Bor du i bostadsrätt eller villa och kan öka bolån för att lösa delen av blancolån/billån?
Om du bor i hyresrätt kolla om en mindre/billigare hyresrätt är relevant eller om du har ett gästrum och bor i intressant område om du kan hyra ut 1 rum via AirBnb.
Behöver du bilen/hur mycket använder du den? Fundera på om det kan bli värd att sälja bilen för att ev. köpa en billigare bil och lösa lite lån. Alternativ kanske privatuthyrning via GoMore/Snappcar när du inte använda bilen för att tjänar lite extra för amorteringar (jag tjänade typ 4000kr/månad de sista 6 månader med en prisvärd Dacia).
Om du kan fakturera så mycket finns det ju även bra utrymme för utdelningar via företaget som du kan använda för amortering.
Annars betala av blancolånet först (antar högst ränta), sedan billånet och sedan börja spara/investera.
Finns det någon möjlighet till alternativa lösningar för blancolånet, såsom att låna från en släkting eller motsvarande, till en lägre men för långivaren ändå strålande ränta, typ 5 %? Jag förstår att det inte är möjligt eller lämpligt för många, men det kan vara värt att överväga. Just nu kostar ju det lånet en månadslön/år.
Kan inget om AB men kan tänka mig att det är värt att titta på högre lön under en period för att dumpa blancolånet snabbare. Kan man ta ut dubbel lön under en period, ingen lön under nästa och skattejämka? Typ 92k juli-sept, 0 kr okt-nov?
Det finns två olika kriterier för att kunna plocka ut utdelning från ditt egna bolag. När jag startade mitt egna bolag i juli 2021 så fick jag förlängt räkenskapsår vilket jag kom fram till inte gjorde något då jag insåg att jag inte skulle kunna ta någon utdelning om räkenskaps året tagit slut vid årskiftet 2021/2022. Jag uppfyllde helt enkelt inte kriterierna. Du kan läsa mer om reglerna via länken nedan.
Sluta spara direkt, betala av ditt blancolån och därefter ditt billån innan du gör något annat.
Hela världen är på väg att sugas ner i en kvicksand av skulder där den som är skuldfri vinner.
Du är en vinnare om du kan debitera 1000 kr/h.
Håller med övriga att blanco lånet såklart är prio.
Du kan höja lönen till 51 kkr 2023 eftersom brytpunkten höjs. Länk nedan
Om jag räknat rätt så tar det dig runt 2 år att bli av med blancolånet om du kan amortera med det mest mellan lön och utgifter. Försök även se över utgifterna.
Tar du ut lön över brytpunkt blir det ju statlig inkomstskatt med 20% på de extra uttaget över brytpunkt. Det motsvara ungefär den ränta du betalar under 2 år på motsvarande summa i blankolånet. Så rent skattemässigt är det kanske inte lönt att gå över brytpunkten.
Men det finns ju emotionella aspekter att det kan vara skönt att jobba hårt, fakturera mycket, ta ut så mycket lön som möjligt, bita i det sura skatte äpplet, och få belöning i att beta av snabbt på blanco lånet. Alltså att ”göra upp” med sig själv på så kort tid som möjligt. Jag var i en liknande sits för många många år sedan. Mitt mål var att bli skuldfri så fort det gick, när väl poletten hade trillat ner . Inte optimalt i kr men det var optimalt emotionellt för mig.
Privata sparandet är rimligt att pausa. Eventuellt också ta de pengarna som gått in på sparandet för att betala av på blancolånet.
I ditt företag så kan du istället starta ett sparande. Om du bara tar ut upp till brytpunkt så lär det snabbt ackumuleras pengar i bolaget. De du inte ska hämta ut inom något år som utdelning kan du investera. Man startar en företags KF på tex Avanza och investerar där. Då bygger du upp ett kapital även för framtida utdelningar från ditt bolag.
Tänk över om du verkligen behöver bilen, eller kan tänka dig en billigare bil. Det underlättar ju situationen. Bil kostar ju ändå rätt många tusen i månaden förrutom billånet.