Låna ut pengar till eget AB – tips kring upplägg?

Jag är i färd med att starta ett aktiebolag för min verksamhet som IT-konsult / projektledare och kommer behöva skjuta till ca 100 000 kr i form av privatlån för att täcka uppstarten.

Lånet ska täcka:

Kostnad Belopp (SEK)
Aktiekapital 25 000 kr
Laptop 25 000 kr
Licenser & programvara 7 000 kr
Företagsförsäkring 5 000 kr
Företagsbank 2 000 kr
Webbhotell & domän 3 000 kr
Bokföringshjälp / fortnox 5 000 kr
Telefon & abonnemang 20 000 kr
Övrigt & buffert 11 000 kr
Totalt: 100 000 kr

Jag tänker skriva ett formellt låneavtal, där bolaget återbetalar under tex 3 år med marknadsmässig rörlig ränta (7 % idag kanske kan vara rimligt jmf. Nordnets normalränta), enligt annuitetsmodell. Räntan beskattas förstås som kapitalinkomst för mig privat.

Frågor till forumet:

• Är det något i upplägget som ni tycker bör ändras?
  • Har jag glömt någon vanlig uppstartskostnad?
  • Verkar 7 % ränta rimligt för ett privatlån till eget bolag? Poängen är ju egentligen inte att “tjäna” pengar på denna del, men det är ju pengar jag annars haft investerat och säkert fått avkastning i sen storleksordningen?

Kostnader ovan är bara exempel, så specifika kommentarer om vad jag nämnt för kostnad kanske inte är helt relevant.
Tack på förhand för input!

Kommer aktiebolaget redan från start ha större skulder än tillgångar ?

Kanske har jag något jag missat med hela frågeställningen?

Jag utgår från att bolaget vid start har Noll tillgångar, och att alla initiala inköp därmed behöver finansieras med lånade pengar. Så snart jag fått igång verksamheten och intäkter rullar in, så kan de löpande kostnaderna hanteras den vägen så klart och även lånet så småningom avbetalas. Men det kan ju vara bra att behålla likviditeten i bolaget och jag har i min privatekonomi inga problem att låna ut dessa 100 000 på 3 år. Men egentligen räknar jag med att det nya bolaget ska kunna betala av dessa kostnader efter ett par månader. Men det beror ju så klart på hur det går med själva startfasen.

Det känns bakvänt att aktiebolaget skall låna pengar av ägaren för “kostnaden” aktiekapital.

1 gillning

Aktiekapitalet sätter du ju in i bolaget när det skapas, så jag har svårt att se att detta kan ses som ett lån. En del av utgifterna kan ju täckas av aktiekapitalet, så lånets storlek borde kunna minskas rejält.

Du kan ha rätt i att man inte kan låna ut pengar till bolaget för den delen. Det är nog så att man inte kan det. Lika så för de andra kostnaderna som ligger innan bolaget är startat.

Därmed kan lånet minskas ner med 30 000 ca, snabbt avrundat.

Kanske ytterligare, om man tänker att man inte skapar en buffert av lånade pengar och att en del av kostnaderna jag tänkt mig kanske kan flyttas fram något i tid tills bolaget fått sina första intäkter.

Och Ja, av de 25 000 kr som bolaget har i aktiekapital kan man använda 50% för kostnader, men 50% måste alltid finnas kvar vad jag förstått.

Så då är kanske en huvudfråga att få besvarad hur det är med aktiekapitalet, om man kan belasta bolaget med kostnaderna för dessa eller om de alltid blir en kostnad “Man” tar privat (om det få inte är ett bolag som startar annat bolag).

Du kan använda alla 25k Sålänge du har något som är värt minst 12500.

T.ex en dator. köper du en dator för 25k och skriver av på 3 år så är den dock inte värd 12500k efter 2 år, men då får man anta att du faktiskt har fått in pengar eller annat av värde kanske.

