Har ett företagslån på 380K SEK, rörlig ränta just nu 7,5% med kvartalsvis amortering över fem år (snart betalat av första året).
Jag funderar över olika upplägg för hur man kan/borde/inte borde hantera denna skuld. Jag förstår att det kan vara svårt att ge råd utan koll på företaget så kan väl presentera lite vad jag tror är relevant info.
Företaget är ungt. Startade nov-22.
Företaget går -hittills- plus, är verksamt inom en rel stabil bransch (hälso/sjukvård) men man är nojig att patientunderlaget ska svikta då man inte har någon historik (eller megabuffert) att luta sig tillbaka på.
Detta bokslut är vi två st anställda och vi har som tanke att ta ut lön upp till brytpunkten eller strax intill beroende på hur månaderna fram till årsskiftet ser ut.
Vi behöver egentligen inte den mängden pengar privat (även om det vore trevligt att få tillbaka en del av sitt satsade kapital via lön och kanske via återbetalning av egenutlånade pengar) och det är här vi funderar på om vi ska ta en del av den hamstrade lönen (vi har alltså inte betalat ut någon lön än detta året) och i stället betala av lånet rakt av?
Ett alternativ är att bara amortera av i planerad takt. Nånstans har jag hört att ”inflation äter upp lån” men jag kan inte redogöra för det mer än vad jag kan redogöra för varför man inte ska bada direkt efter maten. Det är något uttryck som kastas runt ibland, kanske finns det någon relevans, kanske inte…Upplys mig gärna.
Ett annat alternativ är att se om man kan ta ett billigare lån någon annanstans och betala av hela summan med det nya lånet? Vet inte hur lätt detta är som företagskund.
Lånet är så pass litet att det inte slår stenhårt på våra hittills månatliga intäkter men jag vill försöka optimera hanteringen av det.
Om det vore ett privatlån hade jag betalat av det direkt om jag hade likvida medel till det då jag inte finner >7,5% alternativavkastning någon annanstans idag. Men ska jag tänka likadant som företag? Jag har ju andra tänkta utgiftsposter också, tex lön (som tidigare nämnts) eller investeringar i utrustning som vi lurar på.
Tacksam för goda råd. Ber om ursäkt för en eventuellt spretig trådstart.
Lite tankar i ämnet
Jag tror att fem år är för kort för att det skall bli någon kännbar effekt.
Ett huslån på 30 år är en annan sak.
Min firma har lånat till liknande villkor, men jag betalar av relativt snabbt så det är en hyffsat stor del av likviderna varje månad.
Nu kommer jag oväntat att få lite sämre likviditet under okt + nov och då känns det inte alls kul för dessa slantar skall ju in “oavsett”.
Jag kommer att dra mig för att låna mer framgent.
Om ni inte behöver så mycket lön privat så hade jag övervägt att betala av mycket fortare utan att göra om avtalet. Front load:a då och då alltså. Som du säger får du 7,5% garanterad avkastning, och mindre oro för sämre tider.
380 k på 5 år blir ish 190k räntebärande över perioden, så det är väl runt 14k per år som räntan kostar förutsatt att ni har likvider till det o amorteringar under alla åren…
Man får bedöma om det är värt 14 * 5 = 70 lax.
Hm, nu när du har det uppe så skulle jag bestämma mig för vad det är värt, och sedan amortera tills du når den nivån. Därefter låta det löpa med minibetalningar och glömma bort det
Stort tack för att du hittade mitt inlägg och delar med dig av dina tankar. Du konkretiserar det fint och jag tog tillfället i akt att kolla mer på de faktiska beloppen.
Ursprungslånebeloppet var på 480K och vi har amorterat 96K i dagsläget.
Kvartalsvis amorterar vi 24K, och till det tillkommer ränta på 7,1K i dagsläget.
Kollar jag i lånekalkyler med rak amortering kommer vi i denna takt ha betalat ca 96K i ränta om ingen extra amortering görs.
När man ställer upp det på det här viset blir man motiverad att, precis som du säger, amortera ner till en viss summa och sedan låta det fasas ut så sakteliga alternativt bara betala av allt på en gång. Det blir iaf inte aktuellt att bara låta det ticka på som nu i alla fall.
96 av 480 i ränta låter inte alls kul.
Men det kan förstås vara värt att kunna göra investeringen tidigare eller alls
Jag trodde att de flesta sådana lån var annuitetslån.
Oavsett kan de inte neka en större avbetalning