Amortera företagets lån med privata medel?

Hej!

Mitt första inlägg, Tjohoo!!

Jag har något av ett dilemma som jag brottas med för tillfället och skulle behöva ha lite input innan jag gör något förhastat. (igen…)

Bakgrund:
För tre år sedan köpte jag två hyreshus ihop med en kompis. Båda husen ligger i varsitt AB och ägs i sin tur av ett moderbolag. Vi köpte husen tillsammans för 10 milj + 3 milj. Efter ca 1,5 år köpte jag ut honom till en värdering om 12+3. Jag lånade upp en del, kunde använda pengar som bolagen tjänat in samt stoppade in ytterligare en slant själv vid utköpet. Jag har nu sålt det lilla huset för 2,6 miljoner och har försökt sälja det stora också, men utan framgång.

Ekonomin i företagen
Lån 1: Just nu 6,6 miljoner - amorterar 20800:- ränta 28300:-
Lån 2 (från utköpet): Just nu 1,6 miljoner - amorterar 4250:- ränta 6700:-
Allt är på 3-månaders ränta som just ni ligger på 5,14%. Senaste styrräntehöjningen har inte slagit igenom ännu.

Hyresintäkter på ca 925000:- och driftskostnader på ca 200000:-

Jag har knappt 700000 på kontot i moderbolaget från försäljningen av det lilla hyreshuset.
Jag har lånat in ca 2,8 milj. privat till moderbolaget.

Ekonomin privat

Obelånat hus för ca 4,5 milj.
Obelånad stuga för 2-2,5 milj.
Värdepapper för ca 13,5 milj.

Hushållets lön in är = 0:- ( Vi är väl i någon form av FIRE)
Levnadskostnader = Skulle gissa under snittet för två 40-åringar med tre barn.

Framtid
Vill bli av med hyreshuset så snart som möjligt, gärna med plus på sista raden.
Vi funderar på att bygga nytt hus vid vår stuga och i så fall sälja vårat nuvarande när det är klart.
Vi tittar också på begagnatmarknaden för att se om vi kan hitta något lämpligt. Den typen av objekt vi vill ha får man kanske ge 6-8 miljoner för häromkring.

Befintligt upplägg fungerade helt okej fram tills för två år sedan. Men nu är det inte riktigt lika roligt att vara med längre. Jag har under åren dock blivit ganska härdad i konsten att förlora pengar och har i början av min “karriär” en volatilitet som troligtvis skulle ge de flesta mardrömmar, kallsvettningar och IBS på samma gång. (Fun facts: Bästa dag +4 milj. Sämsta dag -8 milj. på en inte superstor portfölj.)

Den senaste tiden har det visat sig att min båt trots försök till ökad riskspridning inte var den bästa. Så i nuvarande omvärldsläge blir jag ju sugen på att samla ihop vad som finns kvar och hoppa ur den berömda båten ett tag och sitta på stranden med vad som finns kvar.

Men som sagt, innan jag gör något förhastat så vill jag stämma av med den samlade erfarenhetsbanken här i forumet.

Så den stora frågan

Eftersom jag inte lyckats sälja huset och få tillbaka tillräckligt av mina pengar är alltså frågeställningen jag brottas med nu om jag borde amortera av på lånen på hyreshuset genom att stoppa in mer privata medel (sälja av innehav och eventuellt låna upp det som går via avanza) för att skapa mig någon form av positivt kassaflöde och få garanterad avkastning på åtminstone de pengarna.
Nackdelarna är väl att det begränsar oss privat och att det kan bli svårt att låna upp samma pengar på hyreshuset igen om det skulle behövas. Så det jag stoppar in blir väl mer eller mindre låst till den dagen jag lyckas sälja.
Jag är med på resonemangen i avsnittet om huruvida man borde amortera på bolånet eller investera på börsen. Men på kort sikt, 1-3 år känner jag ju spontant som Caroline när hon ifrågasätter det rimliga i att räkna med en avkastning på börsen på 7-10 % när det känns som att hela samhället håller på att braka samman.

