Hej!
Mitt första inlägg, Tjohoo!!
Jag har något av ett dilemma som jag brottas med för tillfället och skulle behöva ha lite input innan jag gör något förhastat. (igen…)
Bakgrund:
För tre år sedan köpte jag två hyreshus ihop med en kompis. Båda husen ligger i varsitt AB och ägs i sin tur av ett moderbolag. Vi köpte husen tillsammans för 10 milj + 3 milj. Efter ca 1,5 år köpte jag ut honom till en värdering om 12+3. Jag lånade upp en del, kunde använda pengar som bolagen tjänat in samt stoppade in ytterligare en slant själv vid utköpet. Jag har nu sålt det lilla huset för 2,6 miljoner och har försökt sälja det stora också, men utan framgång.
Ekonomin i företagen
Lån 1: Just nu 6,6 miljoner - amorterar 20800:- ränta 28300:-
Lån 2 (från utköpet): Just nu 1,6 miljoner - amorterar 4250:- ränta 6700:-
Allt är på 3-månaders ränta som just ni ligger på 5,14%. Senaste styrräntehöjningen har inte slagit igenom ännu.
Hyresintäkter på ca 925000:- och driftskostnader på ca 200000:-
Jag har knappt 700000 på kontot i moderbolaget från försäljningen av det lilla hyreshuset.
Jag har lånat in ca 2,8 milj. privat till moderbolaget.
Ekonomin privat
Obelånat hus för ca 4,5 milj.
Obelånad stuga för 2-2,5 milj.
Värdepapper för ca 13,5 milj.
Hushållets lön in är = 0:- ( Vi är väl i någon form av FIRE)
Levnadskostnader = Skulle gissa under snittet för två 40-åringar med tre barn.
Framtid
Vill bli av med hyreshuset så snart som möjligt, gärna med plus på sista raden.
Vi funderar på att bygga nytt hus vid vår stuga och i så fall sälja vårat nuvarande när det är klart.
Vi tittar också på begagnatmarknaden för att se om vi kan hitta något lämpligt. Den typen av objekt vi vill ha får man kanske ge 6-8 miljoner för häromkring.
Befintligt upplägg fungerade helt okej fram tills för två år sedan. Men nu är det inte riktigt lika roligt att vara med längre. Jag har under åren dock blivit ganska härdad i konsten att förlora pengar och har i början av min “karriär” en volatilitet som troligtvis skulle ge de flesta mardrömmar, kallsvettningar och IBS på samma gång. (Fun facts: Bästa dag +4 milj. Sämsta dag -8 milj. på en inte superstor portfölj.)
Den senaste tiden har det visat sig att min båt trots försök till ökad riskspridning inte var den bästa. Så i nuvarande omvärldsläge blir jag ju sugen på att samla ihop vad som finns kvar och hoppa ur den berömda båten ett tag och sitta på stranden med vad som finns kvar.
Men som sagt, innan jag gör något förhastat så vill jag stämma av med den samlade erfarenhetsbanken här i forumet.
Så den stora frågan
Eftersom jag inte lyckats sälja huset och få tillbaka tillräckligt av mina pengar är alltså frågeställningen jag brottas med nu om jag borde amortera av på lånen på hyreshuset genom att stoppa in mer privata medel (sälja av innehav och eventuellt låna upp det som går via avanza) för att skapa mig någon form av positivt kassaflöde och få garanterad avkastning på åtminstone de pengarna.
Nackdelarna är väl att det begränsar oss privat och att det kan bli svårt att låna upp samma pengar på hyreshuset igen om det skulle behövas. Så det jag stoppar in blir väl mer eller mindre låst till den dagen jag lyckas sälja.
Jag är med på resonemangen i avsnittet om huruvida man borde amortera på bolånet eller investera på börsen. Men på kort sikt, 1-3 år känner jag ju spontant som Caroline när hon ifrågasätter det rimliga i att räkna med en avkastning på börsen på 7-10 % när det känns som att hela samhället håller på att braka samman.
Men det är här jag har lite svårt att tänka klart och behöver hjälp. Om jag skulle låna in mer tänker jag att det finns några olika alternativ på hur man gör sedan och att det i sin tur får lite olika konsekvenser.
Aspekter jag tänker på utan inbördes ordning:
*Slipper skatta på ISK på allt jag flyttar ut därifrån.
*Slipper betala ränta på varenda krona jag amorterar.
*Om jag betalar mindre ränta i bolaget blir det en högre vinstbeskattning. Jag kan ändå återbetala till mig själv för att få lite privat kassaflöde och som jag kan återinvestera i lämpliga indexfonder.
*Eller är det bättre att betala ut motsvarande ränta till mig själv och betala 30% i skatt på det beloppet.
*Borde jag låna upp maximalt privat på Avanzas värdepapperskredit och Avanza superbolån för att kunna dra nytta av ränteavdrag/kvittning mot inkomst av kapital?
Någon som kan utveckla kring punkterna ovan?
Ett annat alternativ jag övervägt är om jag bara ska ta och skicka iväg huset med förlust och gå vidare med mitt liv.
Jag har en bra och duktig revisor till min hjälp som har hand om ekonomin.
Men jag ställer ändå frågan här i förhoppning att få ytterligare input och för att jag ska få lite mer tid att bearbeta mina tankar utan att det kostar revisorstimmar.
Om någon får intryck av att jag inte riktigt verkar ha koll på läget och tänker tanken om huruvida jag verkligen borde hålla på med hyreshus, så är det en korrekt analys. Jag är ute på tunn is och ålar mig fram för att inte gå igenom.
Det blev ett långt inlägg men förhoppningsvis inte allt för rörigt. Om någon läst hela vägen och har ytterligare frågor, så kör på så ska jag försöka förtydliga.
Väl mött och tack på förhand för eventuell input!