Aktiekapitalet är inte en skuld till dig som någon anna sagt.
Du kan låna ut pengar till företaget för att köpa saker, är fördelaktigt att göra det som vilkorat lån så du får tillbaka pengarna marknadsmässig ränta får sättas.

min rekommendation är att inte spendera mer pengar än nödvändigt innan du har intäkter.

EDIT: Lunar bank med bankintyg kostar ~1700:- första året.
Fortnox är första 6 månaderna gratis och därefter debiteras du för 6 månader om du köper 12 månaders avtal.

Licenser och programvara för 7k? låter spontant dyrt, men du kanske har någon inriktning som kräver special program.

webbhotell 39:-/mån hos loopia första året. En domän är typ 200kr för ett år.

Telefon och abonnemang, en Iphone 16 kostar ~9.5k ink moms (du får lyfta hela momsen) och ett tele abonnemang kostar ~350:- månaden

övrigt och buffert förstår jag inte.

3 gillningar

Gör ett villkorat aktieägartillskott och återbetala dig själv när det finns utrymme. Ingen ränta, inget strul.

5 gillningar

När jag startade mitt bolag för drygt ett år sedan så tänkte jag lite som du, men jag valde att skippa räntedelen. Ska för övrigt betala tillbaka det sista av skulden denna månad :slight_smile:

Aktiekapital är bolagets pengar och inte något som bolaget ska betala tillbaka till dig. Det är viktigt att skilja bolagets egna kapital från pengar som bolaget lånar.

Ett belopp på minst 25 000 kr ska därför bokföras som aktiekapital och inte som lån. Resterande 75 000 kr kan du med fördel bokföra som lån till dig förutsatt att det verkliga värde som bolaget därigenom tillförs motsvarar åtminstone 62 500 kr. Många föreslår att man i stället ska skjuta in pengar som aktieägartillskott i uppstartsskedet, men du ska ju sälja konsulttjänster så det finns väl knappast något behov av att bygga upp eget kapital i bolaget utöver aktiekapitalet.

Det är bättre att smidigt kunna ta tillbaka pengarna så snart pengarna börjar rulla in i verksamheten. Men undvik att hamna i ett läge där tillgångarnas verkliga värde minskat med lånet till dig hamnar under 12 500 kr.

7 % ränta är kanske i överkant men går att motivera utifrån bolagets lånebehov och den objektiva ekonomiska risk som finns med tanke på att det handlar om lån till ett bolag i ett uppstartsskede. En tumregel är att bestämma räntan med utgångspunkt vilken ränta som bolaget skulle kunna förhandla sig till hos en bank under liknande förutsättningar. Det handlar inte om så mycket pengar i ditt fall så det är nog inte någon som orkar ifrågasätta räntesatsen. Om det helt saknas lånebehov så brukar Skatteverket och domstolar godta en räntenivå på SLR + 1-2 %.

1 gillning

Nackdelen med detta är ju att återbetalning av villkorat aktieägartillskott måste beslutas på bolagsstämma innan pengarna får betalas tillbaka. Lite omständligt. Jag har varit med om att pengarna betalats tillbaka före beslut på årsstämma, vilket resulterade i beskattning som förbjudet lån + skattetillägg. Det var inte roligt

1 gillning

Bolaget kan inte låna pengar till sitt egna aktiekapital. Du som privatperson som startar/äger bolaget kan ju teoretiskt låna pengar till aktiekapitalet men är kanske (normalt) en dålig ide.

För mindre utgiftger i bolaget i början, gör utlägget privat och bokför det som en kortfristig skuld till ägare (konto 2893).

Men som nämnts, bolaget måste ju alltid ha ett eget kapital (laptop = bra, konferens-resa=dåligt) motsvarande minst 50% av aktiekapitalet.

Flera av kostnaderna du listar låter som att de gäller 12 månader och inte 1 månad. Förhoppningsvis får du ju in lite pengar efter 3-4-5 månader och då bör ju det mesta lösa sig utan lån.

Varför inte låna ut till ditt AB, men en rimlig ränta ligger snarare runt 4% än 7% och det kommer skattas kapitalvinst på 30% av dessa som du skriver.
Ser inga stora vinster med så små belopp.