Men det är här jag har lite svårt att tänka klart och behöver hjälp. Om jag skulle låna in mer tänker jag att det finns några olika alternativ på hur man gör sedan och att det i sin tur får lite olika konsekvenser.
Aspekter jag tänker på utan inbördes ordning:
*Slipper skatta på ISK på allt jag flyttar ut därifrån.
*Slipper betala ränta på varenda krona jag amorterar.
*Om jag betalar mindre ränta i bolaget blir det en högre vinstbeskattning. Jag kan ändå återbetala till mig själv för att få lite privat kassaflöde och som jag kan återinvestera i lämpliga indexfonder.
*Eller är det bättre att betala ut motsvarande ränta till mig själv och betala 30% i skatt på det beloppet.
*Borde jag låna upp maximalt privat på Avanzas värdepapperskredit och Avanza superbolån för att kunna dra nytta av ränteavdrag/kvittning mot inkomst av kapital?

Någon som kan utveckla kring punkterna ovan?

Ett annat alternativ jag övervägt är om jag bara ska ta och skicka iväg huset med förlust och gå vidare med mitt liv.

Jag har en bra och duktig revisor till min hjälp som har hand om ekonomin.
Men jag ställer ändå frågan här i förhoppning att få ytterligare input och för att jag ska få lite mer tid att bearbeta mina tankar utan att det kostar revisorstimmar. :slight_smile:

Om någon får intryck av att jag inte riktigt verkar ha koll på läget och tänker tanken om huruvida jag verkligen borde hålla på med hyreshus, så är det en korrekt analys. Jag är ute på tunn is och ålar mig fram för att inte gå igenom.

Det blev ett långt inlägg men förhoppningsvis inte allt för rörigt. Om någon läst hela vägen och har ytterligare frågor, så kör på så ska jag försöka förtydliga.

Väl mött och tack på förhand för eventuell input!

2 gillningar

Det här vill man ju höra slutet på :partying_face:

1 gillning

Kul att du är intresserad! Men personligen tycker jag ändå att början är mer intressant. Då gjorde jag en massa fel på rätt sätt och på 3 år lyckades jag gå från några hundra tusen i kapital till att som mest ha över 31milj på kontot.:champagne: Men sedan tappade jag över hälften av det de kommande 1,5 åren. :money_with_wings::sob:

Men det kanske är en annan historia.

1 gillning

Precis som du säger så är värdepapperskrediterna ett billigt sätt att låna pengar (i dagsläget åtminstone), speciellt om du inte nått upp till gränsbeloppet för ränteavdraget. Däremot bör du ha en säkerhetsmarginal där för att inte ramla ner till dyrare nivåer när börsen havererar.

Spontant känns det lite tveksamt att amortera på bolagets lån med privata pengar och låsa in dem där, men om du gör det tycker jag absolut du ska ta ut en skälig ränta. 30% skatt på den inkomsten är bättre än 36~% skatt på utdelning eller >50% på lön. Rent matematiskt är det rimligt att ta ett värdepapperslån på 3.5%~ (2.5%~ efter ränteavdraget) och låna ut till bolaget för ca 5% ränta (3.5% i fickan efter skatt) för “gratis” 1%.

Jag hade nog funderat på om du verkligen behöver binda upp kapital i företaget, låter som att du är i en stay-rich fas och kanske kan vara värt att minska risken? Problemet är ju om du lånar ut till företaget men inte kan sälja fastigheterna till högre belopp än alla lån…

Låter som en spännande resa du gjort, kul att det gick bra till slut!

Tack för input!

Om jag tar ut ränta och betalar 30% skatt på det beloppet borde det väl ge mer till staten och mindre mindre i fickan till slut än om jag inte tar ut någon ränta och bolaget betalar vinstskatt på 20,6% och sedan kan jag återbetala av de pengarna jag lånat in. Alltså inte utdelning. Eller finns där andra faktorer som jag missar? Påverkar det något längre fram?

