partner jobbet.