Bli delägare i bolaget jag arbetar på genom att utöka bolånet?

Hej alla,

Jag har fått erbjudande från min arbetsgivare om att bli delägare om ca 4-6% på bolaget.

Jag skulle få köpa in mig till en värdering av 15 msek.

Företaget finns i Malmö och omsatte 2020 ca 12 miljoner. (Visst tapp pga corona).

Företaget är inom tech branschen (B2B SaaS) och har funnits i 8 år, växer just nu med 14% per år.

EBITDA ca 15%.

Ungefär 90% av omsättningen består av ARR (prenumerationer).

Jag har två funderingar,

Ett) Är detta en bra investering?

Två) Jag har ca 250k likvida medel (fonder & aktier) som jag kan finansiera köpet med, men vill ha mer än 1,6% - ska jag utöka mitt bolån för att finansiera resterande belopp? Idag har jag 50% belåningsgrad.

Min fundering är då att skapa upp ett AB (holdingbolag) - låna ut pengar till företaget och ta en ränta på lånet på 3% (som blir en långfristig skuld). Därefter köper holdingbolaget aktier i företaget.

Eventuell vinst vid försäljning i framtiden blir då skattefritt, och kan investeras på börsen - samtidigt som jag kan fortsätta plocka ut ränta för att betala bolånet.

Är detta rätt tanke?

Värt att nämna är att jag har råd att förlora alla pengar, även lånet då jag annars har en ganska bra marginal i min ekonomi (månadssparar ca 8k/mån just nu i fonder).

Har vid olika tillfällen fått samma möjlighet att köpa in eller vara med i uppstart av olika verksamheter, värdering är alltid klurigt och det är väldigt branschberoende.

Utan att vet hur stor andel av totalt ditt totala kapital som ska investeras så skulle jag lyfta ett par andra aspekt som jag i efterhand ångrat att jag inte tänkt på;

• Eftersom du redan får lön från företaget så blir risken rätt koncentrerad om du väljer att även investera
  • Upprätta ett aktieägaravtal med hjälp av en jurist som kan hjälpa dig att se över delar om t ex tvister
  • Om du är gift se till att innehavet i firman blir enskild egendom så att det inte uppstår problem vid en skilsmässa

När det gäller skattefrågan så finns det numer även möjlighet att lyfta in onoterade innehav i en KF struktur, mer info hos Nordnet erbjuder genom ett partnerskap med Kaptena. Kan vara ett bra alternativ till att behöva underhålla en AB för innehavet.

Lycka till! :+1:

Jag skulle alltid försöka förhandla priset, försöka koppla det till prestation eller optioner utöver engångsköpet. Det är ofta bara en förhandlingsfråga. :slight_smile:

Vidare så är det inget som slår den här typen av affärer om de går genom. Däremot blir de ofta värda 0 eller att man blir låst då ingen vill köpa aktierna. Så lite beroende på ålder etc, skulle jag överväga det. Det sista perspektivet är ju att det här är också ofta ett klassiskt sätt att “låsa upp viktiga anställda” utan att betala dem själv.

När det gäller skattefrågan så finns det numer även möjlighet att lyfta in onoterade innehav i en KF struktur, mer info hos Nordnet erbjuder genom ett partnerskap med Kaptena. Kan vara ett bra alternativ till att behöva underhålla en AB för innehavet.>>

Nä det kommer inte fungera då hen kommer äga 4% eller mer. Då är man kvalificerad ägare av småbolag, då gäller tyvärr 3:12 reglerna. Vilket inte behöver vara ett tyvärr ifall de börjar dela ut pengar :slight_smile:

Om vi leker med siffror och antar att du belånar ditt hem med ytterligare 500’ kr och lånar ut till bolaget för 3% ränta. Då blir ränteintäkten från lånet 15’ kr. Från den summan dras skatt på kapitalinkomst á 30% dvs 5’ kr. Kvar har du en ränteintäkt på 10’ kr.

Eftersom du belånat hemmet med 500’ betalar du en ränta på (idag) ca 1,2% dvs 6’ kr. Efter ränteavdrag blir det 4’ kr. Än så länge gör du alltså en vinst på 6’ kr.

MEN ditt lån (på mer än 50% av bostadens värde) utlöser amorteringskrav på 1% årligen av det TOTALA bolånet (som förvisso kan betraktas som sparande). Hur ser resultatet ut då? :slight_smile: Dessutom behöver du kanske hjälp att upprätta bolaget, hjälp med bokföring etc etc…

Klurigt, hade ju varit smidigt att kunna ha ägandet i en KF annars. :slight_smile:

Hej, tack för svar! :grinning:

Jag skulle säga att företaget som sådant är ganska säkert, funnits i flera år och har en stabil ARR med en låg churn (produkten får kunder att stanna länge).

Den enda risken jag ser är väl risken att vara inlåst (att ingen annan vill köpa om man skulle vilja sälja).

Jag är 25 år, har redan en bostadsrätt.

1 gillning

Amorteringen skulle vara ca 20k/år vid 1%.

Så ja, det hade varit en minusaffär, men mindre av en minusaffär än att bara ta lånet och sedan köpa aktier.

Min fundering är dock att även slippa kapitalinkomst-skatten (30% ränteintäkten) genom att inte betala ut ränta utan att ha det som en skuld från bolaget till mig.

När det är dags att plocka ut pengarna så är det först skulden som betalas tillbaka (skattefritt då det kvittas mot bolagsskatten). Men det kanske inte funkar?

1 gillning

När ditt holdingbolag säljer aktierna blir vinsten skattefri (om du säljer för högre pris än inköp dvs) i bolaget. Då kan du betala tillbaka skulden till dig privat. Men resterande summa är ju fortfarande bolagets och kommer beskattas OM du lyfter ut dom ur bolaget (antingen som aktieutdelning eller lön). I slutändan kanske du inte kommer mycket lägre än om du skattat privat på vinsten?
Eller missförstod jag dig? :slight_smile:

1 gillning