En sak jag funderade på igår är att nu har jag ju fortfarande en någorlunda avkastning på det egna kapitalet, även om det bara är amorteringen som blir över.
Men ju mer jag pytsar in själv desto lägre blir väl den? Då borde det väl egentligen vara en no-brainer att inte stoppa in mer privata medel?
(Det här grejer jag känner att jag borde ha bättre koll på🙈, så jag tar gärna emot mer input.)

Så egentligen borde jag kanske återbetala de 700k till mig själv för att behålla en högre avkastning på eget kapital i bolaget och istället sätta pengarna på räntekonto för att på så sätt minska risken? Eller tänker jag tokigt då?

Jag har dålig koll på hur ränteavdragen på lån funkar också. Men hur blir det om jag skulle låna t.ex. 1milj till 4% ränta (avanza superbolån+ värdepapperskredit) och sätta på räntekonto till 4% ränta. Tjänar jag något på det? :exploding_head:

Eftersom det är ett AB kan du (privatperson) ge ditt AB ett lån, förutsatt att det är till marknadsmässig ränta. Du får inte ge pengar till ditt ditt AB. Det hade varit lättare om det varit en enskild firma, men med ett AB är din privatekonomi helt skiljd från företagets.

Du bestämmer då villkoren (så länge det är till marknadsmässig ränta) vad gäller återbetalningen. Vill du ge ditt företag amorteringsfrihet i ett år kan du göra det. När den ekonomiska situationen förbättras och dina fastigheter börjar tjäna pengar kan du ta tillbaka dina pengar från ditt AB. Då amorterar ditt AB till dig.

Du får förstås privat betala skatt på kapitalöverskottet från räntan. Om du har en revisor, och vill följa denna planen, så prata med hen så att allt blir korrekt. Du vill att allt ska bli korrekt. Jag tror det är ett snyggare sätt än att pytsa in pengar i ABet.

När du återbetalar lånet får du ju inte ut något mer från bolaget än det du satte in, dvs du går ± 0 (du behöver väl inte betala tillbaka lånet med vinstskattade pengar)?

Jag tänker såhär: du lånar ut 100 kr till bolaget och bolaget betalar ut en ränta på 5% som du blir kapitalinkomstskattad på privat, dvs du får ut 3.5 kr om året.

Alternativet till att få ut pengar från bolaget är utdelning eller lön. Tar du ett de 5 kr du hade fått i ränta i utdelning istället behöver du först vinstskatta och sen skatt på utdelning, totalt ca 36% så då får du ut 3.2 kr istället. I lön får du ut ännu mindre.

Men du kanske har något annat typ av upplägg för att få ut pengar från bolaget, eller kanske inte ens bryr dig om det? :thinking:. Frågan är väl lite varför du vill amortera lånen på bolaget, är det för att bolaget behöver det för att överleva eller för att du vill få bättre avkastning?

Du tjänar inget att låna till 4% ränta och sätta på räntekonto till 4% ränta. Förvisso 30% ränteavdrag, men också 30% skatt på ränteintäkten så det blir samma.

Obs: jag har inte koll på om det finns fallgropar med dessa upplägg och nolltaxering då nolltaxering inte varit relevant för mig

Tack för synpunkter!
Uttryckte mig nog lite olyckligt när jag skrev i termer om att pytsa in pengar till företaget. Bokföringsmässigt har jag lånat ut pengar till bolaget. Men vi har inte skrivit några dokument med villkor eller annat. (Borde jag det?)

Så det jag syftade på var att låna ut mer privata medel till företaget för att förbättra ekonomin och kassaflöde där vilket i sin tur kan ge mig lite positivt kassaflöde privat tillbaka.

Finns det regler som reglerar att jag bara kan ge bolaget amorteringsfritt i ett år? Det är inget min revisor och jag pratat om.

