Hej,
Har sedan gammalt skulder (totalt 386’000kr) hos diverse banker med en snittränta på 11% - ska i augusti ta del av en facklig förmån och lägga om 350’000kr av dessa till 8% ränta via Swedbank förmånslån. i dagsläget amorterar jag 2’000kr och betalar ränta 4’000kr per månad.
Nu har något väldigt positivt hänt detta året då jag via Egen firma sidan om ett heltidsjobb lyckats till dags datum göra 100’000kr i vinst i min EF. En stor händelse under sista halvåret kommer troligtvis göra så att vinsten istället blir runt 1 milj. Så nu börjar tankarna att snurra för att optimera min situation… möjligheterna är många och tankarna går ungefär såhär. Ska jag:
Låta allt ligga kvar i en enskild firma och göra ett överskott på 1 milj, blir inte skatten extremt hög då? Med ett jobb som ger 400’000 före skatt per år så blir det ju runt 1,4 milj i inkomst. Låter som att jag inte får behålla en särskillt hög andel av detta. Tanken med det är i så fall att betala av de båda blankolånen.
Investera i någon fastighet i slutet av året för att " bli av med pengarna" och istället få en passiv inkomst till verksamheten.
Ombilda till aktiebolag och investera i en fastighet eller bolag i kategorin jag har verksamhet inom. I annat fall acceptera vinstskatten på 20% för AB.
En sidonot är att vi även köpt radhus(med låg hyresavgift) där jag behöver lägga 70’000kr i kontantinsats från verksamheten till familjens nya bostad.
Om någon kan hjälpa mig att se lite mer klart än att just nu försöka leta efter en strategi inom ett område där jag saknar erfarenhet, så blir jag väldigt glad.
Ingen expert på detta. Men spontant skulle jag göra allt jag kan för att bli kvitt de där höga lånen. Starta AB, ta ut motsvarande lånen som lön efter skatt/vinst och betala av dem. Det kommer ge dig en ”passiv inkomst” på 6 lax. Inte illa!
Om vinsten kommer fortsätta så lär ju ombilda till ab. Ta hjälp av någon skattexpert på området. Om du behöver realisera årets vinst i EF så går det tex att sätta av till p-fond som du sedan för över till AB som beskattas mindre. Men kan vara värt att ta hjälp med detta
Låter klokt att ta hjälp av oberoende expert på området. Känns dock självklart att du bör göra dig av med lånen! Även det “nya” lånet med 8% ränta är väldigt hög ränta på en så relativt hög lånesumma. Särskilt mot bakgrund av att rätten att dra av räntan i deklarationen halveras för inkomståret 2025 och tas bort helt inkomståret 2026 (utgår från att det inte finns någon säkerhet för lånet eftersom du skrev blancolån).
Har fått perspektiv från Er och jag kommer gå på vägen att boka möte med en revisor som har god kompetens inom även skatterådgivning - för att hjälpa mig få ut så mycket av vinsten och förhoppningsvis kunna göra mig av med skulderna, det mesta åtminstone.
Planerar även att lämna kvar 50’000kr i företaget för framtiden.
Din tanke med att ”köpa en fastighet för att få ner vinsten” blir lite skev. Du får bara ta upp 2% av byggnadens värde på fastigheten som kostnad.
Köper du då en byggnad för 1mkr så får du dra av 20k som en kostnad → du har fortfarande en vinst som ska skattas på 980k, men inga cash att betala skatten med
Du har två olika problem.
Hög skuldsättning samt en tillfällig vinst som gör att du passerar brytpunkten för statlig skatt rejält.
Då tidigare kommentarer uppenbarligen inte har koll på enskilda firmor så kan jag kompletera lite.
Du kan lägga hela vinsten i en “expansionsmedelsfond” då tvingas du att betala expansionsmedelsfindskatt på runt 24% ( som fås tillbaka krona för krona när du löser upp expansionsmedelsfonden).
Du kan sedan låna ut erfoderlig mängd pengar till dig själv från firman. Då betalar du bara skatt för den negativa räntefördelningen.
Detta tillsammans gör att du absolut inte kan slippa undan skatt. Men att du kan minska din räntekostnad avsevärt privat. Du kan också sprida ut din vinst på önskat antal år (1-75 år eller mera, många advokater t.ex gör sin pensionsförsäkring denna väg, med periodiseringsfonder så kan du bara avsätta 25% av överskottet, och måste återföra dessa medel inom 5 år).
Så lysna aldrig på alla som skriker om att AB är bäst i 99 fall av hundra så har de ingen som helst koll på regelverket kring enskilda firmor…