Det jag tänkte på var att om jag lånar ut mer pengar till bolaget så att jag kan lösa lånen till banken och samtidigt inte tar ut någon ränta privat, så kommer väl det beskattningsbara resultatet i bolaget att öka med motsvarande belopp och resultera i en skatt på 20,6%? Återstoden kan jag använda för att betala tillbaka lånen till mig själv.
För amorteringar är väl inte resultatpåverkande, men nedskrivningar med motsvarande belopp är?

Jo, målet var ju att få ut lite pengar från bolaget, men som det är nu blir det inte mycket över.
Nu känns det som att jag förlorar pengar på alla håll. Ökande skatt på ISK, en portfölj som krymper för var dag. Räntekostnader som drar iväg.

Då tänkte jag att jag kunde strypa blödflödet genom att sälja av privat och låna ut pengarna till bolaget istället.

I viss mån handlar det kanske om försök till marknadstajming. Att kunna få 5-6 procent ganska riskfritt de kommande två åren känns bättre än att att ha motsvarande summa på börsen i nuvarande omvärldsläge.

Jag skulle kanske kunna sälja hyreshuset med en total förlust på 1-2 miljoner. Men det känns lite tråkigt, så då vill jag försöka få tillbaka så mycket som möjligt så snabbt det går.

Får ursäkt ifall det blir rörigt och är svårt att följa hur jag tänker, men det är ungefär så det snurrar i mitt huvud. En massa olika tankar som jag inte lyckas samla ihop till en konkret plan pga. bristande kunskap.
Bokföring och jag klaffar inte riktigt 100 ännu.

Du måste alltid hålla bokföringen i ordning. Risken är annars att revisorn inte rekommenderar dig ansvarsfrihet för företagsledningen, och då blir det ju problem i årsbokslutet. Mitt råd är väl att prata med revisorn (om du inte har bokföringskonsult, annars räcker väl det). Skatteverket kan kräva dokumentation för utlåningen.

Jag har en firma som sköter all bokföring och gör årsbokslutet åt mig. Men det är min förmåga att förstå bokföring och allt däromkring som brister.
Ska prata med honom om dokumentation kring lånen nästa gång vi ses.
Tack!

Jag har sett ett stort antal lån till AB, där aktiebolaget inte betalar marknadsmässig ränta. Bolagen har de facto inte betalat någon ränta alls.

Stämmer verkligen din uppgift?

Ja, min uppgift stämmer. Om det trots det förekommer någonstans, till och med i en stor omfattning, så riskerar den som slarvar att dömas till böter.

En överränta är ju en sak då det kan räknas som t.ex förtäckt utdelning, men har svårt att se att man får böter för en för låg ränta…

Skatteverket och domstolarna har definierat det hela som “marknadsmässig ränta” utan att använda ordet överränta, och där får jag väl anse mig vara nöjd. Jag har inget intresse att komma i en diskussion med skatteverkets jurister om rättsläget och se om jag kommer någon vart med dem med tanke på ordvalet i domarna och lagstiftningen. Jag kanske saknar den äventyrslusten. :slight_smile:

Nej. Det något kryptiska svaret innebär inte att man måste ta ränta. Det imnebär i stället att man inte får ta ut en för hög ränta.

Så här kan det se ut i verkligheten: Ett bolaget går dåligt, men ägaren vill ändå inte lägga ner bolaget.

Ägaren lånar därför ut pengar till bolaget. Bolaget har inte råd att betala någon ränta. Då betalas heller ingen ränta. Givetvis uppstår inga konsekvenser gentemot Skatteverket. Bolagets revisor har heller inga synpunkter på grund av detta.

Gå gärna in och titta på Skatteverkets hemsida: Förmåner och ränta från fåmansföretag. Där står inget om att långivaren måste ta ut någon ränta, bara att räntan inte får överstiga en marknadsmäsdig ränta.

3 gillningar

Har du några domar att hänvisa till där någon är dömd för att inte ha tagit ut ränta. Min redovisningsbyrå hade inga invändningar mot att jag ej tog ut ränta då jag lånade ut pengar till mitt AB.

1 gillning

Du kan sova lugnt…